تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۹۵۱۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط بانک صادرات انجام شد

پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه

‌می‌متالز - رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران از پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه از سوی بانک صادرات طی سال جاری خبر داد.

به گزارش می‌متالز، یاسر مرادی در برنامه میز اقتصاد اخبار نیمروزی با بیان اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه نگاه تجاری به منابع ندارند، اما در بانک‌های تجاری باید برای پاسخگویی به سهامداران صورت‌های مالی و سود شناسایی شود، گفت: منابعی که به عنوان منابع قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری می‌شود، در قالب تکالیف بودجه مانند وام‌قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری، تسهیلات کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود، اما لازم است که برای تشویق مردم به افزایش سپرده‌های قرض‌الحسنه امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

وی افزود: رشد منابع قرض‌الحسنه نظام بانکی ۳۴ درصد است در حالی که تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران خاطرنشان کرد: همچنین مانده تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک صادرات طی سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که مانده منابع قرض‌الحسنه نزد بانک ۴۷ هزار میلیارد تومان است که ۳ هزار میلیارد تومان بیش از این منابع وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

مرادی با اشاره به اینکه بانک به عنوان وکیل سپرده‌گذار و سهامدار امین مردم است، ادامه داد: منابع نزد بانک‌ها متعلق به مردم است و با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار انتظار دریافت سود دارند؛ بنابراین منابع سپرده‌گذاری آن‌ها را نمی‌توان به‌صورت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرد و باید تسهیلاتی که سود قابل انتظار آن‎ها را تامین کند، پرداخت شود، اما با این وجود بانک‌ها برای مساعدت در این زمینه بخشی از منابع را برای پرداخت در این حوزه مصرف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بانک صادرات در سال جاری بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرده که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است. تصریح کرد: این در حالی است که در سال جاری نظام بانکی ۱۱۶ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به ۸۴۰ هزار نفر پرداخت کرده و اگر این تکلیف مالایطاق نباشد، خود کارکنان و مدیران بانک‌ها تمایل دارند که در خدمت عموم مردم باشند چراکه حمایت از مردم موجب برکت سودآوری بانک‌ها نیز می‌شود.

مرادی اعلام کرد: از ابتدای سال آینده، با تصویب شورای فقهی بانک مرکزی، نرخ موثر کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه یکبار برای هر فرد به صورت علی‌الرأس و به عنوان «مزد خدمت» به ۴ درصد کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: یک ریال از منابع قرض‌الحسنه مردم به هیچ‌وجه به کارکنان بانک‌ها به صورت وام قرض‌الحسنه پرداخت نمی‌شود و این موضوع براساس مصوبه ریاست جمهوری و سازمان اداری استخدامی کشور دارای سقف مشخصی است و مانده تسهیلات کارکنان و حتی مدیران عامل بانک‌ها از یک عدد مشخص نمی‌تواند بیشتر باشد.

مرادی بیان کرد: به زودی در بانک صادرات ایران طرح ضیافتی را رونمایی خواهیم کرد که براساس آن به کل بازنشستگان صندوق بازنشستگان کشوری و صندوق بازنشستگان فولاد که حقوق خود را از بانک صادرات ایران دریافت می‌کنند، تا سقف ۱۵ میلیون تومان اعتباری از برخی فروشگاه‌های معتبر در ایام نوروز تا عید سعید فطر تعلق می‌گیرد، همچنین بار مالی این طرح ۳۰ هزار میلیارد تومان بدون سود و کارمزد است و کاملا قرض‌الحسنه است و سود آن از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگری حاصل می‌شود.

مرادی افزود: برای تسهیل دریافت تسهیلات توسط مردم در بانک صادرات ایران چک الکترونیک با عنوان چکنو طراحی شده تا در بانک‌هایی که به صورت کاملا الکترونیکی و غیر حضوری اعطای تسهیلات می‌کنند، به عنوان تضمین تسهیلات در اختیار افراد قرار گیرد.

همچنین پرتفوی و دارایی‌های افراد و مشتریان بانک که به عنوان دارایی راکد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، به عنوان جایزه خوش حسابی سامانه‌ای تعریف شده تا این افراد به صورت کاملا غیر حضوری و بدون مراجعه به شعب، روند اعتبارسنجی و توثیق این دارایی‌ها به صورت هوشمند انجام شود و حتی مؤسساتی که شبکه پرداخت اعتباری دارند، اعتبار این افراد توسط بانک صادرات ایران تضمین می‌شود و به حذف ضامن از شبک به بانکی کمک خواهد کرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده