تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۹۳۸۳۲
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت پروژه محور تجلی:

به شرط آزادسازی قیمت‌ها، صنایع با افزایش قیمت گاز مشکلی ندارند

‌می‌متالز - مرتضی علی اکبری گفت: مشکل اصلی صنایع فلزی و معدنی، افزایش قیمت گاز نیست، اگر قیمت گاز افزایش پیدا کند، اما فروش محصولات فولادی و معدنی از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود و با نرخ منصفانه، دلار حاصل از صادرات تسعیر شود، افزایش قیمت گاز مشکل جدی برای صنعت نخواهد بود.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد از صنایع صادرات محور موجود در کشور است و از این رو همواره با افزایش قیمت دلار، شرکت‌های معدنی و فولادی که صادرات محور هستند با افزایش سودآوری مواجه می‌شدند، اما در سال‌های اخیر شاهد بیشتر شدن فاصله بین دلار آزاد و دلار نیما که به نوعی دلار تسعیر ارز شرکت‌ها است بوده‌ایم، تا جایی که این اختلاف به بیش از ۶۰ درصد نیز رسید.

در روز‌های گذشته خبری به بازار مخابره شد که بانک مرکزی قصد دارد نرخ ارز صنایع فولادی و معدنی را در سامانه‌ای جدید با عنوان سامانه مبادلات ارزی تسعیر کند، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد احتمالا دلار این سامانه از دلار نیما بالاتر باشد و کمی با دلار بازار آزاد اختلاف داشته باشد.

مخابره شدن این اخبار به بازار باعث شد روز‌های سبزی برای بازار سرمایه در هفته جاری رقم بخورد.

مرتضی علی‌اکبری مدیرعامل شرکت پروژه محور تجلی در این خصوص به بورسان گفت: آنچه که بیش از همه برای صنعت فولاد نگران کننده است، موضوع نرخ ارز است. امیدوارم با این نرخ حاضر که نزدیک نرخ آزاد است معاملات انجام شود و عرضه و تقاضا بتوانند قیمت‌ها را مشخص کنند.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد برای شرکت‌های فولادی و معدنی (حتی آن‌هایی هم که صادرات ندارند) اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. زیرا اگر با قیمت‌های خوبی بتوانند صادرات را انجام دهند در مجموع بر عرضه و تقاضا در داخل تاثیر خواهد گذاشت و شرکت‌هایی هم که صادرکننده نباشند اثرات افزایش قیمت روی آن‌ها خواهد بود و از این سیاست حتما سودآوری بیشتری خواهند داشت.

علی‌اکبری گفت: انتظار داریم دلار در این سامانه نرخی بین دلار آزاد و نیما باشد و همین موضوع سبب می‌شود تا شرکت‌های صادرات محور و حتی شرکت‌های داخلی متفع شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که در کوتاه مدت به سمت یک بازار فولاد دستوری پیش خواهیم رفت یا با بازار فولادی که به نرخ‌های آزاد کاملا احترام می‌گذارد و یا شرایط بینابین مواجه می‌شویم؟ اظهار کرد: به نظر می‌رسد به سمت شرایط بینابین خواهیم رفت، زیرا سوابق گذشته نشان داده که نرخ‌های دستوری، فولادی‌ها و معدنی‌ها را تحت فشار می‌گذاشت.

به گفته مدیرعامل شرکت پروژه محور تجلی، با این حرکت که نرخ به نرخ آزاد نزدیک شود، پیام خوبی برای سیاست گذاران و بورس کالا است تا بتوانند از موقعیتی که این کالا در بورس معامله می‌شود، به مبالغ واقعی خود نزدیک شده و مورد معامله قرار گیرد.

وی در ادامه پیرامون افزایش قیمت گاز افزود: مشکل اصلی افزایش قیمت گاز نیست، اگر قیمت گاز افزایش پیدا کند، اما فروش محصولات فولادی و معدنی از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود و با نرخ منصفانه، دلار حاصل از صادرات تسعیر شود، افزایش قیمت گاز مشکل جدی برای صنعت نخواهد بود.

مدیرعامل تجلی درمورد قطعی گاز صنعت فولاد گفت: قطعی گاز به صنعت فشار زیادی وارد کرده است و بعضی از شرکت‌ها به سراغ تاسیس نیروگاه و حتی سرمایه‌گذاری در صنعت گاز رفته‌اند که به نظر درست نیست، زیرا منابع موجود در شرکت‌ها باید صرف توسعه و پیشرفت پروژه‌های خود آن‌ها شود و در توسعه زیرساخت‌ها وظیفه‌ای ندارند.

مرتضی علی‌اکبری در انتها پیرامون آخرین پیشرفت و توسعه پروژه‌های تجلی گفت: سرمایه گذاری ما در صنعت فولاد به حداقل رسیده است و بیشتر به توسعه، اکتشاف و بهره برداری در حوزه عناصر نادرخاکی تمرکز کرده ایم و چندین معدن از جمله لیتیوم را شناسایی و در حال توسعه آن هستیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده