به گزارش میمتالز، یک تاجر کبالت مستقر در بریتانیا گفت که انتظار میرود طی دو سال آینده، سهم چین از تولید کبالت به نیمی از تولید جهانی برسد که در حال حاضر ۴۴ درصد است. این افزایش با وجود تلاشهای غرب برای به دست آوردن کنترل بر زنجیرههای تامین مواد معدنی حیاتی مانند کبالت، لیتیوم و نیکل، که برای ساخت باتریهای خودروهای الکتریکی ضروری هستند، رخ میدهد.
فعالیت پالایشگاهی کبالت در چین در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۰۰۰۰ تن رسید که بیش از دوبرابر سطح پنج سال پیش است. نقش رو به رشد چین در عرضه کبالت در حالی است که رشد ۱۲ ماهه این فلز معکوس شده است و قیمتها با کاهش ۶۰ درصدی به ۱۶ دلار در هر پوند، از اوج بالای ۴۰ دلار در هر پوند در ماه می، تغییر کرده است.
باتریهای دستگاههای الکترونیکی از حدود ۶۰ درصد کبالت در مقابل کمتر از ۱۰ درصد برای باتریهای مورد استفاده در خودروهای الکتریکی تشکیل شدهاند. قیمتهای پایین کبالت تا حدودی برای خودروسازانی که نگران هزینه مواد اولیه باتریهای الکتریکی هستند، تسکین دهنده است، اما چالشهای بزرگی را برای اجرای پروژههای خارج از چین ایجاد میکند. در ایالات متحده، نگرانیهای واشنگتن در مورد تسلط چین بر زنجیره تامین کبالت منجر به انگیزههای قابل توجهی برای تولید کبالت در داخل یا در کشورهای دوست آمریکا شده است. با این حال، این مشوقها که در قانون کاهش تورم مدون شدهاند، سالها طول میکشد تا به نتیجه برسد.
منبع: ایفنا