تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۹۵۹۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

انتخاب قاطع امین ابراهیمی در انتخابات اتاق بازرگانی/ نگاه اهالی بخش خصوصی به تحولات رو به جلوی شرکت فولاد خوزستان

‌می‌متالز - پیروزی مدیرعامل فولاد در انتخابات اتاق بازرگانی اهواز، مهر تایید بخش خصوصی بر نقش محوری این شرکت در توسعه صنعتی دهه آینده استان است

به گزارش می‌متالز، روز گذشته امین ابراهیمی با کسب آرا بالا در انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز به عنوان نفر اول بخش صنعت انتخاب شد. این اتفاق نشان داد که بخش خصوصی استان خوزستان عملکرد وی را در شرکت‌های فولادی و در ۵ سال گذشته رصد کرده و با رای اعتماد به وی خواستار همراهی با فولاد خوزستان در توسعه صنعت استان می‌باشند.

بیش از ۵۰ سال از شروع عملیات ساخت شرکت فولاد خوزستان و ۳۵ سال از بهره برداری آن گذشته است طی این چند دهه فولاد خوزستان علی رغم برخورداری از دانش فنی و سرمایه‌های انسانی شایسته و توان مالی مناسب نتوانسته است طرحی جامع برای توسعه و حفظ جایگاه آینده خود در صنعت فولاد ایران به اجرا درآورد.

علی رغم اینکه این شرکت بزرگترین صادر کنند فولاد و دومین تولید کننده آن در کشور است به راحتی می‌توان اعتراف کرد هنوز مانند سال‌های نخست راه اندازی خود بر اساس تولید شمش و اسلب چرخش به گردش در می‌آید. این شرکت تنها به ۳۰ الی ۴۰ درصد مسیر توسعه‌ای خود در تکمیل زنجیره تامین و ارزش دست یافته است. این درحالی است که فولاد مبارکه شرکت جوانتر، کم تجربه‌تر و در مختصات جغرافیایی ناهمگون (از لحاظ انرژی، آب و زیر ساخت‌هایی مانند ریل و بندر) هم در میزان تولید فولاد خام و هم در تنوع تولید محصولات نوردی و با ارزش افزوده بیشتر، نقش اساسی را به عنوان موتور محرکه توسعه صنعتی اصفهان دارد و در سطح ملی به عنوان تامین کننده اصلی ورق‌های صنایع مختلف از لوله‌های انتقال نفت و گاز، خودروسازی و صنایع کوچک و ... بخش‌های بسیاری از صنایع مختلف را به خود وابسته کرده است.

طی یک سال گذشته امین ابراهیمی مدیرعامل جوان، ولی با تجربه‌ای از سال‌ها کارشناسی و مدیریت در چرخه فولاد ایران (دانش آموخته متالوژی و کار در پروژه معادن سنگ آهن تا مدیریت عالی شرکت‌های فولاد ساز و نوردی و تحلیل و آینده پژوهی مارکتینگ صنعت فولاد ایران و جهان) پس از کارنامه‌ای ممتاز در نجات شرکت فولاد اکسین از دره ورشکستگی و هدایت به قله افتخار تولید ملی و سود دهی، دوسالی است که سکان شرکت بزرگ فولاد خوزستان را در دست گرفته است. ابراهیمی در کنار اهتمام به حفظ تولید موجود و ارتقا رفاه و معیشت نیروی انسانی این شرکت ماموریتی بزرگ برای توسعه و جبران چند دهه عقب افتادگی فولاد خوزستان تعریف کرده است.

طرح‌های جسورانهُ کارشناسانه، راهبردی مدیرعامل جوان فولاد سهامداران بزرگ این شرکت را مجاب کرد ۹۰ درصد از سود خود را در پروژه‌های آتی این شرکت سرمایه گذاری کنند. طی سال جاری و آینده بیش از یک میلیارد دلار سود این شرکت به جای خروج از خوزستان در طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای سرمایه گذاری می‌شود تا در انتهای دهه ۱۴۱۰ فولاد خوزستان بتواند رتبه دوم تولید کننده فولاد در کشور را برای خوزستان نگه دارد.

از ایجاد خطوط تولید محصولات با ارزش بالاتر، اصلاح فرایند‌های تولید برای دست یابی به صنعتی دوستدار محیط زیست، تملک معادن بزرگ سنگ آهن با هدف پایداری جریان تامین مواد اولیه، تملک و توسعه شرکت‌های کوچک و کم بازده فولادی جهت توسعه‌های زنجیره ارزش و بهره وری، احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی جهت پایداری تامین برق بخش کوچکی از اقداماتی است که در نهایت تولید گروه فولاد خوزستان را در سال ۱۴۰۴ به ۶ میلیون تن و در سال ۱۴۱۰ به سه و نیم برابر ظرفیت فعلی یعنی ۱۳ و شش میلیون تن می‌رساند.

قطعا این توسعه علاوه بر افزایش سود شرکت فولاد خوزستان موجب افزایش اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، تولید کالا‌های جنبی و قطعات یدکی و افزایش تجارت داخلی و خارجی می‌باشد. حضور امین ابراهیمی در اتاق بازرگانی فرصتی برای توسعه کمی و کیفی صنایع جانبی کوچک و بزرگ مرتبط با صنعت فولاد در استان است در کنار آن کارشناسان دولتی و خصوصی می‌توانند با شناخت مسیر توسعه فولاد خوزستان علاوه بر یاری رساندن به این شرکت برای بخش تامین نیاز‌های فنی خود باعث رونق تولید و اشتغال استان شوند.

منبع: خبر فوری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده