تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۹۵۵۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کوچکی نژاد مطرح کرد:

لزوم شناسایی عوامل کاهش ارزش پولی ملی/ تیم اقتصادی دولت ناترازی بانک‌ها را دریابد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اگر ارز با نرخ اعلامی ۲۸.۵۰۰ از سوی دولت به صورت کافی عرضه شود، ما دیگر ارزی با ارقام ۵۰ الی ۶۰ هزار تومانی نخواهیم داشت، گفت: وقتی تورم رشد می‌کند این رویکرد عملا باعث کاهش ارزش پول ملی خواهد شد؛ بنابراین باید عوامل تورم زا اقتصاد در کاهش ارزش پولی ملی به درستی شناسایی شود.

به گزارش می‌متالز، جبار کوچکی نژاد، با اشاره به راهکار‌های افزایش ارزش پول ملی و ثبات در بازار ارز، بیان کرد: موضوع ارتقای ارزش پول ملی وابسته به نرخ تورم است. نمی‌توان ارز را به صورت دستوری کنترل کرد، اما سازوکار‌هایی در این بخش وجود دارد که دولت می‌تواند از آن سازوکار‌ها استفاده کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همواره وقتی کالایی عرضه ناکافی در بازار داشته باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کن، بنابراین وقتی عرضه ارز در بازار ناکافی است قیمت آن رشد خواهد کرد: اگر ارز با نرخ اعلامی ۲۸.۵۰۰ از سوی دولت به صورت کافی عرضه شود ما دیگر ارزی با ارقام ۵۰ الی ۶۰ هزار تومانی نخواهیم داشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پتروشیمی‌ها و صنایعی همچون فولادی‌ها ارز آوری زیادی دارند و باید این ارز را در قالب سیاست‌های دولت عرضه کنند، بیان کرد: این رویکرد به واقع می‌تواند بخش وسیعی از بازار را اشباع کند.

وی با بیان اینکه تورم نیز از روش‌های مختلفی حاصل می‌شود، بیان کرد: کسری بودجه دولت هم یکی از مواردی است که به تورم دامن می‌زند. همچنین ناترازی بانک‌ها و استقراض از بانک مرکزی از جمله مواردی است که به کاهش تولید دامن زده است.

کوچکی نژاد با بیان اینکه وقتی نرخ رشد تورم افزایش پیدا کند حتما قیمت ارز افزایشی خواهد شد، ادامه داد: وقتی تورم رشد می‌کند این رویکرد عملا باعث کاهش ارزش پول ملی خواهد شد؛ بنابراین باید عوامل تورم زای اقتصاد در کاهش ارزش پولی ملی به درستی شناسایی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مدیریت دولت بر بازار ارز، تاکید کرد:تیم اقتصادی دولت دولت نشان داد که در راستای مدیریت ارز ناموفق است. متاسفانه تیم اقتصادی دولت هم باعث افزایش پایه پولی در کشور و هم استقراض از بانک مرکزی شدند.

وی با بیان اینکه عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت باعث ناترازی بانک‌ها و کاهش تولید در کشور شد، بیان کرد: نتایج این رویکرد‌ها باعث این شده که ما امروز شاهد کاهش ارزش پول ملی در کشور باشیم و این فرایند کاهشی با رشد تورم همراه باشد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده