تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۹۵۸۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در بهمن ۱۴۰۱ در بخش صنعت و معدن منتشر شد

‌می‌متالز - مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در بهمن ۱۴۰۱ در بخش صنعت و معدن، عنوان کرده که در این ماه شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش ۸۰/۴ و ۸۶ درصدی داشته است.

به گزارش می‌متالز، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در بهمن ماه ۱۴۰۱ بخش صنعت و معدن» آورده است که در بهمن ماه ۱۴۰۱، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۲۱/۹ و ۲۱/۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۸/۳ و ۹/۳ درصدی مواجه شده است که بیشتر تحت تأثیر رشد رشته فعالیت خودرو و قطعات بوده است.
نتایج بررسی‌ها در این گزارش نشان داد در این ماه شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش ۸۰/۴ و ۸۶ درصدی داشته است. همچنین، شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه پس از رشد منفی دی ماه در این ماه رشد ۱۳/۲ درصدی داشته است.

همچنین در بهمن ماه ۱۴۰۱ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی پس از نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر رشد مثبت ۴/۱ درصدی را ثبت کرده و به بالاترین نرخ رشد پس از خرداد ماه رسیده است، همچنین رشد نقطه به نقطه پس از گذشت ۱۰ ماه مجدداً صعودی شد و با ۴/۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۳۵/۹ درصد رسیده است.

گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در بهمن ماه ۱۴۰۱ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ۱/۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۴۵/۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش تاکید می‌کند که در بهمن ماه ۱۴۰۱، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۲۱/۹ و ۲۱/۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۸/۳ و ۹/۳ درصدی مواجه شده است که بیشتر تحت تأثیر رشد رشته فعالیت خودرو و قطعات بوده است.

در این ماه شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش ۸۰/۴ و ۸۶ درصدی داشته است. همچنین، شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه پس از رشد منفی دی ماه در این ماه رشد ۱۳/۲ درصدی داشته است.

در بهمن ماه ۱۴۰۱ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی پس از نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر رشد مثبت ۴/۱ درصدی را ثبت کرده و به بالاترین نرخ رشد پس از خرداد ماه رسیده است، همچنین رشد نقطه به نقطه پس از گذشت ۱۰ ماه مجدداً صعودی شد و با ۴/۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۳۵/۹ درصد رسیده است.

گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در بهمن ماه ۱۴۰۱ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ۱/۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۴۵/۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منبع: جوان آنلاین

عناوین برگزیده