تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۹۵۰۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سقوط چشمگیر قیمت لیتیوم

‌می‌متالز - در چند سال گذشته، بازار‌های لیتیوم به دلیل افزایش بیش از حد درایو‌های الکتریکی سازی، رونق چشمگیری گرفتند. سازندگا خودرو‌های الکتریکی در میان رشد سریع بازار این خودرو‌ها و عرضه محدود لیتیوم برای تامین منابع تلاش کرده‌اند و قیمت‌های کربنات لیتیوم را بیش از شش برابر و اسپودومن را در عرض چند سال تقریباً ده برابر کرده‌اند. اما قیمت لیتیوم طی چهار ماه گذشته به طرز چشمگیری سقوط کرده و سال‌ها افزایش را معکوس کرده است.

به گزارش می‌متالز، قیمت کربنات لیتیوم در چین در ماه مارس پس از رسیدن به بالاترین سطح تاریخی ۵۹۵۰۰۰ یوان در هر تن (۸۶۱۷۰ دلار در هر تن) در نوامبر ۲۰۲۲، به ۳۶۲۵۰۰ یوان در هر تن (۵۲۵۰۰ دلار در هر تن) و کمترین میزان در ۱۳ ماه گذشته رسید. دو دلیل برای این روند وجود دارد:

اول، کاهش نادر تقاضای خودرو‌های برقی در بازار محوری چین، بازار‌ها را غافلگیر کرده است. بر اساس گزارش انجمن خودرو‌های سواری چین (CPCA)، فروش خودرو‌های سوخت انرژی جدید، از جمله خودرو‌های برقی با باتری خالص و هیبریدی‌های پلاگین، در ژانویه ۶.۳ درصد کاهش یافت که در تضاد با رشد ۹۰ درصدی در سال ۲۰۲۲ بود.

دوم، اخباری مبنی بر اینکه CATL چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌های لیتیوم یونی در جهان برای خودرو‌های برقی، شروع به ارائه تخفیف برای باتری‌های خود کرده است، با روند بازار‌ها موافق نبود. حدود دو هفته پیش، CATL به برخی از خودروسازان چینی، تخفیف‌هایی را آغاز کرده است.

اما چیزی که واقعاً بازار‌ها را به وحشت انداخته، هجوم عرضه لیتیوم تازه بوده است، با عرضه احتمالی چین، استرالیا و شیلی که احتمالاً قیمت‌ها را حتی بیشتر از این کاهش خواهد داد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده