تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۹۴۸۳۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

چشم‌انداز صنعت خودرو تا پایان ۲۰۲۳

چشم‌انداز صنعت خودرو تا پایان ۲۰۲۳
‌می‌متالز - طی سال‌های گذشته فروش جهانی خودرو به شدت تحت‌تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفت؛ به اعتماد بازار لطمه وارد شد و خریداران محتاط ماندند. با این حال، حتی در زمانی که محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری رفع شد، تغییر محسوسی در رفتار مصرف‌کنندگان به وجود نیامد. پس از فروکش کردن موج همه‌گیری، در نهایت فروش خودرو‌های سواری از ۲۰۲۱ شروع به افزایش کرد و در ۲۰۲۲ سرعت گرفت و به رشد سالانه ۵/ ۳درصدی دست یافت.

به گزارش می‌متالز، خودرو‌های برقی و هیبریدی پیشران رشد صنعت در این سال بوده‌اند. طبق آخرین تحقیقات موسسه ارنست اند یانگ (EY)، انتظار می‌رود فروش خودرو‌های برقی بازار را قبضه کند و با رشدی حدود ۴۸درصد در ۲۰۲۲ به ۴/ ۹میلیون دستگاه در سراسر جهان برسد. به نظر می‌رسد بار دیگر خودرو‌های برقی و هیبریدی نیروی پیشران بازار خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود این بخش در ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۲۹درصد رشد کند و به ۱/ ۱۲میلیون دستگاه در سراسر جهان برسد. با این حال، خطر رکود قریب‌الوقوع و ادامه‌دار بودن مشکلات زنجیره تامین می‌تواند بر بازار خودرو‌های شخصی سایه افکند.

چالش‌های مسیر بهبودی

با وجود رفع عمومی محدودیت‌های کرونایی، کماکان راه‌حل‌هایی برای کنترل اختلالات زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری و رویکرد‌های جدید برای مقابله با تنگنا‌های بدتر، که در پس درگیری‌ها در اوکراین تشدید شده است، مورد نیاز است. خودروسازان به طور فزاینده‌ای به مدل‌های توسعه تجاری برای محافظت از کسب‌وکار خود در برابر اختلالات بیشتر در زنجیره تامین، روی آورده‌اند. این امر به ویژه در زنجیره ارزش باتری، با تخصیص منابع برای تولید باتری در داخل به جای واردات سلول‌های انرژی از تامین‌کننده‌های کلاسیک محسوس است. بحران انرژی به طور قابل‌توجهی، به حاشیه سود خودروسازان ضربه زده است. پیش‌بینی می‌شود آسیب‌های احتمالی تا ۲۰۲۳ ادامه خواهند داشت و انتظار می‌رود بسیاری از خودروسازان هزینه‌ها را به زمین مشتریان منتقل کنند.

نتایج تحقیقات EY نشان می‌دهد موانع زنجیره تامین به آرامی برطرف خواهد گشت و به این صورت ظرفیت تولید خودرو را افزایش خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو‌های سواری آمریکا در ۲۰۲۳ حدود ۱۰ تا ۱۲درصد رشد کند و مجموع فروش آن به بیش از ۵/ ۱۴میلیون دستگاه برسد. با این حال، مسائل کلان اقتصادی و عدم‌قطعیت‌های ژئوپلیتیکی تحقق رشد پیش‌بینی‌شده را دشوار خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی شده است خودرو‌های برقی با رشد ۶۱درصدی، به فروش حدود ۵/ ۱میلیون دستگاه برسند. انتظار می‌رود سهم بازار خودرو‌های برقی به ۱۰درصد برسد، در حالی که این رقم در ۲۰۲۲ حدود ۷درصد بوده است. همچنین براساس پیش‌بینی‌ها، بازار خودرو‌های سواری اروپا در طول ۲۰۲۳ با فروش کلی بیش از ۱۳میلیون دستگاه، رشدی دورقمی را تجربه خواهد کرد.

همچنین انتظار می‌رود عرضه خودرو‌های برقی بیش از ۵۰درصد رشد را تجربه کند و حدود ۸/ ۲میلیون دستگاه فروش داشته باشند. برآورد می‌شود سهم خودرو‌های برقی از بازار اروپا به ۲۲درصد برسد، درحالی‌که در ۲۰۲۲ این رقم ۱۶ درصد بوده است. با وجود خبر‌های امیدوارکننده در سرتاسر صنعت جهانی، چین ستاره عرصه خودرو‌های برقی باقی مانده است. هرچند انتظار می‌رود روند فروش در ۲۰۲۳ ثابت باشد، با این حال برآورد فروش ۲۶‌میلیونی که نزدیک به ۲/ ۶میلیون دستگاه آن خودرو‌های برقی است، بیشتر از کافی به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود سهم بازار خودرو‌های برقی در چین به ۲۳درصد برسد، درحالی‌که این نسبت در ۲۰۲۲ حدود ۱۹درصد بوده است. بااین‌حال خطر شیوع دوباره کرونا و سابقه دولت چین در محدودیت‌های سختگیرانه، ممکن است در کمین شکوفایی این صنعت بوده و می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

پیشتازی خودرو‌های برقی

در حالی‌که صنعت خودرو با چالش‌های متعددی مواجه است، خودرو‌های برقی با استقبال روزافزون جهانی مواجه هستند. طبق شاخص انتخاب مصرف‌کننده (MCI) که موسسه EY ارائه می‌دهد، ۵۲درصد از خریداران بالقوه خودرو در سراسر جهان به خودرو‌های برقی و هیبریدی علاقه نشان می‌دهند. اولویت‌دهی به خودرو‌های برقی افزایش سه‌برابری داشته است، به طوری که میزان علاقه مردم به خرید خودروی برقی از ۷درصد در ۲۰۲۰ به ۲۰درصد در ۲۰۲۲ رسیده است. اکنون انتظار می‌رود حرکت به سمت خودرو‌های برقی در ۲۰۲۳، به‌دلیل فشار‌های قانونی همراه با جدول‌های زمانی دقیق و هدفگذاری برای ممنوعیت برخی از انواع خودرو‌های با موتور درون‌سوز، شتاب بیشتری بگیرد. همچنین خودرو‌های برقی مدرن درحال تبدیل شدن به قسمت جدیدی از فناوری‌های پیشرفته هستند. آن‌ها همچون گوشی‌های هوشمند، با ویژگی‌هایی که برای مصرف‌کنندگان جوان‌تر جذاب است، پر شده‌اند. در نتیجه این روند پرطرفدار، خودروسازان در حال تسریع برنامه‌های خود برای استقرار فناوری‌هایی از جمله سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده، برای جذب رانندگان جوان هستند.

پایان خودرو‌های موتور درون‌سوز؟

برای تسریع حرکت به سمت تحقق رویا‌های سبز، خودروسازان باید تعادلی میان بهینه‌سازی کسب‌وکار امروز و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای خودرو‌های فردا برقرار کنند. مرحله گذار به سمت خودرو‌های سبز آغاز شده است و اکنون ۸۰درصد از گردانندگان کلیدی خودرو قصد دارند تا ۲۰۳۵ تولید خودرو‌های با موتور درون‌سوز را متوقف کنند. در صورت تحقق این هدف، گسترش سریع هوای پاک یا مناطق کمتر آلوده نیز به واقعیت نزدیک‌تر خواهند شد. همچنین نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد بازیافت باتری وجود دارد، به طوری‌که در اتحادیه اروپا برای حصول اطمینان از تسهیل برقراری زیرساخت‌های مناسب داخلی، اقداماتی صورت گرفته است؛ بنابراین انتظار می‌رود خودروسازان فعالیت خود را بر عملیات پایدار، از جمله پردازش پایان عمر وسایل نقلیه، مانند باتری‌های خودرو‌های برقی، تامین پایدار قطعات و افزایش استفاده از مواد قابل بازیافت در طراحی، متمرکز کنند.

بدیهی است که ۲۰۲۳ سال تغییرات اساسی در صنعت خودرو خواهد بود. خودرو از نقطه‌نظر قدیمی «جعبه روی چرخ» بسیار فاصله گرفته است و در مرحله گذار به فناوری‌های جدید هوشمند قرار گرفته است. تغییر به سمت خودرو‌های برقی به سرعت درحال رسیدن به نقطه عطف است و تقاضا برای خودرو‌های جدید، حرکت به سمت حمل‌ونقل شخصی سبزتر را تسریع خواهد کرد. دستیابی به اهداف بلندپروازانه در حضور خطر‌های عدم‌قطعیت زنجیره تامین و بحران انرژی کار سختی خواهد بود، اما زمانی که تقاضای مصرف‌کننده وجود دارد، مسیری برای عبور نیز ساخته خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده