تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۹۴۹۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در این گزارش از بیم و امید‌های معدن‌کاوی در روستای باب‌کرفس بخوانید:

روستاییان «باب‌کرفس» نگران تجربه «درآلو»

‌می‌متالز - اهالی روستای «باب‌کرفس» در پی فعالیت‌های معدنی در کوه‌های منطقه و گمانه‌زنی وجود مس، ترس آن را دارند که به سرنوشت ساکنان «درآلو» دچارشوند.

به گزارش می‌متالز، “درآلو” روستایی است، که با فعالیت معدن مس در بالادست، آب آلوده، باغ‌ها خشک و اهالی مجبور به مهاجرت شدند؛ که از طریق دامداری بود را کنار گذاشته و به شهر‌های اطراف مهاجرت کردند.

مرجان شاکری، مدیرکل حفاظت محیط زیست سابق کرمان در ابتدای سال جاری در خصوص این معدن گفته بود: زهاب‌های اسیدی که بر اساس برداشت از این معدن شکل می‌گیرد می‌تواند اثرات زیست محیطی بسیار مخرب‌تری برجا بگذارد و دست ورزی در معادن فلزات سنگین همچون مس سبب آزادسازی آرسنیک و فلزات سنگین دیگری می‌شود که می‌تواند تاثیرات جدی بر محیط زیست منطقه معدنی بگذارد.

همه این‌ها کافی است که حالا اهالی «باب کرفس» از حضور معدنکاران برآشفته شوند بالاخص وقتی حرف از مس در میان است.


بیم از تکرار سرنوشت “درآلو”


آنطور که عضو شورای این روستا می‌گوید: گروهی وابسته به قرارگاه خاتم در حال کاوش در کوه‌های بالادست هستند و در پایین دست این کوه‌ها روستا‌های خاک سفید، اسپارچ، کهنوج سادات قرار گرفته‌اند.

سید اصغر حسینی به شنیده‌هایش از وضعیت مردم روستای “درآلو” اشاره می‌کند و می‌گوید: وضعیت مردم درآلو را دیده‌ایم و نباید بگذاریم سرنوشت ما مثل سرگذشت اهالی درآلو شود و کار تا جایی پیش برود که مجبور به خالی کردن روستا شویم.

او ادامه می‌دهد: کار در این پهنه هنوز به مرحله اکتشاف نرسیده است و باید قبل از این مرحله فکری کرد، ما با مس سرو کار داریم که با اولین حفاری و انفجار به راحتی منابع زیرزمینی را آلوده می‌کند.

حسینی از نامه نگاری‌های انجام گرفته با مسوولان شهرستان می‌گوید و اینکه موضوع و خطرات را به آن‌ها اطلاع دادیم.

در روز‌های اخیر با سفر وزیر نیرو به شهر جیرفت خط انتقال تامین آب شرب ساکنان این شهر و عنبرآباد از سد جیرفت افتتاح شد و حالا این عضو شورای روستا درباره نگرانی دیگر خود می‌گوید: جدای از نگرانیی که اهالی روستا‌های اطراف این پهنه معدنی دارند رود‌های سرچشمه گرفته از این کوه‌ها از سرچشمه‌های رود هلیل بزرگ هستند و آب جاری شده از آن‌ها به هلیل رود ریخته و در پشت سد جیرفت جمع می‌شود و این موضوع خطرناک‌تر است وقتی که همان طور که میدانید قرار است آب آشامیدنی شهر جیرفت و عنبرآباد هم از همین سد تامین شود.


پهنه معدنی مس ساردوئیه در مراحل اولیه اکتشاف


مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان که در گفته‌های قبلی خود به فعالیت در این پهنه اشاره کرده بود درباره پیشرفت کار این معدن می‌گوید: در راستای اکتشاف پهنه‌های معدنی این پهنه هم که در ارزیابی‌های اولیه و عملیات‌های زمین شناسی شناسایی شده است در اختیار قرارگاه خاتم قرار گرفته است. او در ادامه گفت: مراحل اولیه اکتشاف که به صورت هوایی بوده، صورت گرفته است و نقاط مورد نظر جهت حفاری مشخص شده و در مراحل بعدی در مکان‌هایی که احتمال ماده معدنی می‌رود نمونه برداری و حفاری انجام می‌گیرد و بعد از انجام حفاری و مشخص شدن وجود ماده معدنی و تخمین ظرفیت آن نتایج به دولت اعلام می‌شود و تصمیم گیری در مورد ادامه روند با نگاه به توجیه اقتصادی بر عهده دولت است، که ممکن است به بهره‌برداری ختم شود و یا ارزش اقتصادی نداشته و عملیات خاتمه یابد.


جاده‌سازی با هدف نمونه‌برداری اولیه از زمین


مروجی‌فرد ادامه داد: از سال ۹۴ این روند شروع شده است که ۱۴ پهنه اکتشافی تعریف شد و از بین آن‌ها مجوز ۴ مورد ابطال و ۸ مورد عملیات اکتشاف آن‌ها تمام شده است.

مدیرکل صمت جنوب‌کرمان می‌گوید: قرارگاه خاتم بعد از اتمام مراحل ارزیابی اولیه در مرحله بعد به اکتشاف در روی زمین می‌پردازد و در این مرحله نیاز به جاده‌سازی با هدف دسترسی و انجام عملیات حفاری است که در حال انجام است.

او اشاره می‌کند که مجوز‌های لازم این مرحله اخذ شده است و معتقد است که مرحله نمونه برداری و حفاری آسیبی به منابع آبی وارد نمی‌شود. شرکت بهره‌برداردرحال تخمین‌های اولیه پهنه معدنی است، اگر نتیجه بخش باشد در اقدام بعدی به سمت حفاری‌های گسترده‌تری در کوه می‌رود و بر نگرانی آلوده‌شدن منابع آب زیرزمینی منطقه می‌افزاید واین مهمان ناخوانده که با وعده‌های جذاب و قول مرتفع کردن عقب افتادگی‌های منطقه در قالب مسوولیت اجتماعی راه خود را باز می‌کند و موانع را پشت سر می‌گذارد. اماتجربه‌های مشابه “درآلو” نشان داد که کاری از دست فیلتر‌های مجوزی و زیست محیطی هم بر نمی‌آید و ترس از تکرار داستان اهالی درآلو دور انتظار نیست.

منبع: کرمان نو

عناوین برگزیده