تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۹۵۸۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان تصویب شد؛

افزایش سرمایه ۹۶ درصدی از محل سود انباشته

‌می‌متالز - مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان با حضور ۹۵ درصدی سهامداران در بندرعباس برگزار شد و سهامداران با افزایش ۹۶ درصدی سهام این شرکت موافقت کردند.

به گزارش می‌متالز، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت فولاد هرمزگان با حضور عطاالله معروفخانی مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و معاونان شرکت فولاد هرمزگان، نمایندگان سهامداران، نماینده سازمان بورس و نماینده حسابرس با دستور کار افزایش سرمایه شرکت به میزان پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس در بندرعباس برگزار شد. این مجمع با حضور اعضای هیات رئیسه در جایگاه به صورت قانونی رسمیت یافت.

در ابتدای مجمع، مرتضی شبانی به عنوان رئیس مجمع، دستور جلسه را مبنی بر افزایش سرمایه و تغییر اساسنامه قرائت کرد و مجمع پس از آن وارد دستور کار خود شد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در این مجمع ضمن خوشامدگویی به حضار، در خصوص عملکرد شرکت در ۱۱ ماه سال جاری و توجیه افزایش سرمایه بیان کرد: قطعی برق در ۶ ماهه نخست امسال، همه صنعت فولاد کشور را تحت تاثیر قرار داد. با وجود همه مشکلات، در تولید تختال از ابتدای سال تا انتهای بهمن تقریبا ماه یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن محصول تولید کردیم و تا ۲۰ اسفند ماه نیز تولید به یک میلیون و ۴۹۰ هزار تن رسید. امیدوار هستیم تا پایان سال جاری با تلاش همه همکاران به ویژه در حوزه بهره‌برداری از ظرفیت اسمی عبور کنیم.

معروفخانی با اشاره به دستاورد‌های فولاد هرمزگان در حوزه فروش، عنوان کرد: در بحث فروش، صنعت فولاد کشور با مشکلات عدیده‌ای از همان ابتدای سال جاری مواجه بود. این مشکلات به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و کاهش شدید قیمت‌های جهانی تشدید شد. ضمن اینکه در اوایل سال هم با صدور بخشنامه اعمال عوارض بر صادرات محصولات فولادی مواجه شدیم که در حوزه صادرات، با توجه به عوارضی که وضع شد، تقریباً همه صادرکنندگان فولاد در سه ماهه اول سال در این حوزه دچار مشکل شدند.

مدیرعامل فولاد هرمزگان ادامه داد: با تدابیری که در حوزه فروش اتخاذ کردیم، عملکرد این حوزه بسیار خوب بوده است و در واقع در ۱۱ ماه سال جاری یک میلیون و ۲۸۳ هزار تن محصول را روانه بازار‌های داخلی و صادراتی کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۳ درصدی برخوردار بوده است. حدود ۴۲ درصد از میزان فروش در بازار‌های صادراتی و ۵۸ درصد از آن در بازار‌های داخلی انجام شده است. ضمن اینکه در صادرات موفق شدیم طی ۱۱ ماه سال جاری ۵۴۳ هزار تن محصول به فروش برسانیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳ درصدی نشان می‌دهد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال جاری، به طور حتم نسبت به سال گذشته رشد فروش بیش از ۱۲ درصدی را محقق خواهیم کرد.

در ادامه مجمع، مصطفی متقی، معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد هرمزگان گزارش توجیهی را در خصوص علل افزایش سرمایه به سهامداران ارائه داد و بیان کرد: در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ قانون تجارت و اساسنامه شرکت گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت فولاد هرمزگان جنوب از مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال به ۸۴ هزار میلیارد ریال به منظور جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، مشارکت در افزایش سرمایه آتی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و تامین منابع مورد نیاز جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای از محل سود انباشته و مشتمل بر توضیح لزوم افزایش سرمایه ارائه می‌شود. گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت فولاد هرمزگان در تاریخ چهارم بهمن ماه به تایید هیات مدیره رسیده است.

وی در خصوص منابع مالی افزایش سرمایه عنوان کرد: این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به مبلغ ۵۹ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. مصارف این افزایش سرمایه جهت تامین مخارج سرمایه مورد نیاز جهت احداث طرح واحد احیا مستقیم به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی با مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال، تامین مخارج سرمایه مورد نیاز جهت طرح افزایش سرمایه سیلو‌های آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم به میزان سه هزار میلیارد ریال، تامین مخارج سرمایه مورد نیاز جهت احداث یک واحد تولید گاز‌های صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب در ساعت به مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال، تامین مخارج سرمایه مورد نیاز جهت توسعه ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی به ظرفیت ۱۰۰ هزار نرمال مترمکعب در ساعت به مبلغ هزار میلیارد، جهت جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال و در نهایت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر هشت هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. جمع این مصارف ۵۹ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

متقی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که افزایش سرمایه در سال جاری منجر به کاهش ریسک تقسیم سود و تامین مالی پروژه‌های فوق خواهد شد؛ دوم اینکه ثبت افزایش سرمایه قبل از پایان سال جاری به شرکت امکان استفاده از معافیت‌های مالیاتی سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰ را خواهد داد. در حال حاضر سرمایه شرکت ۲۵ هزار میلیارد ریال و مبلغ افزایش سرمایه ۵۹ هزار میلیارد ریال است و میزان سرمایه پس از افزایش ۸۴ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به برنامه‌های طرح‌های توسعه‌ای پس از افزایش سرمایه، تصریح کرد: برنامه پیشنهادی تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای مشتمل بر احداث واحد احیا مستقیم به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی سال شروع سال ۱۴۰۱، دوره بهره‌برداری ۳۰ سال، مخارج سرمایه ۲۵ هزار میلیارد ریال دوره ساخت ۲.۵ سال و پایان ساخت ۱۴۰۳ و شروع به بهره‌برداری شهریور ۱۴۰۳ لحاظ شده است. میزان پیشرفت فیزیکی در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد، ۱۴۰۲ حدود ۶۰ درصد و ۱۴۰۳ حدود ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است. طرح دوم افزایش تعداد سیلو‌های آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم است که ظرفیت اسمی هر سیلو هشت هزار تن جمعا ۳۲ هزار تن خواهد بود. سال شروع ساخت ۱۴۰۱، دوره بهره‌برداری ۳۰ سال، مخارج سرمایه مورد نیاز سه هزار میلیارد ریال، دوره ساخت ۲۴ ماه تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ و شروع بهره‌برداری از مهر ماه همان سال خواهد بود. طرح بعدی احداث یک واحد تولید گاز‌های صنعتی به ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب در ساعت، شروع ساخت مهر ماه سال ۱۴۰۱، دوره بهره‌برداری ۱۸سال، مخارج سرمایه مورد نیاز ۹ هزار میلیارد ریال، دوره ساخت ۲۴ ماه تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ و شروع بهره‌برداری مهر ماه همان سال خواهد بود. طرح بعدی طرح توسعه ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی به ظرفیت ۱۰۰ هزار نرمال مترمکعب در ساعت، شروع ساخت مهر ماه سال ۱۴۰۱، دوره بهره‌برداری ۱۸ سال، مخارج سرمایه مورد نیاز یک هزار میلیارد ریال، دوره ساخت ۲۴ ماه سال تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ و شروع بهره‌برداری مهر ماه همان سال خواهد بود.

وی اضافه کرد: برنامه پیشنهادی بعدی تامین مالی جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر است که برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی مانند شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت صنایع معدنی ستاره سیمین هرمز، شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس، اتوماسیون شرکت ایریسا، الکترود اردکان، سنگ و فولاد هرمزگان، تامین فلزات هونام و توکا صنعت افزایش سرمایه به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال انجام می‌شود.

در ادامه مجمع، بازرس و حسابرس قانونی، نظر موسسه حسابرسی را در خصوص افزایش سرمایه در حال انجام ارائه کرد و با توجه به مستندات ارائه شده از سوی شرکت فولاد هرمزگان و موافقت سازمان بورس با این افزایش سرمایه، آن را بلامانع دانست.

مرتضی شبانی رئیس مجمع در ادامه با اشاره به افزایش سرمایه فولاد هرمزگان، خاطرنشان کرد: میزان سود انباشته شرکت از کفایت لازم برای افزایش سرمایه کنونی برخوردار است. مجوز کنونی برای افزایش سرمایه ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است و سرمایه کنونی شرکت از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به میزان ۲۳۶ درصد افزایش خواهد یافت. پیشنهاد می‌شود این افزایش سرمایه طی دو مرحله صورت گیرد و مرحله اول افزایش سرمایه ۹۶ درصدی از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به چهار و ۹۰۰ میلیارد تومان اتفاق بیفتد. مابقی افزایش سرمایه در اختیار هیات مدیره گیرد تا متناسب با پیشرفت طرح حداکثر طی دو سال آینده عملیاتی شود.

سپس مجمع در خصوص افزایش سرمایه دو مرحله‌ای رای‌گیری کرد و سهامداران شرکت با قاطعیت به افزایش سرمایه دو مرحله‌ای رای دادند که به این ترتیب، سرمایه فولاد هرمزگان در مرحله اول به میزان ۹۶ درصد از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کنونی به چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. در مرحله بعد با نظر هیات مدیره افزایش سرمایه تا هشت هزار و ۴۰۰ میلیار تومان صورت خواهد گرفت.

دستور کار بعدی مجمع فوق‌العاده شرکت فولاد هرمزگان، تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه بورس بود که با توجه به ثبت آگهی‌های شرکت در روزنامه‌های کثیرالانتشار، تصمیم بر این شد که آگهی‌های شرکت در سامانه مورد تایید سازمان بورس یعنی کدال نیز منتشر شود. این دستور کار نیز در پایان مجمع مورد تصویب سهامداران قرار گرفت.

منبع: فولاد هرمزگان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده