تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۹۳۴۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رونق صنعت مس وابسته به بهبود وضعیت اقتصاد چین

‌می‌متالز - سال ۲۰۲۳ با افزایش تقاضا برای مس، آغاز و موجب افزایش سرمایه در این بازار شد. پیش‌بینی می‌شود که خروج سریع چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار فلزات در جهان پس از یک سال قرنطینه مرتبط با ویروس کرونا به بهبود تقاضا در این بازار کمک کند.

به گزارش می‌متالز، سال ۲۰۲۳ با افزایش تقاضا برای مس، آغاز و موجب افزایش سرمایه در این بازار شد. پیش‌بینی می‌شود که خروج سریع چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار فلزات در جهان پس از یک سال قرنطینه مرتبط با ویروس کرونا به بهبود تقاضا در این بازار کمک کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت سه ماهه مس بورس فلزات لندن «LME» در روز ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ برای اولین بار از ماه ژوئن ۲۰۲۲ به حدود ۹ هزار دلار در هر تن رسید. این فلز در اواسط ماه ژانویه حدود ۹ هزار و ۱۳۰ دلار معامله شد که از آغاز ماه ژانویه ۲۰۲۳ تا کنون، حدود ۹٫۶ درصد افزایش داشته است.

این نوسان قیمت به دلیل تغییر در موقعیت سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های خرید و فروش در بورس فلزات لندن و بورس بازرگانی و کالای شیکاگو «CME» است که موجب پیش‌بینی روند صعودی در این بازار شد.

بیشترین تمایل سرمایه‌‎گذاران در سال ۲۰۲۲ به سمت موقعیت فروش در بازار مس بود. اعمال قرنطینه در چین، بحران انرژی در اروپا و افزایش شدید نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا، همگی دلایلی برای افزایش نیافتن شدید قیمت مس در این بازار بودند. بازگشت سود سرمایه‌گذاری، نشانه‌ای از این موضوع است که بسیاری پیش‌بینی چشم‌اندازی روشن را در این بازار دارند.

رونق صنعت مس وابسته به بهبود وضعیت اقتصاد چین

پیش‌بینی افزایش قیمت در بازار مس

بر اساس آخرین گزارش تعهدات معامله‌گران آمریکا، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ماه ژانویه ۲۰۲۳ به سرعت به دنبال سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های خرید فلز مس در بورس «CME» بودند و با این کار موجب افزایش قیمت ۳۲ درصدی فلز مس در این بازه زمانی شدند. در عین حال، تعداد ۶۵ هزار و ۷۰۳ قرارداد موقعیت خرید مس در ماه ژانویه ۲۰۲۳ به ثبت رسید.

افزایش قیمت در راستای پیش‌بینی روند صعودی در بازار مس، موجب کاهش ثبت قرارداد‌های موقعیت‌های فروش از حدود ۴۰ هزار و ۸۰۷ قرارداد به ۳۶ هزار و ۹۰۷ قرارداد در هفته منتهی به روز ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ شد.

سرمایه‌گذاری مرتبط با موقعیت‌های خرید در بازه زمانی مذکور، منجر به ثبت حدود ۲۸ هزار و ۷۹۶ قرارداد شد که بیشترین تعداد از ماه آپریل ۲۰۲۲ بود.

به گفته تحلیلگران شرکت مالی و سرمایه‌گذاری «Citi»، وضعیت مشابهی در بازار بورس فلزات لندن نیز در جریان بود و افزایش قیمت حدود سه میلیارد دلاری از موقعیت‌های فروش را تحت تاثیر قرار داد.

شرکت مالی و سرمایه‌گذاری «Citi» اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در یک موقعیت فروش با حجم ۴۰۰ هزار تنی فلز مس در اواسط سال ۲۰۲۲، قیمتی در حدود هفت هزار و ۸۰۰ تا هشت هزار و ۶۰۰ دلار داشت. این شرکت افزود تا جایی که این حجم از موقعیت‌های فروش از قبل پوشش داده نشود، ممکن است در کوتاه‌مدت موجب تاثیرگذاری بر قیمت مس شود.

رونق صنعت مس وابسته به بهبود وضعیت اقتصاد چین

افزایش ثبت قرارداد‌های باز

افزایش تمایل سفته‌بازان به بازار مس در چندین ماه گذشته مشهود است و فعالیت‌های تجاری جهانی، نشانه‌هایی از بهبود وضعیت بازار این فلز پس از تجربه یک رکود طولانی‌مدت را نشان می‌دهد.

در همین رابطه، هر سه بورس فلزات لندن «LME»، بورس «CME» و بورس آتی شانگ‌های «ShFE» شاهد کاهش مداوم حجم عرضه و ثبت قرارداد‌های باز در سال ۲۰۲۱ و نیمه اول سال ۲۰۲۲ بودند.

اعمال سیاست‌های انقباضی در بازار در حدود ماه جولای ۲۰۲۲ متوقف شد و بورس فلزات لندن و بورس «CME» با رشد ثابت سالانه حجم در پایان سال ۲۰۲۲ مواجه شدند.

حجم مس بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۱، تنها ۱٫۹ درصد کاهش یافت که نشان از عملکرد انعطاف‌پذیر آن در مقابل یک سال وضعیت آشفته بازار فلز نیکل در بورس فلزات لندن بود.

تعداد ثبت قرارداد‌های باز آتی بورس «CME» در پایان ماه نوامبر ۲۰۲۲، به ۱۴۹ هزار و ۶۴۲ قرارداد کاهش یافت که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۴ است. تعداد ثبت این قرارداد‌ها از آن زمان به بعد، به ۱۹۸ هزار و ۱۸ قرارداد فعلی بازگشته است.

در همین راستا، تعداد ثبت قرارداد‌های اختیار معاملات بورس «CME» افزایش یافت. تعداد ثبت قرارداد‌های اختیار معاملات ماهانه به رکورد ۱۲۶ هزار و ۱۷۱ قرارداد در ماه نوامبر ۲۰۲۲ رسید.

این افزایش ثبت قرارداد‌ها به ثبت قرارداد‌های اختیار معاملات هفتگی جدیدتر در بورس «CME» و فلز مس گسترش یافت که ۰٫۱ حجم قرارداد اصلی است. همچنین حجم معاملات از زمان عرضه در ماه می ۲۰۲۲ تاکنون، معادل بیش از ۶۰۰ هزار تن مس است. به نظر می‌رسد قیمت مس پس از یک سال تجربه وضعیت نابسامان، دوباره شاهد حضور سرمایه‌گذاران در این بازار است.

روند افزایشی قیمت مس

تمایل مجدد سرمایه‌گذاران علی‌رقم چشم‌انداز بازار مس و رکود صنعتی در اروپا و کندی شدید رشد اقتصادی در ایالات متحده آمریکا افزایش یافت.

بانک جهانی در نیمه دوم ماه ژانویه ۲۰۲۳ پیش‌بینی رشد جهانی اقتصاد را برای سال ۲۰۲۳ از ۳ درصد به ۱٫۷ درصد کاهش داد که کمترین سرعت رشد به نسبت رکود اقتصادی سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۲۰ و کندترین رشد اقتصادی از سال ۱۹۹۳ است.

با این حال، واضح است که افزایش موقعیت خرید مس در درجه اول وابسته به بهبود وضعیت اقتصاد چین است که نیازمند اقداماتی در جهت احیای بخش املاک و افزایش زیرساخت‌های فلزات مبتنی بر انرژی‌های تچدیدپذیر بیشتر است.

شایان ذکر است که قیمت مس تحت‌الشعاع قیمت سنگ‌آهن قرار گرفته است که حتی بیشتر در ساخت‌وساز املاک در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال، حجم معاملات سنگ‌آهن بورس آتی دالیان در روز ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳ با جهش ۳ درصدی، به بالاترین سطح در ۱۷ ماه گذشته رسید.

قیمت مس و سنگ‌آهن پس از تعطیلات سال نوی چینی و با توجه با افزایش فعالیت‌های مرتبط با تولید در چین، دوباره افزایش یافت.

اینکه قیمت مس چه سرنوشتی خواهد داشت و چه مقدار می‌توان به رشد این بازار در آینده امیدوار بود، موضوعی است که با گذر زمان مشخص خواهد شد.

وضعیت نامشخص در مورد میزان سرایت گونه‌های جدید ویروس کرونا، نامعلوم بودن زمان برون‌رفت بازار املاک از رکود و تاثیر منفی احتمالی آن بر صادرات، بیش از هر عامل دیگری بر کاهش رشد اقتصادی موثر خواهد بود.

اگر قیمت فلز مس در وضعیت بازیابی و افزایش قرار دارد، در واقعیت موضوعی ناامیدکننده برای بازار این فلز خواهد بود. به همین دلیل علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار مس بهتر است که در این خصوص صبر پیشه کنند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده