تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۹
بازدید: ۵۱۳
کد خبر: ۲۹۵۹۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
فعال بازار فولاد:

بزرگ‌شدن حباب قیمت آهن با نزدیک‌شدن به روز‌های پایانی سال

‌می‌متالز - فعال بازار فولاد گفت: دو مشکل صادرات و قطعی گاز در قیمت محصولات فولادی تأثیرگذار بود و از مهم‌ترین رویداد‌های صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ به شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، جمشید حسامی در رابطه با تحلیل بازار فولاد در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: بازار فولاد در اوایل سال جاری، نوسانات زیادی را تجربه کرد به گونه‌ای که در اوایل سال روند صعودی و در اواخر سال، روند نزولی را به ثبت رساند. البته با وجود شرایطی که کشور با اعمال تحریم‌های خارجی در آن قرار گرفته، رونق صنعت فولاد و صادرات آن به منبع درآمدی مطمئن برای کشور تبدیل شده است.

وی گفت: در این راستا، برخی راهکار‌ها از قبیل ممانعت از رویکرد منطقه‌ای در احداث واحد‌های فولادی، اولویت محدودیت‌های زیست محیطی و منابع طبیعی، توسعه تجارت خارجی در بخش صنعت فولاد، تکمیل زنجیره تولید محصولات فولادی و حمایت از خلق ارزش‌افزوده در تولید محصولات فولادی به جای خام‌فروشی برای تحقق هر چه بهتر رفع مشکلات ناشی از ضعف ساختار و پراکندگی در استقرار کارخانجات صنعت فولاد ارائه می‌شود.

رئیس اتحادیه آهن فروشان فارس در پیش‌بینی وضعیت بازار فولاد در سال آینده تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۲ انتظار می‌رود همانند سال جاری، با توجه به نرخ دلار، قیمت مقاطع فولادی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بنابراین در صورتی که قیمت دلار کنترل شود، می‌توان به روند ثباتی بازار آهن و فولاد در سال آتی امیدوار شد.

حسامی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت آهن‌آلات در بازار حباب دارد، چرا که کارخانجات با نزدیک شدن به پایان سال، هزینه زیادی دارند و با رونق دادن به بازار آهن و فولاد در پی سود بیشتر هستند، بنابراین در صورتی که نرخ دلار در سال آینده کاهش یابد، شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی خواهیم بود.

وی با بیان رویداد‌های مهم و تأثیرگذار صنعت فولاد در سال جاری، گفت: امسال صادرات حوزه فولاد کشور به دلیل وضع عوارض صادراتی و دامپینگ برخی کشور‌ها در شرایط بدی قرار گرفت و بر همین اساس، کارخانجات فولادی دچار مشکلات اقتصادی زیادی شدند. از طرفی، بحث قطعی گاز در زمستان نیز باعث کاهش تولید فولاد شد.

این فعال فولادی معتقد است که دو مشکل صادرات و قطعی گاز در قیمت محصولات فولادی تأثیرگذار بود و از مهم‌ترین رویداد‌های صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ به شمار می‌رود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده