به گزارش میمتالز، واردات خودرو با ورود خودروهای چینی و کرهای آغاز شده بود و انتظار میرفت سبد محصولات وارداتیها به همین کشورها محدود شود، اما اکنون پای خودروهای آلمانی به سبد محصولات خودروهای وارداتی اضافه شد.
این در حالی است که همچنان مانع اصلی ورود خودروهای باکیفیت و بهروز، شروط آییننامه واردات خودروست. اصلیترین این شروط نیز سقف ۲۰ هزار دلاری خودروهای خارجی برای ورود آنها به کشور است. این شرط باعث شد که بازار تشنه ایران که سالها رنگ خودروهای خارجی جدید را به خود ندیده بود، این بار میزبان خودروهایی با کیفیت بالا و بهروز نباشد.
زمزمههای احتمال ورود یکی از محصولات شرکت خودروسازی بی ام و در حالی به گوش میرسد که به گفته مسئولان وزارت صمت طرح واردات خودرو وارد مرحله اجرایی شده است و خودروهای خارجی از برندهای مختلف هیوندای، فیات، کیا، چانگان و …. ثبت سفارش شده و در حال ورود به کشور هستند. وزارت صمت حتی برای این خودروها که هنوز وارد کشور نشدهاند طرح پیشفروش برگزار کرد و حدود ۲۰ هزار نفر نیز در این طرح ثبتنام کردند.
در گزارشهای غیررسمی حاکی از به ثبتسفارش رساندن BMW ۱۱۶i است. این خودرو یکی ضعیفترین و ارزانترین محصول ب ام و شناخته میشود.
در این میان، مسالهای که مطرح میشود این است که چرا شرکتهای واردکننده چنین خودروهایی با کیفیت پایین و لوآپشن برای واردات خودرو انتخاب میکنند؟
برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید به شروطی که وزارت صمت و دولت در آییننامه واردات خودرو مطرح کردند اشاره کرد.
در ابتدا باید به ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی و فرانسوی اشاره کرد که بسیاری از گزینهها را از فهرست خودروهای وارداتی حذف میکند. از سوی دیگر، محدودیتهایی مانند تعیین سقف ۲۰ هزار دلاری برای خودروهای وارداتی دست واردکنندگان را بیش از پیش تنگ کرد.
با توجه به شروط مطرحشده در آییننامه واردات خودرو، شرکتهای واردکننده به سراغ ارزانترین و اقتصادیترین سبد محصولات خودروسازان خارجی میروند. برای مثال، محدودیتهای ذکرشده باعث شد تا خودروهای وارداتی برند کیا تنها از محصولات لوآپشن این شرکت خودروسازی کیا باشد.
بهرغم اینکه وزارت صمت در ابتدا هدف آزادسازی واردات خودرو را قشر متوسط جامعه مشخص کرد و به همین دلیل بود که تنها مجوز واردات به خودروهای اقتصادی داده شد، اما همین خودروهای اقتصادی در بازارهای جهانی، هنگام ورود به بازار ایران بین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا سه میلیارد تومان قیمتگذاری خواهند شد.
کارشناسان در ابتدای تدوین آییننامه واردات خودرو معتقد بودند که طرح ورود خودروهای وارداتی به کشور در سال ۱۴۰۲ به صورت کامل اجرا خواهد شد. اما آنگونه که به نظر میرسد و با توجه به اینکه مدل خودروهای منتخب واردات به صورت کامل مشخص نیست، پیشبینی میشود واردات خودرو در سال آینده نیز با چالشهای زیادی مواجه شود.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که ابهام در بحث واردات خودرو تنها به مدل خودروهای وارداتی محدود نشده است. بهرغم اینکه وزارت صمت طرح پیشفروش خودروهای وارداتی را برگزار کرد، اما علاوه بر اینکه مدل خودروهای وارداتی عرضهشده در این طرح را اعلام نکرد، بلکه قیمت آنها را نیز اعلام نکرد.
ابهام دیگری که در این میان مطرح شد، ثبتنام مازاد بر ظرفیت این طرح پیشفروش بود. طبق اعلام وزارت صمت ۱۰۰ هزار خودرو در این طرح فروخته میشوند. این درحالی است که در طرح پیشفروش خودروهای وارداتی ۱۲۰ هزار نفر ثبتنام کردهاند.
منبع: تجارت نیوز