تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۹۳۲۶۷
سرویس خبر : انرژی
پیشنهاد مرکز مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران در نامه به رئیس‌جمهور

مرکز ملی مدیریت خشکسالی تشکیل شود

‌می‌متالز - مرکز ملی مدیریت خشکسالی به عنوان یک نهاد فرا­بخشی، امور هماهنگی سیاست­‌ها، راهبرد‌ها و برنامه‌­های عملیاتی و اجرایی همه دستگاه­‌ها در چرخه مدیریت خشکسالی را عهده‌­دار خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، کارگروه خشکسالی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تشکیل مرکز ملی مدیریت خشکسالی شد.

این کارگروه در چند سال گذشته به پایش و ارزیابی مجموعه اقدامات انجام شده در سطح ملی درباره موضوع خشکسالی و مشاوره با صاحب­نظران داخلی و خارجی و رصد پیشرفت­‌های فن­آوری‌­های پایش و سازگاری با خشکسالی و نیز مطالعه تجارب کشور‌های موفق در این زمینه پرداخته است. حالا نتایج این بررسی به صورت یادداشت سیاستی در مورد ضرورت تجدیدنظر اصولی در سازماندهی فعالیت‌­ها و اقدامات و ایجاد چارچوب جدیدی برای حضور ذی‌نفعان در مقابله و مواجهه با پدیده خشکسالی در سطح ملی در قالب نامه‌­ای برای رئیس جمهور ارسال شده است.

در این نامه ایجاد و راه‌­اندازی یک نهاد فرا­بخشی مقتدر و پویا با عنوان «مرکز ملی مدیریت خشکسالی» با استفاده حداکثر از ظرفیت‌­های موجود کشور پیشنهاد شده است تا با حفظ وظایف و تکالیف سازمان­‌ها و نهاد‌های موجود از طریق هماهنگی و هم­افزایی فعالیت­ها و بهره­‌گیری از ظرفیت‌­های بخش خصوصی و به ویژه بهره‌­برداران، ذی‌نفعان و جوامع تحت تأثیر، برنامه­‌های عملیاتی لازم را تدارک دیده و در اجرا و پایش آن نظارت کند.

بنابر این پیشنهاد، این نهاد باید زیر نظر رئیس‌جمهور و طی یک حکم قانونی دائمی تأسیس شود تا بتواند با اختیارات قانونی و اقتدار لازم و از طریق تقسیم کار ملی، فعالیت‌­های مستمر و پویا را برای مدیریت خشکسالی در کشور سازماندهی و هدایت کند. مرکز ملی مدیریت خشکسالی یک نهاد فرا­بخشی است که امور هماهنگی سیاست­ها، راهبرد‌ها و برنامه­های عملیاتی و اجرایی کلیه دستگاه­های ذی­مدخل در چرخه مدیریت خشکسالی (قبل از وقوع، در حین وقوع و بعد از وقوع پدیده) را در کشور عهده­دار شده و با اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش ابعاد و دامنه پدیده خشکسالی در ابعاد ملی، منطقه­ای و محلی به نفع جوامع و اکوسیستم­های تحت تأثیر تلاش نموده و نظارت عالیه بر فعالیت­ها و برون­داد‌های هریک از عوامل دخیل در برنامه­های مدیریت خشکسالی را خواهد داشت.

این مرکز همچنین تبصره­ای با همین مضمون به عنوان پیشنهاد بخش خصوصی برای مدیریت خشکسالی جهت درج در برنامه هفتم توسعه کشور ارائه داده است.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده