تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۴
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۸۷۹۳۱
سرویس خبر : متالورژی و مواد
صنایع فروآلیاژ ایران در آستانه عرضه اولیه

دارنده بزرگ‌ترین معدن سیلیس کشور به فرابورس می‌آید

‌می‌متالز - در اختیار داشتن بزرگ‌ترین معدن تولید فروسیلیس کشور، صادرات به ۲۷ کشور دنیا و سهم ۲۵ درصدی از تولید داخلی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و نقاط قوت شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران است.

به گزارش می‌متالز، رضا عابدی مدیرعامل شرکت فرو آلیاژ ایران در نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «صنایع فرو آلیاژ ایران» با اشاره به اینکه مجموعه فروژ با هدف تولید فروسیلیسیم در سال ۱۳۶۵ تأسیس شد، گفت: این مجموعه در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار در بهمن ۱۳۷۲ به بهره‌برداری رسید و فروسیلیسیم و میکروسیلیکا محصولات اصلی شرکت هستند.

وی در همین زمینه به ثبت این شرکت نزد سازمان بورس در سال ۱۳۸۰ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۱ سهام شرکت از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل شد. همچنین در سال ۱۳۸۳ طرح توسعه مطرح و کوره‌های شماره ۲ و ۳ به ظرفیت کارخانه افزوده شدند.

عابدی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۴ طرح توسعه این شرکت با هدف رشد و توسعه صادرات محصولات غیر نفتی راه‌اندازی شد، افزود: این طرح در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید که در پی آن به ظرفیت اسمی کارخانه افزوده شد.


نقاط قوت «فروژ»


مدیرعامل شرکت فرو آلیاژ ایران مهم‌ترین ویژگی‌های استراتژی کارخانه در استان لرستان را مورد توجه قرارداد و گفت: دسترسی به معدن سیلیس با ذخیره غنی، نزدیک‌ترین فاصله به دو خط برق، دسترسی به خط آهن برای دسترسی به مواد اولیه و ارسال منابع به کارخانه‌های مصرف‌کننده از مهم‌ترین ویژگی‌های استراتژی کارخانه در استان لرستان هستند.

به گفته وی در حال حاضر ظرفیت اسمی این مجموعه تولید ۶۰ هزار تن فروسیلیسیم و ۲۰ هزار تن میکروسیلیکا فعال است.

وی «فروژ» را بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده دو محصول فروسیلیسیوم و میکروسیلیکا معرفی کرد و افزود: ۷۰ درصد تولیدات در بازار داخلی عرضه و باقی محصولات به ۲۷ کشور دنیا صادر می‌شود.

عابدی با اشاره به اینکه سرمایه شرکت از ۱۰۰ میلیون تومان آغاز شده و در حال حاضر ۱۱۰ میلیارد تومان است، گفت: سهامدار اصلی این مجموعه با حدود ۶۸ درصد سهم، شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات و باقی سهام متعلق به افراد حقیقی است.

معرفی محصولات «فروژ»


وی محصول اصلی این مجموعه را فروسیلیسیم عنوان کرد و با بیان اینکه این محصول در صنایع فولاد سازی کاربرد دارد. افزود: متقاضی‌ها و مشتری‌های اصلی «فروژ» شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های فولادی هستند.

عابدی به جایگاه ایران در تولید فولاد و فروسیلیسیم در دنیا نیز اشاره کرد و افزود: ایران با تولید ۲۸.۵ میلیون تن فولاد در رده دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا در سال ۲۰۲۱ قرار دارد. همچنین تولید جهانی فروسیلیسیم ایران با ۱۸۵ هزار تن مقام ششم را دارد. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید در این محصول افزایش و در آینده‌ای نزدیک به رتبه‌های پنجم یا چهارم برسد.

وی چین و روسیه را مهم‌ترین رقبای مهم این مجموعه در بازار‌های جهانی دانست و گفت: در بازار داخلی، فروژ ۲۵ درصد معادل یک چهارم از سهم کل تولید بازار را در اختیار دارد.

مدیرعامل این مجموعه یکی از مزیت‌های بزرگ این شرکت را در اختیار داشتن بزرگ‌ترین معدن سیلیس کشور به نام معدن قیدعلی دانست و گفت: همچنین یک مجموعه تولید و فرآوری زغال هم در شمال کشور در اختیار این مجموعه است که ۴۰ درصد سهام آن متعلق به فروژ است.

ارقام مهم در صورت‌های مالی


عابدی در تشریح اطلاعات سود و زیان شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران گفت: روند عملکرد مجموعه فروژ در بخش فروش طی این سال‌ها همیشه صعودی بوده است. در سال گذشته ۱۶۷۰ میلیارد تومان فروش برای این مجموعه ثبت شد که این عدد در ۶ ماهه اول امسال بیش از هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به دو هزار میلیارد تومان برسد.

به گفته وی این شرکت در نیمه اول امسال ۴۳۸ میلیارد تومان سود ناخالص، ۴۱۰ میلیارد تومان سود عملیاتی، ۴۲۱ میلیارد تومان سود قبل از مالیات و ۳۵۰ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده است.

مدیرعامل فروژ در ادامه به عملکرد ۹ ماهه اشاره کرد و گفت: این مجموعه در ۹ ماهه امسال حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشته که ۳۶۵ میلیارد تومان آن فروش صادراتی بوده است.

وی در خصوص طرح توسعه‌ای نیز به طرح مطالعه و احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی اشاره کرد و گفت: این طرح در حال نهایی شدن است تا نگرانی قطعی برق در تابستان مرتفع شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده