تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۹۳۵۵۴
سرویس خبر : انرژی

فصل مشترک همکاری برای حل بحران آب

‌می‌متالز - همکاری بین ایران و کشور‌ها و سازمان‌های عضو شورای حکام آب، جزو چارچوب ماموریت و اهداف مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در راستای توسعه و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای مدیریت منابع آب در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است.

آب؛ عنصر وحدت بخش کشور‌های منطقه

به گزارش می‌متالز، وزیر نیرو در سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب که با حضور وزیران ۱۶کشور برگزار شد، گفت: فعالیت‌های این مرکز توسط شورای حکام به‌عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری راهبری و نظارت می‌شود. تاکنون ۱۲دوره اجلاس شورای حکام برگزار شده که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کل جهان دودوره پیشین آن به صورت مجازی برگزار شد. البته با بهبود شرایط و با توجه به تاکید دولت ایران بر گسترش تعاملات منطقه‌ای از فرصت استفاده کرده و این رویداد را به صورت حضوری برگزار می‌کنیم. علی‌اکبر محرابیان افزود: در این راستا سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب با هدف تبدیل مایه‌حیات به عنصر وحدت‌بخش میان کشور‌های منطقه و عامل ایجاد توسعه به‌منظور افزایش رفاه تک‌تک مردم انجام می‌شود. وی گفت: کشور‌های عضو شورای حکام مرکز مدیریت آب شهری با توجه به نوع اقلیم، تجارب بسیار ارزنده‌ای در مدیریت منابع آب دارند که هم‌افزایی این تجارب می‌تواند زمینه استفاده بهینه از مساله آب، افزایش سطح رفاه زندگی مردم و حفظ محیط‌زیست را به ارمغان بیاورد. وزیر نیرو افزود: همچنین آب در منطقه ما همواره تمدن‌ساز بوده و رد پای آن در تاریخ کشور‌ها به‌وضوح دیده می‌شود. با تکیه بر این تاریخ درخشان می‌توان زمینه توسعه در ابعاد گوناگون از جمله توسعه اقتصادی و اجتماعی را بار دیگر با محور آب در دستورکار قرار داد.

وزیر نیرو افزود: قرار است در ادامه برنامه اجلاس پروپوزال‌ها و پروژه‌های منطقه‌ای و مشترک با موضوعات حوزه آب ارائه و بحث و بررسی شود. پیشنهاد می‌کنم با مشارکت موثر در پروژه‌ها یکدیگر را در حل مشکلات آبی از طریق اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و برگزاری دوره‌های آموزشی و ظرفیت‌سازی در کشور‌های شورای حکام یاری رسانیم. همچنین توصیه می‌کنم به‌منظور پیگیری جدی و مستمر مصوبات این اجلاس، هر کشور نماینده‌ای را به‌طور رسمی به‌عنوان مسوول اجرای مصوبات اجلاس شورای حکام و ارائه گزارش در اجلاس چهاردهم معرفی کند.

معاون وزیر آب و انرژی افغانستان هم که در این جلسه حاضر بود، تاکید کرد که آب سرچشمه حیات بشریت است. مجیب الرحمان گفت: به دلیل بروز جنگ‌های متعدد با مشکلات زیادی در حوزه مدیریت منابع آب مواجه بوده‌ایم و کشمکش‌های سیاسی امکان مدیریت منابع آب را از افغانستان گرفته است.

عون ذیاب عبدالله، وزیر منابع آب عراق هم در سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب گفت: آب یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های جوامع بشری است که دولت‌ها برای پیشبرد اهداف خود و تحقق توسعه پایدار به‌شدت به آن نیاز دارند. وی تاکید کرد: عقیده داریم کشور‌های منطقه و به‌ویژه همسایگان باید در تعامل سازنده و پیگیری پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک به کاهش مشکلات کمک کنند. او در بخش پایانی سخنان خود گفت: مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری و برگزاری این اجلاس می‌تواند به تقویت همکاری‌ها و اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌منظور توسعه همکاری و کاهش مشکلات آبی کشور‌های مختلف از جمله عراق کمک کند.

دلیر جمعه، وزیر آب و انرژی تاجیکستان نیز در ادامه نشست با تاکید بر ضرورت مدیریت مطلوب منابع آب گفت: امروزه دیگر مرز‌ها نمی‌توانند انسان‌ها را محدود کنند و آب از جمله موضوعاتی است که مدیریت مطلوب آن بدون همکاری و تعامل فرامنطقه‌ای امکان‌پذیر نیست.

در ادامه این اجلاس، رئیس شرکت قطری کهرما و نماینده قطر در اجلاس شورای حکام گفت: همکاری و اجرای پروژه‌های مشترک بین کشور‌های عضو در سطح منطقه یکی از ضرورت‌هایی است که می‌تواند به همه ما در تحقق اهداف خود در حوزه مدیریت مطلوب آب کمک کند. الکواری بیان کرد: ما در کشور قطر در حوزه تامین آب سالم با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم و تقریبا چیزی حدود ۳۵‌درصد از نیاز آبی خود را از دریا تامین می‌کنیم. همچنین برای بازچرخانی آب در حوزه کشاورزی مشکلات فراوانی داریم.

گئورگیان، رئیس کمیته ملی آب ارمنستان هم با اشاره به نقش موثر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در پیشبرد اهداف کشور‌های عضو گفت: اجلاس شورای حکام آب برای دولت ارمنستان همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در ادوار گذشته نیز دولت ارمنستان تلاش کرده است سیاست‌های آبی خود را با سیاست‌ها و دستورکار‌های این اجلاس هماهنگ کند.

در ادامه نشست، وزیر منابع آب بنگلادش که به صورت آنلاین در اجلاس حضور یافته بود، گفت: بنگلادش کشوری پرجمعیت با مساحت کم است و ۱۴۰میلیون نفر جمعیت دارد؛ این در حالی است که مساحت آن چند صد‌هزار کیلومتر بیشتر نیست. وی در این باره افزود: کشور ما از فقر رنج می‌برد، اما در حوزه مدیریت اقتصاد کشور و حوزه‌های بین بخشی، مهاجرت، مسائل شهری و روستایی پیشرفت کرده‌ایم.

محمد تاج‌الاسلام اضافه کرد: مانند بسیاری از کشور‌ها با چالش‌هایی زیادی در حوزه آب روبه‌رو هستیم. البته برنامه‌ای برای مدیریت آب داریم که براساس آن، آب باید به بیشتر از ۹۰‌درصد مردم کشور برسد.

باید از منابع آب برای رفاه بیشتر مردم استفاده کنیم

در ادامه این نشست، خسرو ناظری، دبیرکل اکو گفت: ایجاد مرکز شورای حکام آب، در سال ۲۰۰۲ نقطه عطفی در ابتکارات ایران و یونسکو بود و مدیریت پایدار آب امری ضروری برای منابع موجود آب است تا بتوانیم اهداف مدنظر را که بر آن‌ها تاکید شده است محقق کنیم.

جزئیات اعضای شرکت‌کننده در سیزدهمین اجلاس شورای حکام

مرکز شورای حکام آب، تنها نهاد بین‌المللی متولی مسائل آبی در منطقه و بین کشور‌های ایران، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، مصر، عمان، قطر، ارمنستان، جمهوری‌آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، هند، سریلانکا، بنگلادش و آلمان است که جلسات آن در سطح وزیران مرتبط با حوزه آب کشور‌های یادشده تشکیل می‌شود. علاوه بر ۱۸کشور یادشده، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان مشارکت جهانی آب، بانک توسعه اسلامی، انجمن بین المللی آب، انجمن آب عمان، یونسکو، یونیتار، سازمان بهداشت جهانی، سازمان هواشناسی جهانی و سازمان ملل متحد در ایران نیز در این اجلاس شرکت می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده