تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۹۳۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

اتخاذ قوانینی بدون اتاق فکر

می متالز - این‌روزها که شاهد قوانین مالیاتی یا قوانین قیمت‌گذاری یا هر نوع قانون دیگری ازسوی نهادهای قانون‌گذار هستیم،
اتخاذ قوانینی بدون اتاق فکر

به گزارش می متالز، به‌جای اینکه این قوانین در خدمت تولید و تسهیل‌کننده آن باشد، سبب ایجاد موانعی برای تولیدکننده می‌شود و این موضوع البته از آنجا نشأت می‌گیرد که دولت در زمینه وضع قوانین فکرنشده عمل می‌کند چراکه در یک‌سال گذشته شاهد قوانینی برای بازار بوده‌ایم که همگی نشان از آن دارد که اتاق فکری پشت آن وجود نداشته است. برای نمونه در چند وقت گذشته شاهد قوانینی بودیم که سبب ایجاد رانت در بازار فولاد شد. از این‌رو اگر قرار است قانونی وضع شود، باید اتاق فکری پشت آن وجود داشته باشد تا تمام مسائل پیرامون آن موردبررسی قرار گیرد.
قوانین باید منجر به کارگشایی واحدهای تولیدی شود تا اینکه گرهی را به گره‌های تولید اضافه کند. از این‌رو در زمینه قانون‌گذاری مختلف باید پای حرف سندیکا و انجمن‌های مختلف نشست. نباید قانونی را ایجاد کرد و پس از آن درباره‌اش اندیشید. این تنش‌هایی که قانون بر پیکره تولید وارد می‌کند، فرآیند تولید را با اختلال روبه‌رو کرده است و این موضوع می‌تواند کمر تولید را خم کند.
قانون باید براساس فرآیند کوتاه، میان و بلندمدت امتحان خود را پس بدهد و پس از بازه بلندمدت اگر بازخورد قانون مثبت بود، می‌توان آن را ابلاغ کرد و به کار بست.
برخی مواقع شاهد هستیم شکاف برخی قوانین که به حالت تبصره یا استثنا مطرح می‌شوند، سبب راه فراری برای برخی سودجویان می‌شود و این موضوع می‌تواند زمینه دور زدن قوانین را فراهم کند همچنین سبب ورود واسطه‌گران و دلال‌ها به بازار شود. از این‌رو قوانین باید تسهیلگر باشند. قانونی که به‌درستی تعرف نشده باشند، طبیعی است تولیدکننده در برابر آن موضع‌گیری می‌کند و قانون هم در معرض اماواگر قرار می‌گیرد. با این روش‌ها نمی‌توان قانون وضع کرد. باید فضایی ایجاد کرد که تولیدکننده در زمینه ارائه قوانین نقش داشته باشد و ترغیب شود به این قوانین تمکین کند.

فرهاد منفرد / کارشناس فولاد

عناوین برگزیده