تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۶
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۹۶۱۳۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تولید مشترک تندر ۹۰ توسط ایران و روسیه

‌می‌متالز - معاون وزارت صمت اعلام کرده است که ایران و روسیه قرار است با توافقات جدیدی که صورت گرفته خط تولید تندر ۹۰ را به صورت مشترک راه‌اندازی کنند.

به گزارش می‌متالز، گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده است که به زودی تولید مشترک تندر ۹۰ بین ایران و روسیه آغاز خواهد شد.

معاون وزیر صمت گفت: برای سال آینده عرضه خودرو در بورس مطرح نیست و در واقع عرضه خودرو در بورس منتفی است.

منوچهر منطقی بعد از ظهر امروز در نشست خبری در محل وزارت صمت، اظهار داشت: ایران و روسیه با توجه به اینکه هر دو قبلا تولید کننده ال ۹۰ بوده‌اند و پنجاه درصد نیز بومی سازی در این محصول انجام داده بودند، بنابراین به زودی نیز تولید مشترک تندر ۹۰ را با هم خواهند داشت.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: بنابراین در پارس خودرو این مدل کامل شده و در فروردین ۱۴۰۲ رونمایی می‌شود. البته بحث تولید تارا نیز در روسیه مطرح است و در حال انجام مذاکرات هستیم.

منطقی درباره عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: ابتدا مجلس این موضوع را منتفی و شورای رقابت نیز بحث حذف عرضه خودرو در بورس را اعلام کرد بنابراین برای سال آینده عرضه خودرو در بورس مطرح نیست و در واقع عرضه خودرو در بورس منتفی است.

قیمت خودرو در سال آینده چقدر افزایش می‌یابد؟

وی با بیان اینکه قرعه کشی خودرو نیز حذف شده است، گفت: بنابراین عرضه خودرو از طریق نوبت دهی انجام می‌شود و اگر نوبت دهی در سال ۱۴۰۲ تکمیل شد بقیه نوبت‌ها موکول به سال ۱۴۰۳ می‌شود.

معاون وزیر صمت در مورد عرضه گسترده خودرو و اینکه این خودرو‌ها در سال آینده با چه قیمتی به دست مصرف کننده می‌رسد؟ اظهار داشت: در این طرح خودرو‌ها پیش فروش نشده است و اعلام شده متقاضی مبلغی را واریز کند، اما بر اساس تصمیمات شورای رقابت احتمالا محدوده افزایش قیمت خودرو در سال آینده بر اساس نوع خودرو‌ها متفاوت و بین ۳۰ تا ۷۰ درصد باشد.

وی درباره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو گفت: اگر فردی قصد انصراف داشته باشد، جریمه نمی‌شود.
منطقی همچنین در رابطه با عرضه انبوه خودرو از طریق این طرح گفت: با عرضه ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تقاضای سفته‌بازی در بازار خودرو به شدت کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر صمت با اشاره به نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۰ روسیه گفت: دراین نمایشگاه ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم‌نامه بین دو طرف ایرانی و روس منعقد شد که تاکنون ۵۰ میلیون آن به قرارداد تبدیل شده است.

منطقی اظهار داشت: واردات بخشی از نیاز بازار خودرو را تأمین خواهد کرد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا ۲۰۰ هزار دستگاه نیاز بازار از این طریق تأمین خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای تولید در سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید خواهد شد و ۲۰۰ هزار دستگاه نیز از طریق واردات تأمین می‌شود، بنابراین در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو عرضه در سال آینده خواهیم داشت.

معاون وزیر صمت افزود: در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۳۰ درصدی عرضه خودرو بودیم و بر این اساس یک میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد. در سال جاری با احتساب خودرو‌های تکمیلی‌شده در کف پارکینگ خودروسازان جمع عرضه به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

منطقی اظهار داشت: امروز در حال حرکت به سمت تقاضای واقعی هستیم و در سال ۱۴۰۳ به عرضه و تقاضای واقعی خواهیم رسید.

وی همچنین درباره با عرضه خارج از ضابطه ایران خودرو به پرسنل خود بیان داشت: این خودروساز هر چهار سال یک بار به پرسنل خود خودرو می‌دهد، اما در شرایط فعلی که مردم در صف تقاضا قرار دارند، بهتر بود این موضوع به تعویق می‌افتاد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده