تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۲۹۶۴۲۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
سخنگوی وزات صمت اعلام کرد؛

احتمال اینکه تحویل خودرو به سال ۱۴۰۳ کشیده شود تقریبا صفر است

‌می‌متالز - درحالیکه از صبح روز جمعه ۲۶ اسفندماه ثبت‌نام برای خودرو در سامانه تخصیص یکپارچه خودرو آغاز و تا ۲۸ اسفند ادامه دارد، سخنگوی وزات صمت اعلام کرد که احتمال اینکه تحویل خودرو به سال ۱۴۰۳ کشیده شود، تقریبا صفر است.

به گزارش می‌متالز، روز جمعه ۲۶ اسفندماه، نخستین روز ثبت نام خودرو در سامانه esalecar.ir بود؛ سامانه‌ای که وزارت صمت برای شفاف‌سازی عرضه خودرو راه اندازی کرد و ۹ شرکت خودروساز در این طرح شرکت کردند و قرار است ۵۱ نوع خودرو در این طرح عرضه شود. طبق اعلام وزارت صمت، متقاضیان دارای حساب وکالتی با مراجعه به سامانه esalecar.ir می‌توانند انتخاب خود را نهایی کنند.

در این رابطه «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه در طرح فروش یکپارچه خودرو که از قبل اعلام شده بود بدون قرعه کشی به همه متقاضیان خودرو تخصیص داده می‌شود، ادامه داد: کمتر از ۹۰۰ هزار نفر حساب وکالتی برای خرید خودرو اعلام کردند که این موضوع می‌تواند ثابت کند آمار‌های چندین میلیونی ثبت نام‌های گذشته تقاضای واقعی نبوده است.

وی افزود: با فرض اینکه همه ۹۰۰ هزار نفری که حساب وکالتی اعلام کرده‌اند، واجد شرایط باشند و با لحاظ تعهدات قبلی خودروسازان در سال ۱۴۰۲ که حدود ۴۰۰ هزار دستگاه است، توان تولید خودرو از مجموع این دو رقم در سال ۱۴۰۲ به مراتب بیشتر است و احتمال اینکه تحویل خودرو به سال ۱۴۰۳ کشیده شود تقریبا صفر است.

سخنگوی وزارت صمت اضافه کرد: ۵۰ درصد عرضه خودرو در طرح یکپارچه تخصیص خودرو به مادران مشمول قانون جوانی جمعیت تخصیص می‌یابد که البته برای این متقاضیان نیز داشتن حساب وکالتی الزامی است.

در این زمینه، همچنین «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه این طرح اجرایی شد تا عرضه خودرو شفاف شود، گفت: اکنون برای حذف قرعه کشی این اقدام انجام شد تا در طرح فروش یکپارچه میزان عرضه را افزایش دهیم و نیازی به انجام قرعه کشی نباشد؛ بر این اساس همه در این طرح برنده اند و مبلغ پرداختی همه متقاضیان یکی است.

وی افزود: برای سال آینده برنامه‌ریزی شده تا میزان دریافتی از مشتری را افزایش دهیم و بر اساس میزان دریافت، خودرو به مشتری تحویل داده شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین گفت: سامانه یکپارچه، فروش خودرو را شفاف می‌کند؛ میزان عرضه خودروساز در این سامانه مشخص است ضمن اینکه سازمان حمایت بر روند کار نظارت دارد

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده