تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۹۳۳۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر صادرات شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد:

اخذ عوارض صادراتی، ترمز دستی ارزآوری

‌می‌متالز - مدیر صادرات شرکت فولاد خوزستان گفت: سال گذشته، سال بسیار عالی برای صادرات فولاد بود، اما در سال جاری با وضع عوارض صادراتی متاسفانه نتوانستیم آن طور که باید در بازا‌های جدید صادراتی حضور فعالی داشته باشیم؛ در این زمان رقیبان، فرصت را مغتنم شمرده و در صدد پیشی گرفتن از ما برآمدند.

به گزارش می‌متالز، مدیر صادرات شرکت فولاد خوزستان گفت: سال گذشته، سال بسیار عالی برای صادرات فولاد بود، اما در سال جاری با وضع عوارض صادراتی متاسفانه نتوانستیم آن طور که باید در بازا‌های جدید صادراتی حضور فعالی داشته باشیم؛ در این زمان رقیبان، فرصت را مغتنم شمرده و در صدد پیشی گرفتن از ما برآمدند.

مجید عبیات در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد، بیان کرد: سال ۱۴۰۰ سال طلایی برای صادرکنندگان فعال در حوزه فولاد بود، زیرا قیمت‌ها روند صعودی داشت و میزان تقاضا برای محصولات به دلیل وجود پروژه‌های عمرانی و ساختمانی داخلی و منطقه‌ای بسیار افزایشی بود. در سال ۱۴۰۰ شرکت فولاد خوزستان موفق به صادرات دو میلیون و ۹۴ هزار تن محصول به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار شد که یک رکورد جدید محسوب می‌شد؛ در واقع سال ۱۴۰۰، از نظر درآمد‌های ارزی سال بسیار خوبی برای شرکت بود. شروع سال ۱۴۰۱ مصادف با اتخاد تصمیماتی در سطح کلان کشور شد که با وجود آنکه هدف از آن‌ها تنظیم و کنترل بازار بود، اما لطماتی به صادرات تمام صادرکنندگان فولاد کشور وارد شد؛ از جمله این تصمیمات می‌توان به وضع عوارض صادراتی اشاره کرد که به صورت پلکانی از ۱۱ تا ۲۲ درصد محاسبه می‌شد. وضع عوارض صادراتی باعث شد تا صادرات از حیز انتفاع بیفتد و تمایل صادرکنندگان به صادرات کاهش یابد. به ناچار به دلیل مصوبه نهاد‌های مربوطه که به گمرکات کشور ابلاغ شده بود این عوارض را پرداخت کردیم، اما وضع عوارض صادراتی یک فرصت طلایی را از صادرکنندگان فولاد کشور دریغ کرد و باعث شد تا نتوانیم در بازار‌هایی که طی سال‌های گذشته، جایگزین بازار‌هایی کرده بودیم که دیگر تمایل به ادامه همکاری با ما نداشتند، نقش پررنگی ایفا کنیم. اروپا، منطقه خاورمیانه، کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و کشور‌های شمال آفریقا مشتریان دائمی صادرات ما محسوب می‌شدند، اما با خروج آمریکا از برجام، بازار صادراتی این کشور‌ها را از دست داده بودیم و برای ادامه روند صادرات برای جایگزینی این بازار‌ها در صدد ارتباط با کشور‌های آسیای جنوب شرقی و چین برآمدیم. وضع عوارض صادراتی سبب شد تا رقبایی همچون اوکراین، ترکیه و هند از ما پیشی بگیرند و نتوانیم آن طور که باید در این بازار‌ها حضور داشته باشیم.

وی در همین راستا ادامه داد: مورد دیگری که باعث کم‌رنگ شدن حضور ما در بازار‌های جنوب شرقی آسیا شد، اتفاقات بین کشور‌های اوکراین و روسیه و صادرات فولاد ارزان این کشور به بازار‌های جنوبی شرقی آسیا بود. جنگ اوکراین و تحریم روسیه، تقاضا برای محصولات روسیه در بازار‌های غربی را کاهش داد. این امر سبب شد تا روسیه محصولات فولادی خود را با قیمت بسیار پایین از طریق چین به بازار‌های جنوب شرقی آسیا صادر کند، مسئله‌ای که باعث جلوگیری از حضور فعال سایر کشور‌ها از جمله ایران در این بازار‌ها شد که خود ضربه دیگری بر بدنه صادرات کشور بود. به همین دلیل مجموع صادرات این شرکت در سال جاری تاکنون به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده که در مقایسه با سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته است.

بازگشتی قدرتمند

مدیر صادرات شرکت فولاد خوزستان در رابطه با اهداف و برنامه‌ریزی‌های سال آینده شرکت برای صادرات محصولات، اظهار کرد: برای سال آینده برنامه‌ریز‌هایی انجام شده و مذاکراتی هم جهت آماده‌سازی و ورود به بازار‌های جدید در حال انجام است؛ در کنار این اقدامات کشور‌های منطقه خاورمیانه و حاشیه جنوبی خلیج فارس که در گذشته از باز‌ارهای هدف ما خارج شده بودند در حال بازگشت هستند، زیرا علاوه‌بر اینکه کشور‌های تحریم‌کننده کمکی به آن‌ها نکردند، در حال حاضر به دلیل اتفاقات رخ داده در اوکراین، تحت فشار بوده و نیازمند واردات محصولات فولادی هستند. همچنین کشور‌های اروپایی به دلیل کاهش فعالیت فولاد‌سازان اوکراینی که یکی از تامین‌کنندگان اصلی فولاد اروپا بودند، اکنون از نظر تامین فولاد خود در تنگنا قرار دارند. این جریانات باعث شده تا قیمت ورق کویل که عمدتا در صنایع خودرو‌سازی در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد به یک هزار دلار بر تن برسد که نتیجه آن توقف تولید در برخی از شرکت‌های اروپایی بود. تولیدکنندگان اوکراینی نتوانستند هم‌زمان با تامین فولاد برای اروپا، نیاز کشور‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را برطرف کنند؛ به همین دلیل این کشور‌ها هم که در این جریان دچار ضرر و زیان‌های بسیاری شدند، مجددا برای خرید محصولات فولادی به ایران روی آوردند و هم‌اکنون بخش عمده‌ای از نیاز خود به فولاد را از شرکت‌های فولادی ایرانی تامین می‌کنند. با تبدیل شدن ایران به تامین‌کننده اصلی در منطقه، کشور‌های غربی برای محدود کردن خرید کشور‌های عربی و ایجاد محدودیت برای انتقال ارز به ایران، تلاش‌های بسیاری می‌کنند. سعی ما بر این است تا در سال آینده ضمن حفظ بازا‌های جنوب شرق آسیا و چین بتوانیم نیاز مشتریان دائمی خود را برآورده کنیم و امیدواریم برنامه صادرات دو میلیون تن محصولات را که در دستور کار شرکت قرار دارد، محقق کرده و با توسعه مجموعه فولاد خوزستان و اضافه شدن آهن اسفنجی به محصولات اصلی، درآمد ارزی بیشتری در سال آینده نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشیم.

نظرات کارشناسی

عبیات در پایان خاطرنشان کرد: صنعت فولاد کشور بعد از صنعت نفت و پتروشیمی، بزرگ‌ترین صنعت ارزآور کشور محسوب می‌شود و در زمینه صادرات محصولات غیر‌نفتی بعد از محصولات پتروشیمی در رتبه دوم قرار دارد. خواسته ما این است که نهاد‌های مربوطه ضمن در نظر گرفتن موئلفه‌های موثر بر صادرات، در تنظیم دستور‌العمل‌هایی که عمده آن‌ها با هدف تنظیم بازار‌های داخلی وضع می‌شود، به نتایج و اثرات ابلاغ این بخشنامه‌ها در حوزه صادرات، توجه کرده و از نظرات کارشناسان متخصص و نهاد‌هایی همچون انجمن تولیدکنندگان فولاد و حتی شرکت‌هایی که صادرات محور بوده و اشراف بیشتری به صادرات و بازار دارند، بهره ببرند تا به صادرات کشور کمترین آسیب وارد شود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده