تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۲۷
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۹۳۶۶۷
سرویس خبر : انرژی
دبیرکل انجمن صنعت:

پتروشیمی‌ها از روش جدید عرضه دلار صادراتی در مرکز مبادله استقبال کردند

‌می‌متالز - دبیر کل انجمن صنعت پتروشیمی با اشاره به عرضه ۱۲.۷ میلیارد دلاری توسط شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما از کشف قیمت طبق عرضه و تقاضا در مرکز مبادله ارزی اعلام رضایت کرد.

به گزارش می‌متالز، احمد مهدوی ابهری با اشاره به همکاری شرکت‌های پتروشیمی با بانک مرکزی در عرضه ارز‌های صادراتی گفت: از ابتدای سال تا ۳ اسفند مجموع ارز عرضه شده پتروشیمی‌ها در سامانه نیما ۱۲.۷ میلیارد دلار معادل ۸۵ درصد کل صادرات این شرکت‌ها بود و مابقی برای بدهی پایین دستی اعم از واردات قطعات یدکی و کاتالیزور پرداخت شد.

وی افزود: پتروشیمی‌ها ۱.۳ میلیارد دلار ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی در نیما عرضه کردند. همچنین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد در صادرات و به همان نسبت ارزآوری بیشتری هم در سامانه داشتند. یکی از دلایل مهم کاهش اندک صادرات قطعی گاز بود. به نحوی که برخی شرکت‌ها ۴۰ روز با قطعی گاز مواجه بودند و یا کامل از مدار خارج شدند یا با نصف ظرفیت فعالیت داشتند که اگر این مشکل وجود نداشت یک میلیارد دلار صادرات بیشتر ثبت می‌شد.

این فعال صنعت پتروشیمی ادامه داد: با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا چند روزی است عرضه ارز پتروشیمی‌ها در این مرکز آغاز شده و روال عادی برقرار است. کشف قیمت براساس ساز و کار عرضه و تقاضا مهمترین مزیت این مرکز است. قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند که این موضوع مورد رضایت پتروشیمی‌ها است. چرا که این موضوع همیشه مورد درخواست بود.

مهدوی اضافه کرد: در شرایط خاص و جنگ اقتصادی کنونی صنعت پتروشیمی به نحو مطلوب توانست تعهدات ارزی را ایفا کند. در شرایط فعلی نیز پیرو اهداف و سیاست‌های بانک مرکزی و دولت فعالیت دارند. امید است این ساز و کار به تنظیم بازار ارز و ثبات قیمت‌ها کمک کند. ساز و کار جدید باعث می‌شود پتروشیمی‌ها با رغبت بیشتری ارز را به مرکز مبادله ارزی عرضه کنند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده