تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۳۳
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۲۹۶۴۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۸ میلیارد دلار در منطقه آزادچابهار

‌می‌متالز - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بسته‌های سرمایه‌گذاری به ارزش هشت میلیارد دلار در ۱۰ حوزه مختلف در این منطقه آزاد طراحی شده است.

به گزارش می‌متالز، امیر مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در نشستی با سرپرست وزارت صنعت و تجارت و فعالان اقتصادی افغانستان مستقر در چابهار گفت: بسته‌های سرمایه‌گذاری به ارزش هشت میلیارد دلار در ۱۰ حوزه مختلف در این منطقه آزاد طراحی شده که هم‌اینک حدود ۵.۶ میلیارد دلار از این بسته‌ها در حوزه صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد در حال اجراست.

امیر مقدم افزود: بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی ۲۰ ساله، امکان اقامت و اشتغال قانونی، اجاره بلند مدت و مالکیت زمین در صورت ثبت شرکت، بخشی از تسهیلات این منطقه برای کمک به رونق کسب‌وکار است.

وی با برشمردن مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار، ادامه داد: در حوزه صنایع متوسط و گردشگری نیز زیرساخت‌ها در حال تکمیل است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: چابهار با داشتن بندری با ظرفیت تخلیه و بارگیری چهار میلیون تن و ظرفیت اسمی هشت و نیم میلیون تن، امکان پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما را فراهم آورده است.

وی با اشاره به جایگاه ژئوپلتیک بندر چابهار بیان کرد: با استفاده از این ظرفیت خدادادی و براساس اصل همجواری برای توسعه منافع بین دو کشور ایران و افغانستان، بندر چابهار می‌تواند به پایگاهی برای تبادلات ترانزیتی در کریدور تجاری شمال به جنوب تبدیل شده و نقطه اتصالی برای تجارت آسیای میانه و مرکزی باشد.

مقدم تامین امنیت سرمایه‌گذاران با تکیه بر قوانین و ضوابط تحت پوشش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را یکی از نقاط قوت برای حضور فعالان اقتصادی در چابهار دانست و گفت: باعث افتخار است که ما هم‌اینک میزبان حدود یک‌هزار تبعه افغانستان در چابهار هستیم که در قالب ۱۹۲ شرکت تجاری و یا با هدف تحصیل در دانشگاه، در این منطقه حضور دارند.

وی همچنین برای مشارکت در حوزه دپو و صادرات مجدد محصولات معدنی و کشاورزی افغانستان اعلام آمادگی کرد و افزود: ما از حضور فعالان اقتصادی با رویکرد تولید محور استقبال می‌کنیم و در تلاش برای راه‌اندازی پرواز‌های کابل- چابهار- دبی و برعکس هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده