تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۰۱
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۲۹۴۶۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ناترازی عرضه و تقاضا در بازار ارز، علت افزایش قیمت‌ها

‌می‌متالز - افزایش قیمت دلار بازار‌های کشور را تحت تاثیر قرار داده است. سیر افزایشی قیمت ارز موجب گرانی کالا‌های اساسی شده و گرانی هر قلم کالا به خودی خود شرایط معیشتی مردم را سختتر می‌کند. جو بازار‌ها به اندازه‌ای سنگین است که حتی مجلس همسو با دولت هم نسبت به شرایط موجود واکنش اعتراضی نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، در توضیح علت افزایشی بودن نرخ ارز باید به بالا بودن تقاضا و کم شدن عرضه اشاره داشت. در این وضعیت تورمی ریال نشان داده که اگر روی دست مردم بماند ارزش دسترنجشان را از بین می‌برد. به همین دلیل مردم دلار می‌خرند تا ارزش سرمایه‌ای که دارند حفظ شود. از سویی بانک مرکزی نقدینگی با رشد ۵۰٪ تولید می‌کند. انتظار می‌رفت که نرخ ارز به میزان رشد نقدینگی کند، چون در نبود فرصت سرمایه گذاری و رونق گرفتن تولید مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به طرف بازار‌های غیر مولد از جمله خرید ارز و طلا می‌روند.

اما در طرف عرضه شاهد این هستیم که عرضه دلار در برابر میزان تقاضای بالای بازار کم شده است. هر کسی با هر میزان نقدینگی به طرف بازار ارز آمده است. این مساله اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت دلار است.

اما اگر بخواهیم از نگاه مدیریتی به مساله بنگریم بانک مرکزی در قبال افزایش نرخ ارز مسئول است، چون متولی ارز است و قیمت‌ها را تعیین می‌کند. بسیاری بانک مرکزی را به بالا بردن نرخ ارز متهم می‌کنند چرا که دولت می‌خواهد کسری بودجه خود را از این طریق تامین کند، ولی نگارنده با این نظر مخالف است. نرخ تورم کارنامه دولت‌ها است و به فرض صحیح بودن این تحلیل سال آینده ممکن است شاهد ابر تورم باشیم.

به نظر نگارنده بخش عمده افزایش نرخ دلار متوجه ناترازی عرضه و تقاضا است که می‌توان در این حوزه به بخش تحریم ها، تنش‌های داخلی به بن بست رسیدن مذاکرات احیای برجام اجماع و تبلیغات سیاسی علیه ایران و سایر مسائل غیر اقتصادی اشاره کرد که با ایجاد انتظارات تورمی بر حوزه ارزی تاثیر دارند.

البته نمی‌توان نقش مدیریت اقتصادی در تنظیم بازار را نادیده گرفت. تغییر تیم‌های اقتصادی، نگاه سیاسی و غیر اقتصادی حوزه اقتصاد و تصمیمات نابجا و خلق الساعه همواره برای اقتصادی که به ثبات نیاز دارد مشکل ایجاد کرده و می‌کند. تولید کشور و بخش خصوصی از وضعیت افزایشی نرخ ارز متاثر می‌شود و با چالش رو به رو است. مواد اولیه و تکنولوژی تولید با دلار وارد کشور می‌شود بالا بودن نرخ ارز ارز چند نرخی و بی ثباتی در بازار ارز به تضعیف بخش خصوصی می‌انجامد.

تحلیلگران در حوزه سیاست خارجی هر روز چشم انداز مبهم در روابط بین المللی ترسیم می‌کنند. این وضعیت و اقتصاد بی برنامه و سردرگمی و آزمون و خطا است که خسارت دارد. در این شرایط کم هزینه‌ترین راه، تعامل با جهان، احیای برجام و تایید fatf است.

منبع: ستاره صبح

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده