تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۲۳
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۹۶۴۸۶
سرویس خبر : متالورژی و مواد
فاز دوم شرکت فروسیلیسیوم خمین به بهره‌برداری رسید

سیاست برد-برد شستان در حوزه معدنی

‌می‌متالز - فاز دوم شرکت فروسیلیسیوم خمین با ظرفیت تولید ۱۸‌هزار تن در سال به بهره‌برداری رسید و تولید این شرکت بورسی از زیرمجموعه‌های «شستان» به ۳۰‌هزار تن بالغ شد.

به گزارش می‌متالز، روشن شدن کوره‌های فاز دوم، شرکت یادشده را به رتبه دومین تولیدکننده بزرگ و ایران را به مقام یک صادرکننده مهم محصول اساسی فروسیلیسیوم رساند. مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که سود عملیاتی این محصول ۵۰ تا ۶۰‌درصد است. به این ترتیب استراتژی جدید شستان و ورود به حوزه معدن و فلزات اساسی از یک طرف دربردارنده منافع سهامداران و از سوی دیگر با توجه به کاربری بالای این بخش و موقعیت یابی در مناطق کمترتوسعه‌یافته، مولد اشتغال برای ساکنان بومی و ارتقای گردش مالی شهرستان شده است.

مراسم بهره برداری طرح از فاز دوم شرکت فروسیلیسیوم خمین با حضور مدیران عامل شستان، ساتا و فروسیلیسیوم خمین و دیگر مسوولان این شهرستان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان در مقام یکی از سخنرانان این مراسم توضیح داد: فاز اول شرکت فروسیلیسیوم خمین دارای ظرفیت ۱۲‌هزار تن بود و ظرفیت ۱۸‌هزار تنی در فاز دوم به آن افزوده شد و در مجموع ظرفیت شرکت فروسیلیسیوم خمین به ۳۰‌هزار تن در سال خواهد رسید. افشار بازیار با بیان اینکه این طرح ۸‌هزار میلیارد ریالی طی ۲۱ ماه احداث شد، افزود: از این میزان سرمایه، ۶۰‌درصد از بانک‌های ملت، ملی و تجارت و مابقی آن از محل آورده سهامداران تامین مالی شد.

وی در ادامه به نقاط قوت این طرح پرداخت و توضیح داد: این طرح سودآوری بالایی داشته و در یک دوره مناسبی احداث شده و چشم‌انداز‌های توسعه‌ای مطلوبی دارد. وابستگی آن به منابع خارجی ناچیز بوده و در سبد سرمایه‌گذاری‌ها به عنوان یک طرح خوب و مناسب ارزیابی می‌شود.

او گفت: فروسیلیسیوم خمین از مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری شستان است که در بازار سرمایه حضور دارد و با افتتاح این طرح توسعه شاهد وقوع اتفاقات ارزشمندی خواهیم بود. حضور در بازار رقابتی بیانگر آن است که این مجموعه به دنبال تولید کالای با کیفیت بوده و ارزآوری بالایی برای کشور خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان افزود: این طرح از منظر اقتصاد محلی به توسعه منطقه کمک خواهد کرد و به کارگیری نیرو‌های بومی و ظرفیت‌های شهرستان از اولویت‌های این مجموعه تولیدی است.

وی بیان کرد: برای تولید پایدار و رسیدن به ظرفیت اسمی باید زیرساخت‌های موردنیاز به‌ویژه کسری برق برطرف شود و با برطرف کردن این نقیصه مشکلات توسعه‌ای برطرف خواهد شد. لازمه ایجاد بازار‌های صادراتی جدید برای این شرکت حمایت همه‌جانبه و تسهیل در امور است.

نقشه ۴۲ میلیارد دلاری شستان

مجید ابن الرضا مدیرعامل ساتا نیز در مراسم افتتاح این طرح اظهار کرد: در حوزه سازمان تامین اجتماعی حدود ۴۲ میلیارد دلار پروژه و طرح برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که از این مقدار حدود ۸ میلیارد دلار تامین مالی شده و مابقی آن نیاز به تامین منابع دارد که برای تامین آن باید به دنبال پروژه‌هایی برویم که برای ما ارزآوری و سودآوری داشته باشد.

وی در ادامه از جای خالی بخش معدن در ترکیب سرمایه‌گذاری مجموعه شستان صحبت به میان آورد و در این ارتباط توضیح داد: متاسفانه تاکنون به دلایلی از حوزه صنعت و معدن غافل بوده‌ایم به شکلی که بیش از ۷۵‌درصد پروژه‌های شستان در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی است با این حال اکنون توجه مجموعه به سمت معدن افزایش پیدا کرده است.

ابن الرضا با اشاره به بهره برداری کمتر از ۷ درصدی از معادن کشور گفت: این مساله ناشی از اشکال در سیاست‌های سرمایه‌گذاری است که در سایر مجموعه‌ها نیز این مساله مشاهده می‌شود.

گردش مالی ۳‌هزار میلیارد تومانی

حسن حمزه مدیرعامل شرکت فروسیلیسیوم خمین نیز یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود که اظهار کرد: این طرح، یک پروژه ۱۸‌هزار تنی است که در کنار آن احداث خط انتقال و تامین منابع انرژی نیز به صورت موازی پیش رفته است.

وی با اشاره به اینکه انرژی همواره یکی از چالش‌های صنایع فروسیلیسیوم بوده، گفت: منابع انرژی شرکت خمین تامین و ظرفیت آن نیز خریداری شده است و در آینده مشکل برق نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فروسیلیسیوم خمین در ادامه اظهار کرد: روش انجام پروژه به شکل EPC بوده است که شرکت فولاد تکنیک طی مناقصه برنده آن شده و تاکنون عملکرد مناسبی در پروژه داشته است.

وی ادامه داد: تامین منابع مالی از طریق منابع بانکی و آورده سهامدار انجام شده و طی ۲۱ ماه احداث و بهره برداری شده است و از نکات مثبت این پروژه می‌توان به این مهم اشاره کرد که بر پایه تولیدات داخلی و خرید از منابع داخلی انجام شده است و بخش اندکی از تجهیزات موردنیاز این پروژه از خارج از کشور تهیه شده است. برخی از تجهیزات برای اولین بار طراحی، تولید، نصب و راه اندازی شده است و آثار مثبت این پروژه را می‌توان در صنایع دیگر مشاهده کرد.

وی همچنین در ارتباط با مختصات اشتغال‌زایی این پروژه گفت: علاوه بر ۱۵۰ نفری که در فاز اول این پروژه مشغول به کار بودند، در فاز دوم ۱۳۰ نفر دیگر به این مجموعه اضافه خواهند شد که تعدادی مشغول به کار شده و تعداد دیگری نیز در آینده افزوده خواهند شد. نیرو‌های جذب شده از شهرستان خمین و شهر‌های اطراف هستند و می‌توان گفت افزون بر ۹۵‌درصد این نیرو‌ها از شهرستان خمین جذب شده اند.

مدیرعامل فروسیلیسیوم خمین با اشاره به کمبود نیرو‌های فنی در خمین و شهر‌های اطراف گفت: از مسوولان این درخواست را دارم که در تربیت نیروی انسانی اهتمام داشته باشند.

حمزه ادامه داد: علاوه بر فرصت‌های شغلی مستقیم، فاز دوم این پروژه بالغ بر ۱۵۰۰ فرصت شغلی در سطح استان ایجاد کرده است که رونق بالایی را در بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود فروش سال آینده شرکت بالغ بر‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باشد که نزدیک به ۶۰‌درصد آن به خرید اختصاص خواهد یافت و در مجموع نزدیک به۳‌هزار میلیارد تومان تبادل پول در این مجموعه خواهیم داشت که فرصت مناسبی برای بانک‌ها خواهد بود.

وی افزود: خوشبختانه مصرف آب این مجموعه زیاد نیست. اما انرژی به یک چالش برای ما تبدیل شده است که روز به‌روز جدی‌تر می‌شود. حمزه با درخواست از مسوولان استانی برای تامین منابع انرژی گفت: در کشور نزدیک به ۲۷۰‌هزار تن فروآلیاژ تولید و نزدیک به ۲ میلیون تن نیز مجوز تولید صادر شده که نشان‌دهنده رقابتی بودن بازار است. برای حضور در رقابت در این بازار، تامین برق و مواد اولیه از جمله خرید معادن زغال‌سنگ و سیلیس بسیار حیاتی است.

موفقیت در اشتغال‌زایی

نماینده مردم خمین در مجلس هم در آیین بهره برداری از مرحله دوم فروسیلیسیوم خمین گفت: فروسیلیسیوم یکی از شرکت‌های موفق سرمایه‌گذاری در این شهرستان است که نیاز صنایع فولاد کشور را تامین می‌کند و ارزآوری خوبی به همراه دارد.

وی افزود: این واحد در اشتغال خمین نیز موفق عمل کرده، چراکه بخش قابل‌توجهی از نیروی کار این واحد از این شهرستان تامین شده است. این نماینده مجلس در دوره یازدهم، استفاده از شرکت‌های باربری این شهرستان، خرید و گردش مالی در بانک‌های این خطه به منظور ارتقای شاخص‌های اقتصادی زادگاه امام راحل، انتظار مردم از فروسیلیسیوم است.

نظری با بیان اینکه اقتصاد خمین مبتنی بر کشاورزی است، افزود: از زمان تاسیس شهرک صنعتی در این منطقه، سرمایه‌گذاری خوبی در این شهرک انجام شده و نیاز نیروی انسانی را پوشش داده است. وی بیان کرد: این شهرستان در سال‌های گذشته حدود ۱۱۸‌هزار نفر جمعیت داشت، اما به دلیل محدودیت‌های شغلی، حدود ۱۰‌هزار نفر از جمعیت شهرستان کاهش یافته است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این شهرستان و ایجاد اشتغال، سیر برگشت مهاجران در خمین آغاز شده است. نظری بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود به دلیل سرعت سرمایه‌گذاری در خمین، این منطقه در سال‌های آینده با کمبود نیروی کار مواجه می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده