تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۴۴۲
کد خبر: ۲۸۷۷۶۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد
توسط مدیرعامل و نماینده سهامدار عمده:

"فروژ" آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی معرفی شد/ اثر قطع گاز بر فروش و سود

‌می‌متالز - مدیرعامل و نماینده سهامدار عمده صنایع فرو آلیاژ ایران با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی و صادرات محصول به ۲۷ کشور درباره اثر قطعی گاز بر درآمد فروش و سود توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش می‌متالز، جلسه معارفه شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران برای اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی با حضور رضا عابدی مدیرعامل، مهدی حاجی بابا نماینده سهامدار عمده و همایون دارابی مدیرعامل سبدگردان داریوش به عنوان بازارگردان سهام، برگزار شد تا این شرکت آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام شود.

بر اساس این گزارش، رضا عابدی مدیرعامل فرو آلیاژ ایران درخصوص تاریخچه شرکت گفت: این مجموعه با هدف تولید فروسیلیسیم در سال ۱۳۶۵ تأسیس شد و در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار، بهمن سال ۱۳۷۲ به بهره‌برداری رسید. فروسیلیسیم و میکروسیلیکا محصولات اصلی شرکت هستند. سال ۸۱ سهام شرکت از بخش دولتی به خصوصی منتقل شد و سال ۸۳ طرح توسعه مطرح و کوره‌های شماره ۲ و ۳ به ظرفیت کارخانه افزوده شدند.

وی افزود: سال ۸۴ طرح توسعه با هدف رشد و توسعه صادرات محصولات غیر نفتی راه‌اندازی و سال ۸۷ به بهره‌برداری رسید که در پی آن به ظرفیت اسمی کارخانه افزوده شد. دسترسی به معدن سیلیس با ذخیره غنی، نزدیک‌ترین فاصله به دو خط برق، دسترسی به خط آهن برای دسترسی به مواد اولیه و ارسال منابع به کارخانه‌های مصرف‌کننده از مهم‌ترین ویژگی‌های استراتژی کارخانه در استان لرستان هستند. ظرفیت اسمی مجموعه تولید ۶۰ هزار تن فروسیلیسیم و ۲۰ هزار تن میکروسیلیکا فعال است.


صادرات به ۲۷ کشور و تولید دو محصول


این مقام مسوول ادامه داد: "فروژ" بزرگ‌ترین تولید و صادر کننده دو محصول فروسیلیسیوم و میکروسیلیکا است. ۷۰ درصد تولیدات در بازار داخلی عرضه و باقی محصولات به ۲۷ کشور دنیا صادر می‌شود. سهامدار اصلی شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات است که مالکیت ۶۸ درصد سهام را در اختیار دارد و باقی سهام متعلق به افراد حقیقی است.

عابدی محصول اصلی را فروسیلیسیم عنوان کرد و گفت: این محصول در صنایع فولاد سازی کاربرد دارد و مشتری‌های اصلی، شرکت‌های ذوب آهن، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های فولادی هستند. ایران با تولید ۲۸.۵ میلیون تن فولاد در رده دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا در سال ۲۰۲۱ قرار دارد. همچنین تولید جهانی فروسیلیسیم ایران با ۱۸۵ هزار تن مقام ششم را دارد. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید در این محصول افزایش و در آینده‌ای نزدیک به رتبه‌های پنجم یا چهارم برسد.


مهمترین رقبا در بازار جهانی و سهم از بازار داخلی


وی اضافه کرد: چین و روسیه مهم‌ترین رقبای مهم مجموعه در بازار‌های جهانی هستند. در بازار داخلی، ۲۵ درصد از سهم کل تولید بازار در اختیار این شرکت است. یکی از مزیت‌های بزرگ شرکت در اختیار داشتن بزرگ‌ترین معدن سیلیس به نام معدن قیدعلی است. همچنین یک مجموعه تولید و فرآوری زغال هم در شمال با مالکیت ۴۰ درصدی در اختیار دارد.


اهم اطلاعات مالی


عابدی درخصوص صورت‌های مالی توضیح داد: روند عملکرد در بخش فروش طی این سال‌ها همیشه صعودی بود. سال گذشته ۱.۶ هزار میلیارد تومان فروش به ثبت رسید که برای نیمه نخست سال بیش از هزار میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به دو هزار میلیارد تومان برسد. شرکت در نیمه اول سال ۴۳۸ میلیارد تومان سود ناخالص، ۴۱۰ میلیارد تومان سود عملیاتی، ۴۲۱ میلیارد تومان سود قبل از مالیات و ۳۵۰ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرد. میزان فروش در عملکرد ۹ ماهه بالغ بر ۱.۵ هزار میلیارد تومان بود که ۳۶۵ میلیارد تومان به صادرات تعلق داشت. سود سال جاری بین ۷۰۰ تا ۷۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است. طرح توسعه‌ای برای احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی در حال نهایی شدن است تا نگرانی قطعی برق در تابستان مرتفع شود.

وی با اشاره به اثر قطعی برق در کاهش توان طی تابستان گفت: قطعی گاز در زمستان هم بر روی برق اثر می‌گذارد و منجر به کاهش توان می‌شود. قطعی گاز در سال گذشته وجود نداشت و فقط قطعی برق بود که ۹ هزار تن از ظرفیت کم کرد. اثر قابل توجه به واسطه قطعی برق در گزارش ارزش گذاری دیده شده، اما قطعی گاز اواخر آذر ماه اعلام شد که در ماه‌های دی و بهمن تا ۱۵ اسفند کاهش توان خواهید داشت. به تناسب کاهش توان، ذوب کمتری می‌توان گرفت که درآمد فروش و سود نقش دارد.

مهدی حاجی‌بابا نماینده سهامدار عمده هم در این نشست با اشاره به بیش از نیم قرن فعالیت صنعتی خانواده گفت: ایده تاسیس فروآلیاژ ایران با انگیزه وارد شدن به تامین صنایع بالادست ریخته‌گری و با الهام از طرح ابتدایی فروسیلیس ایران اجرا می‌شود. "فروژ" جز نخستین و از نمونه‌های موفق خصوصی سازی است. کسب و کار‌های خانوادگی با چالش وابستگی به مدیریت توسط مالکین روبرو هستند و به همین دلیل ذیل بازبینی ساختار مدیریتی و فرآیندی، تفکیک مالکیت از مدیریت در مجموعه‌های این خانواده دنبال می‌شود.

همایون دارابی مدیرعامل سبدگردان داریوش نیز به عنوان بازارگردان سهام این شرکت گفت: فروآلیاژ ایران یادگار ۵ دهه تلاش خانواده‌ای است که پایه‌گذار بسیاری از شرکت‌های صنعتی ایران بشمار می‌روند. "فروژ" در سه بخش تولید، دانش و اشتغال‌آفرینی نقش مهمی بازی می‌کند و امید است به عرضه‌ای موفق و مناسب تبدیل شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
یک سال پیش
عناوین برگزیده