تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۹۶۰۷۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد
رییس قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع:

توسعه فروسیلیسیم خمین وجهه‌ای از کارآمدی نظام است

‌می‌متالز - رییس قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع گفت: طرح توسعه فروسیلیسیم خمین وجهه‌ای از کارآمدی نظام اسلامی است.

به گزارش می‌متالز، سردار «مصطفی محمدنجار» روز چهارشنبه در آیین بهره‌برداری از مرحله دوم واحد صنعتی فروسیلیسیم خمین، افزود: همکاری تمام مسوولان کشوری، استانی و شهرستانی سبب ایجاد و توسعه این واحد صنعتی شده است.

وی بیان کرد: استان مرکزی مزین به نام امام خمینی (ره) است و نیروی انسانی ماهر و مبتکر در صنایع این استان فعالیت دارند.

سردار نجار گفت: این طرح در زمان کوتاه با هزینه کمتر و افزایش ظرفیت انجام شده که قابل تقدیر است.

رییس قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع با اشاره به اینکه «فروآلیاژ» موضوع مهمی برای صنایع فولاد است، اظهار کرد: فروسیلیسیم استحکام فولاد را افزایش می‌دهد.

نجار ادامه داد: ۳۵ نوع فولاد در کشور تولید می‌شود و توجه به صادرات باید در دستور کار این واحد صنعتی قرار گیرد.

سردار نجار عنوان کرد: سرمایه‌گذاری و تحقق طرح‌های صنعتی بستر اشتغالزایی به ویژه جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی در کشور را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه، گاز و پتروشیمی مهمترین منابع خدادادی کشور است، گفت: ایران مقام ۱۵ در حوزه معدن دنیا را داراست و تنها از هفت درصد معادن بهره‌گیری می‌کند و این ظرفیت باید افزایش پیدا کند.

سردار نجار توضیح داد: قرارگاه اقتصادی برای تجمع ظرفیت‌های دفاعی و اقتصادی است، سرمایه‌گذاری و هم‌افزایی از وظایف این قرارگاه است.

رییس قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع خاطرنشان کرد: فروسیلیسیم الگوی خوبی برای این قرارگاه است و چنین طرح‌هایی باید حمایت و سرمایه‌گذاران تشویق شوند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری سبب ایجاد اشتغال جوانان و ازدواج می‌شود و امید به آینده را در مردم ایجاد می‌کند.

نجار افزود: در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجربیاتی در زمینه تورم، اشتغال و مسکن به دست آمده و باید با به روزرسانی تجربیات، مشکلات را رفع کرد.

رییس قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع بیان کرد: تنوع محصولات کناری فروسیلیسیم باید برای این مجموعه تعریف شود چراکه رقابت در بازار تولید وجود دارد و نتیجه آن باروری صنعت است.

سردار نجار، تکمیل زنجیره ارزش، تامین برق مجموعه، آموزش مدیریت، دانش و تحقیقات را از موارد مورد توجه این واحد صنعتی بیان کرد.

وی با اشاره به ایجاد رونق در بانک‌های منطقه به دلیل تراکنش مالی فروسیلیسیم خمین، گفت: زنجیره تامین ورودی و خروجی این واحد با به کارگیری نیرو‌های متخصص و بومی مورد توجه این مجموعه صنعتی قرار گیرد.

فروسیلیسیم آمیژانی است از آهن و سیلیسیم که از طریق حرارت دادن، احیا و ذوب سنگ آهن و سیلیس (کوارتز) توسط کربن، عمدتا در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود.

نسبت ترکیبی آن عمدتا از ۱۰ تا ۹۰ درصد سیلیسیم و بقیه آهن است، در همین حال عناصر ناخالصی نظیر منگنز، کرم فسفر، گوگرد و آلومینیم در مقادیر کمتر از ۵/۰ درصد در فروسیلیس می‌توانند حضور داشته باشند، کربن به عنوان ناخالصی (ناخواسته) و همچنین به عنوان عنصر سوم در انواع فروسیلیس‌ها حضور دارد.

بزرگ‌ترین مصرف کنندگان فروسیلیسیم کشور، کارخانه‌های فولادسازی هستند که نزدیک به ۳۸ هزار تن از کل فروسیلیس مصرفی در سال را به خود اختصاص داده‌اند، ریخته‌گری‌ها (مانند شرکت ریختگری پولادیر) نیز مصرف کننده این ماده هستند که با احتساب مصرف فولادسازان، کل مصرف کشور به حدود ۵۰ هزار تن می‌رسد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکزی

عناوین برگزیده