تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۹۴۴۵۶
سرویس خبر : صنایع کوچک

آیا تلاطم بازار ارز منجر به قفل شدن عرضه لوازم خانگی می‌شود؟

‌می‌متالز - هرچند در این روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ تقاضا برای لوازم خانگی افزایش یافته است، اما برخی کالا‌ها در بازار با کمبود مواجه هستند. اکنون سوال اینجاست که با توجه به افزایش چشم‌گیر نرخ دلار، آیا تولیدکنندگان به دنبال قفل کردن عرضه لوازم خانگی هستند یا خیر؟

به گزارش می‌متالز، هرچند اخیراً خبر‌هایی از افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم خانگی به گوش می‌رسد، اما سرپرست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خلال همایش قرارگاه ملی نظارت و بازرسی بر بازار این خبر‌ها را تکذیب کرده است.

آیا تلاطم بازار ارز منجر به قفل شدن عرضه لوازم خانگی می‌شود؟
حسین فرهیدزاده (سرپرست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) در این رابطه عنوان کرد:

معاونت سرمایه سازمان حمایت کارخانجاتی که افزایش قیمت داشتند را احضار و مکلف به کاهش قیمت کرده است. مکاتبات آن هم موجود است. کشور تمام ظرفیت خود را برای کنترل قیمت‌ها در نوروز و رمضان پیش رو بسیج کرده با این حال بهترین ناظر‌ها خود مردم هستند.

از سوی دیگر برخی مردم مدعی هستند که، چون دولت توانایی کنترل بازار ارز را ندارد، برخی فروشندگان لوازم خانگی محصولات خود را نمی‌فروشند تا سال آینده بتوانند از افزایش نرخ دلار و فروش این محصولات به قیمت‌های بالاتر سود هنگفتی به جیب بزنند.

در هر صورت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش قیمت لوازم خانگی را تکذیب می‌کند و مدعی است با تولیدکنندگانی که افزایش قیمت داشته‌اند، برخورد کرده است.

اخیراً نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی، محمدحسین اسلامیان، شایعه قفل کردن عرضه لوازم خانگی به امید فروش به قیمت بالاتر را رد کرده و گفته است:

در شرایطی که بازار در رکود است، هیچ فروشنده‌ای علاقه‌مند نیست که محصولات خود را به فروش نرساند؛ چرا که فروشندگان نیز برای گذر زندگی نیاز به فروش دارند. فروشندگان به دلیل نیاز به نقدینگی، محصولات موجود خود را می‌فروشند، چرا که نمی‌تواند در انتظار افزایش قیمت در سال آتی باشند.

آیا تلاطم بازار ارز منجر به قفل شدن عرضه لوازم خانگی می‌شود؟

وی در ادامه صحبت‌های خود به افزایش نرخ ارز اشاره کرد و گفت:

مشکل اصلی که اکنون وجود دارد این است که کالای کمتری از سوی تولیدکنندگان به سطح عرضه می‌رسد، همین موضوع باعث شده در سطح بازار برخی از کالا‌ها با کمبود مواجه شود.

با توجه به اینکه مردم در روز‌های پایانی سال حقوق، عیدی و ثنوات خود را دریافت می‌کنند، تقاضا برای خرید لوازم خانگی تا حدودی نسبت به ابتدای سال، افزایش می‌یابد، اما این به معنای آن نیست که افزایش تقاضا منجر به کمبود لوازم خانگی در بازار شده است.

منبع: شهر سخت افزار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده