تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۱
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۹۳۶۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کلاهبرداری در فروش شمش آلومینیوم

‌می‌متالز - اخیرا مشاهده شده است که بر روی برچسب شمش‌های آلومینیوم با خلوص پایین، برچسب دیگری چسبانده شده که خلوص شمش را بالاتر نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، معمولا در زمان معاملات شمش آلومینیوم با خلوص پایین‌تر از استاندارد ۹۹.۷ در بورس کالا، رقابت کمتری صورت می‌گیرد و قیمت شمش آلومینیوم با خلوص پایین‌تر از ۹۹.۷ اختلاف قابل توجهی با شمش خلوص بالا دارد.

شمش‌های آلومینیوم با خلوص ۹۹.۵، ۹۹.۲۵، ۹۹.۱۰، ۹۸ و ۹۷ درصد و حتی پایین‌تر (که حاوی ناخالصی‌هایی از جمله فلز آهن و... است) در بورس کالا، در تالار اصلی و فرعی به فروش می‌رسد.

این اختلاف قیمت از ۱۲ هزار الی ۵۰ هزار تومان در هر کیلوگرم متغیر است.

افرادی سودجو بعد از خرید شمش با خلوص پایین، یک برچسب جدید تقلبی که خلوص این شمش‌ها را بالاتر نشان می‌دهد بر روی برچسب اصلی می‌چسبانند و با قیمت شمش با کیفیت‌تر می‌فروشند.

زیانی که این متقلبین متوجه تولیدکنندگان می‌کنند تنها به مابه تفاوت قیمت شمش با خلوص مختلف ختم نمی‌شود، بلکه استفاده از این شمش با اعتماد به خلوصی که روی آن درج شده در کیفیت نهایی محصول تاثیرگذار است و ممکن است پس انجام کلیه فرایند تولید و در بخش کنترل کیفیت، محصولات تولید شده ریجکت شوند که ضرر این موضوع چندین برابر قیمت شمش اولیه می‌شود.

آسیب رساندن و آلودگی کوره‌ها، از بین رفتن مواد افزودنی و آمیژان‌ها، تلف شدن زمان و انرژی و در نهایت از دست دادن سفارشات و مشتریان و عدم توانایی در انجام تعهدات و مواجه شدن با عدم رضایت مشتری نهایی و تبعاتی که در قرارداد‌های آن‌ها دیده شده است از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای خریداران بی اطلاع رخ دهد.

از کسانی که با این مساله مواجه شده‌اند تقاضا داریم با معرفی این فروشندگان متقلب به ما و مراجع قضایی و پیگیری موضوع، اهالی صنعت را در شناسایی این افراد سودجو یاری کنند.

همچنین از خریداران محترم خواهشمندیم در هنگام خریداری شمش آلومینیوم، حتما از فروشندگان فاکتور قابل استناد که آنالیز شمش مورد معامله در آن ذکر شده باشد دریافت نمایند و حتما برگه آنالیز مربوطه را نیز از فروشنده دریافت نموده و با شرکت مادر تولیدکننده تطبیق دهند و حتی المقدور قبل از تحویل گرفتن، بار را مشاهده و بررسی کنند.

افزایش بی رویه قیمت شمش آلومینیوم به تبع افزایش قیمت دلار و همچنین عرضه شمش‌های با خلوص پایین در بورس کالا (که عملا ارزش استفاده به عنوان شمش آلومینیوم را ندارند) موجب رویش چنین افراد سودجویی شده است.

امید است با پیگیری مال باختگان، سندیکای صنایع آلومینیوم و پیگیری‌های قضایی، این افراد به جزای اعمال خود برسند.

منبع: باشگاه آلومینیوم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده