تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۲۹۶۱۷۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
از ۲۰ اسفندماه کلید خورد

تولید محصولات ایران خودرو با دو استاندارد جدید

‌می‌متالز - معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو از تجهیز محصولات این گروه صنعتی به دو استاندارد چراغ روشنایی در روز (دی لایت) و چراغ اتوماتیک (چراغ موقعیت عقب و سنسور نور) از ۲۰ اسفندماه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محسن رضایی منش با اعلام این خبر افزود: در راستای رفع تعلیق استانداردها، از مجموع استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو و ضرب الاجل شورای عالی استاندارد مبنی بر اجباری شدن استاندارد‌های چراغ روشنایی در روز (Day Light) و چراغ اتوماتیک (Auto Light- به صورت بهره برداری از سنسور نور و چراغ موقعیت عقب) تا پایان اسفند ۱۴۰۱، اجرای این مهم در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است.

این دو استاندارد برای اکثر واریانت‌های محصولات فعلی اجرا شده و از۲۰ اسفند ۱۴۰۱، اکثر تولیدات به دو استاندارد چراغ روز و چراغ اتوماتیک تجهیز و تولید شدند.

رضایی منش با اشاره به الزام در اجرای دیگر استاندارد‌ها از جمله نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian) تاکید کرد: با توجه به مهلت تعیین شده برای اجرای این استاندارد‌ها تا پایان تیرماه ۱۴۰۲، برنامه ریزی لازم در این خصوص برای تمامی مدل‌های محصولات فعلی انجام پذیرفته و هم اکنون دو استاندارد نشانگر تعویض دنده (GSI) و نشانگر فشار باد تایر (TPMS) در مراحل نهایی انجام تست‌های صحه گذاری و تایید نوع قرار دارند.

وی افزود: فرآیند کالیبراسیون و قالب سازی قطعات استاندارد‌های کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) و حفاظت از عابر پیاده (Pedestrian) نیز در حال انجام است و همه تلاش ایران خودرو و زنجیره تامین تحقق این اهداف در زمان ابلاغ شده است.

رضایی منش با بیان این که، سیاست اجرای استاندارد‌ها بر روی محصولات به طور حتم دغدغه ایران خودرو و زنجیره تامین است، تصریح کرد: در عین حال نیاز است همه ارکان مرتبط با این موضوع و حمایت‌های نهاد‌های مرتبط برای تسریع در برنامه‌های مذکور در دستور کار باشد، چرا که کالیبراسیون و ساخت قالب جدید برای موضوعات ESC و حفاظت از عابر پیاده در جهت تکوین محصول بعضا زمان بر بوده و ارسال خودرو به کشوری دیگر برای انجام آزمون‌ها تابع شرایط حمل و نقل بین المللی است.

وی تصریح کرد: ایران خودرو با تمام قدرت در تلاش برای دریافت استاندارد‌های لازم برای محصولات فعلی و همچنین طراحی محصولات آتی از جمله ری‌را و TF ۲۱ بر مبنای همین استانداردهاست. تنها در سال جاری این شرکت موفق به دریافت گواهی نامه استاندارد حفظ ایمنی عابر پیاده برای تعداد زیادی از محصولات از جمله رانا پلاس، دنا، پژو ۲۰۷، سورن پلاس و به تازگی هم کراس‌اوور ری‌را شده و خودرو تارا نیز پیش‌تر موفق به دریافت این استاندارد شده بود.

گفتنی است، چراغ روشنایی در روز به صورت اتوماتیک با روشن شدن خودرو فعال شده و ضمن بهبود جلوه بصری، موجب دید بهتر عابر پیاده نسبت به خودرو خواهد شد. آپشن دیگر یعنی سنسور نور (اتو لایت) هم به صورت هوشمند نور محیط پیرامون خودرو را پایش کرده و با کاهش نور و تاریک شدن هوا به صورت خودکار چراغ‌های اصلی خودرو را روشن می‌کند. همچنین با افزایش نور محیط هم به صورت خودکار چراغ‌ها خاموش می‌شوند.

ایران‌خودرو با آگاهی به استاندارد‌های الزامی، محصولات آتی خود یعنی ری‌را و TF ۲۱ را به نحوی طراحی کرده که از همان ابتدا دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) باشند. در حال حاضر هم خودروی تارا تنها محصول تولید داخل بوده که این سیستم ایمنی مهم را دارد.

گروه صنعتی ایران خودرو هم اکنون در حال آزمون و کالیبراسیون قطعات، برای نصب سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) روی محصولات فعلی خود است، با تحقق آن، گام مهمی در راستای افزایش سطح ایمنی و استاندارد محصولات ایران خودرو برداشته می‌شود.

لازم به ذکر است، سیستم ESC در خودرو‌های سواری تا حد زیادی مانع واژگونی و انحراف خودرو در پیچ‌ها و مسیر‌های لغزنده می‌شود و به حفظ تعادل خودرو در هنگام ترمزگیری نیز کمک شایانی می‌کند.

منبع: ایکوپرس

عناوین برگزیده