تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۹۳۰۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

تولید فولاد ایران به ۳۰ میلیون تن رسید

‌می‌متالز - تولید فولاد ایران هم اکنون حدود ۳۰ میلیون تن است، در حالی که ظرفیت نصب شده آماده به کار آن بالای ۴۰ میلیون تن است.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به نقش ذوب آهن اصفهان در توسعه صنعت فولاد کشور به بهانه اشاره مقام معظم رهبری به بالندگی این صنعت نشان می‌دهد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود در جمع مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «یک روز‌هایی بود که ما باور نمی‌کردیم ممکن است بعضی از پیشرفت‌ها پیش بیاید. اینکه مثلاً فرض کنید تولید فولاد به میلیون تُن برسد، اصلاً به ذهنمان خطور نمی‌کرد.».

صنعت فولاد ایران که بالندگی آن از جمله افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و رشد ۶۰ برابری تولید آن در حال حاضر نسبت به سال ۵۷، دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود، درواقع در نیم قرن گذشته از چشمه جوشان ذوب آهن اصفهان به سیلی خروشان بدل شده است. این نقش بی بدیل باعث شد، ذوب آهن اصفهان ملقب به مادر صنعت فولاد کشور شود.

با شنیدن کلمه مادر معنایی همچون ایثار، دلسوزی و تعهد به ذهن متبادر می‌شود چرا که مادر با عشق و علاقه خاصی فرزندان خویش را پرورش می‌دهد و برای رشد و تعالی آن‌ها از هیچ تلاشی حتی در سخت‌ترین شرایط دریغ نمی‌ورزد. حال صحبت از مادری به گستره ایران زمین است. مادری از جنس فولاد که فرزندان پولادینی را در دامان خود پرورش داده و در جای جای ایران زمین نامی نیک از خود تا ابد به یادگار گذاشته است، فرزندانی پویا و خلاق که در حیات صنعتی کشور همچون قلبی تپنده با تکیه بر آموخته‌های مادر خویش برای رشد و شکوفایی بیشتر کشور تلاش می‌کنند.

ذوب آهن اصفهان نه تنها رویای ایرانیان برای دست‌یابی به صنعت فولاد را محقق ساخت، بلکه زمینه ساز شکل گیری سایر واحد‌های فولادی شد و در تولد و رشد دیگر صنایع نیز موثر بود. تربیت ۱۰۰ هزار مدیر، مهندس و کارگر ماهر، چالش کمبود نیروی انسانی ماهر در را در دهه‌های پنجاه و شصت پوشش داد تا صنایع پس از ذوب آهن به لحاظ منابع انسانی با مشکل عمده‌ای مواجه نباشند.

هم اکنون تولید فولاد ایران حدود ۳۰ میلیون تن است در حالی که ظرفیت نصب شده آماده به کار آن بالای ۴۰ میلیون تن است. ذوب آهن اصفهان در ایجاد این ظرفیت تولید نقش آفرین بوده است و توسعه صنعت فولاد کشور از مسیر ذوب آهن اصفهان محقق شده است که اشتغالزایی تنها یک مورد از دستاورد‌های آن به شمار می‌رود.

شکل گیری ذوب آهن اصفهان نقطه عطفی برای اکتشافات معادن کشور نیز بود و فعالیت معادن مهم سنگ آهن و زغال سنگ کشور با مدیریت این مجتمع عظیم صنعتی آغاز شد. همچنان که آرم این شرکت هنوز هم در بسیاری تجهیزات این معادن به چشم می‌خورد. هر چند این معادن در ادامه با تصمیمات مدیران وقت صنعت کشور از ذوب آهن جدا شدند.

این شرکت موفقیت‌های بسیاری در زمینه‌های گوناگون کسب کرده و از جمله آن‌ها تولید ریل ملی است که به دست توانمند تلاشگران این شرکت به ثمر نشست و کشور از واردات این محصول استراتژیک بی نیاز شد.

این مجتمع عظیم صنعتی در نیم قرن گذشته به صنعت کشور خدمت کرده و هزاران انسان از جای جای این مملکت در آن از جان مایه گذاشتند تا امروز هر کس در صنعت سخنی برای گفتن دارد؛ یا ذوب آهنی است یا از این مجتمع عظیم صنعتی همچون دانشگاهی صنعتی بهره برده است. ذوب‌آهن اصفهان در حال حاضر با شرکت‌های زیرمجموعه میزبان حدود ۱۷هزار نفر پرسنل است و معیشت کارگران معادن زغال سنگ ایران نیز از این کارخانه عظیم تامین می‌شود. کارخانه‌ای که همچون مادری بخشنده هر آنچه در توان داشت برای طراحی، ساخت و توسعه صنایع مختلف مانند مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، فولاد قروه، فولاد یزد در سراسر این مرز پر گهر به کار گرفت تا همه در کنار یکدیگر طعم شیرین رشد و بالندگی را بچشند و معیشت ایران و ایرانی را رونق بخشند. ذوب آهن اصفهان که تلاشگران آن در پیروزی انقلاب اسلامی دوشادوش مردم علیه رژیم ستمشاهی فعالیت کردند، در سال‌های دفاع مقدس نیز با اعزام نیرو به جبهه، پشتیبانی از جنگ با ساخت قطعات و تجهیزات و همچنین تقدیم ۲۹۵ شهید، حضور جانانه‌ای در این پیکار حق علیه باطل داشت.

آینده مادر صنعت فولاد کشور آنچنان که در طرح‌های توسعه آن رقم خورده، همپای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران با توسعه کشور و سرنوشت ایرانیان پیوند ناگسستنی دارد. آینده‌ای که می‌تواند با تأکید بر فعالیت‌های دانش بنیان، بومی سازی، اقتصاد مقاومتی، بهره گیری از فن‌آوری‌های نوین توسعه همه جانبه و پایدار را برای صنعت فولاد کشور و ایران رقم بزند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده