به گزارش میمتالز، با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اعضای هیات مدیره، جمعی از مدیران عامل شرکتهای گروه و معاونان گروه خودروسازی سایپا، فرماندار شهر کاشان و نماینده مردم نظنز در مجلس خطوط تولید دو خودرو ساینا. اس CVT و ساینا. اس CNG و خطوط تولید سپر، داشبورد و صندلی در شرکت سایپاسیتروئن افتتاح شد.
در این مراسم «محمدعلی تیموری» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: سیاستگذاری انجام شده در هیات مدیره گروه سایپا برای تمامی شرکتهای گروه بر این اساس است که هر شرکت تولیدی بتواند بهصورت مستقل و متمرکز مجموعه خود را اداره کند و تمامی فرآیندهای تامین، تولید و تحویل را انجام دهد و لذا ۶ شرکت تولید کننده خودرو در گروه سایپا بر این اساس حرکت خود را از ابتدای سال آغاز کردهاند.
وی افزود: تمامی شرکتها باید بر سه محور افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده، تحویل به موقع و خدمات پس از فروش مناسب حرکت کنند و قطعا بر این معیارها شرایط خوبی برای گروه خودروسازی سایپا ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: امروز دو افتتاحیه انجام شد، نخست در حوزه محصول بود که برای اولین بار در سایپاسیتروئن بعد از چند سال وقفه تولید خودروهای CNG در گروه سایپا، خودرو ساینا. اس CNG تولید خواهد شد که این خودرو به مخزن CNG مجهز است و بر این اساس در صد کیلومتر کاهش مصرف بنزین ۲.۴ لیتر ایجاد خواهد شد که فرمایش مقام معظم رهبری در تولید خودروهای با مصرف سوخت زیر ۵ لیتر در صد کیلومتر پیمایش، محقق شده است.
وی اضافه کرد: دومین خودرو که امروز خط آن افتتاح شد خودرو ساینا. اس اتوماتیک با گیربکس CVT بود که تولید آن آغاز شده و بهزودی به بازار عرضه میشود.
تیموری با بیان اینکه باید بهره وری را در تمام شرکتهای خودروسازی گروه افزایش دهیم، یادآور شد: بر همین اساس سه خط پیش مونتاژ داشبورد، صندلی و سپر خودروها که قبلا در شرکتهای دیگر گروه سایپا تولید میشد، با هدف افزایش کیفیت و کاهش هزینههای حمل و نقل در شرکت سایپاسیتروئن ایجاد و افتتاح شد و با تامین قطعات اولیه از زنجیره تامین گروه سایپا، در این شرکت مونتاژ شده و با انجام این فرآیند، کاهش هزینه بیش از صد میلیارد تومانی در طول سال برای شرکت سایپاسیتروئن به همراه خواهد داشت.
وی در ادامه تاکید کرد: امسال خوشبختانه با تمرکز بر افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده در بازارهای صادراتی خوش درخشیدیم بهنحویکه سه قرارداد صادراتی در بازارهای مختلف از جمله ارسال خودروهای ساینا، کوییک و شاهین به تعداد ۴۵ هزار دستگاه به بازار روسیه و ۴۵ هزار دستگاه به بازار بلاروس منعقد شده و تفاهمنامه ارسال خودرو به تعداد ۶۰ هزار دستگاه بهصورتی که تحویل ۱۱ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳ میلادی به کشور ونزوئلا صورت پذیرد، نیز منعقد شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: نخستین محموله هزار دستگاهی به ونزوئلا حمل شده و محموله دوم که ۲ هزار دستگاه است، آماده ارسال به این کشور بوده و از لحاظ کیفیت به سطحی رسیدهایم که این خودروها بدون مشکل کیفی به مشتریان تحویل شود و این وضعیت باعث ارزآوری بالای یک میلیارد دلار برای کشور خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در واردات خودرو شرایط مناسبی برای گروه سایپا ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به شرایطی که وزارت صمت برای واردات خودرو ایجاد کرده، توانستیم شرایط مناسبی در حوزه واردات داشته باشیم و با خودروسازان برتر کشور چین وارد همکاری شده ایم.
تیموری با بیان اینکه بر این اساس سایپاسیتروئن در قراردادی با شرکت دانگ فنگ چین، خودرو جدید C۳XR با ساخت داخل ۴۵ درصد را وارد و عرضه خواهد کرد که موفقیت بسیار خوبی است، تاکید کرد: با توجه به وضعیت داخلی کشور در کاهش هزینهها از ابتدای سال برنامهریزی کردیم تا در خریدهای خارجی کاهش نرخ داشته باشیم و در حال حاضر بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در خریدهای خارجی کاهش هزینه داشتیم.
وی با اشاره به افزایش سبد محصول گروه خودروسازی سایپا که از بهمن ۱۴۰۱ تا بهمن ۱۴۰۲، هشت محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد، افزود: شرکت زامیاد دو وانت تک کابین و دو کابین (نیسان لانگ) در ماههای اخیر به بازار عرضه کرد و امروز هم دو محصول جدید افتتاح شد که به زودی وارد بازار خواهد شد. علاوه بر این در سال آینده محصولات جدید و کاملا متفاوتی مانند سهند، اطلس، آریا و ون ۱۴ نفره هامون به بهره برداری خواهد رسید و از ماه سوم سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: در خصوص خانواده موتور به سمتی رفتیم که امروز بعد از وقفه چندین ساله در سایپا، موتور CNG تولید شده است و خانواده موتور انتخاب شده که در همکاری با شرکتهای معتبر موتورسازی چین خواهیم داشت موتورهای یک لیتری تا ۲.۵ لیتری با بالاترین تکنولوژی و در سه خانواده CNG، احتراق داخلی و هیبریدی عرضه میشود.
وی اضافه کرد: در حوزه موتور هیبریدی مصرف سوخت نصف خواهد شد به نحوی که با انتقال تجهیزات و دانش فنی میتوانیم در سال ۱۴۰۳ کاهش مصرف بنزین خیلی خوبی را در سطح شهرهای بزرگ ایجاد کنیم و اعتقاد داریم این خودروها باید به دلیل وجود ترافیک در ابتدا در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار گیرد و کاهش آلایندگی ۵۰ درصدی خواهند داشت.
تیموری صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: برای خودروهای الکتریکال و هیبرید امیدواریم در شش ماه اول سال آینده با واردات شروع کنیم و بعد از آن با ورود موتورهای جدید بتوانیم خودروهای جاری مثل شاهین و آریا را با این موتورهای مدرن مجهز کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار به نفع دلالان خودرو است، افزود: قیمتگذاری دستوری برای شرکتهای خودروسازی مشکل آفرین شده و با وجودیکه از آذرماه سال گذشته هیچگونه افزایش قیمتی روی محصولات نداشتهایم و از طرفی افزایش ۴۵ درصدی سربارها، افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها و افزایش ۳۰ درصدی مواد اولیه را داشتهایم، متاسفانه افزایش قیمتی در محصولات کارخانه نبوده و در بازار ایجاد شده که به نفع واسطهگران و دلالان بوده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین گفت: امیدوارم دولت در این زمینه حمایتهای لازم برای حذف قیمتگذاری دستوری را بیش از گذشته داشته باشد.
منبع: شاتانیوز