تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۴۰۳
کد خبر: ۲۹۶۴۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

برگزاری جشن رکورد تولید سالانه در معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

‌می‌متالز - جشن رکورد تولید سالانه در معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، جشن رکورد تولید سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن در معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با حضور مدیران، معاونان و مهندسان مجتمع در محل سالن فجر مجتمع برگزار شد.

برگزاری جشن رکورد تولید سالانه در معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

بالاتر از برنامه مصوب؛ ۱۰۰ میلیون تن خاک سولفور از معادن سرچشمه استخراج شد

مدیر جدید مجتمع مس سرچشمه رفسنجان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۰۰ میلیون تن خاک سولفور با عیار ۶۲ درصد از معادن مس سرچشمه برداشت شد در حالی که مصوب برنامه، برداشت ۸۲ میلیون تن بوده است.

حسین محققی عصر چهارشنبه در آئین جشن رکورد تولید در معدن مس سرچشمه رفسنجان در محل سالن فجر سرچشمه بیان کرد: کار ما استخراج این معدن و فرآوری محصولی به نام مس است که نقش مهم و روزافزونی در زندگی پیدا کرده است.

وی افزود: این مجتمع در حال حاضر در مسیری قرار گرفته که که با درایت مدیران و مهندسان داخلی آینده روشنی در پیش رو دارد؛ هدف دست یابی به افزایش تولید کاری جهادی بود.

محققی بیان کرد: در این راستا برنامه مصوب امسال در امور معدن زیرمجموعه معاونت بهره برداری این مجتمع، برداشت ۸۲ میلیون تن خاک سولفور با عیار ۶۲ درصد در دستور کار بوده است که با تلاش مجدانه از ابتدای امسال تا کنون ۱۰۰ میلیون تن برداشت شده است یعنی ۱۸ میلیون تن بالاتر از برنامه مصوب بود.

سیاست صنعت مس در ایران، تولید یک میلیون تن کاتد است

علی فاضلی معاون بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان هم در این آئین اظهار کرد: امسال سال بی نظیر تولید در مجتمع مس سرچشمه بود، امروز رکورد استخراج ۱۰۰ میلیون تن خاک سولفور از معدن مس، در امور تغلیظ رسیدن به ۳۰ میلیون تن سنگ معدن، تولید ۷۲۷ هزار تن کنستانتره برای واحد تغلیظ رکورد جدید است همچنین امسال متخصصان در امور تغلیظ ۲ هزار تن مس محتوای بیشتری نسبت به پارسال تحویل داده شد.

وی ادامه داد: همچنین در تولید کنستانتره مولیبدن رکورد قبل از ۷ هزار و ۵۰ تن به ۷ هزار و ۱۰۰ تن افزایش یافته است و در بخش کارخانجات ذوب نیز با تلاش بی وقفه ما به عدد ۲۲۴ هزار تن آنُد دست یافتیم.

برگزاری جشن رکورد تولید سالانه در معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

وی با اشاره به اینکه امسال سال تولید است و حد اکثر تولید ما در زمینه تولدی کاتد است که سال قبل ۱۸۳ هزار تن بوده و امسال این آمار به ۱۹۷ هزار تن افزایش یافته و با توجه به مشکلات عدیده و تحریم‌ها این رقم بی نظیر است.

فاضلی بیان کرد:اعتقاد دارم تولید مستمر الزاماتی از جمله پایش مستمر نیروی انسانی، فرایند‌ها و تجهیزات و پایش اقتصاد را می‌طلبد و در این مسیر باید حواسمان به هزینه‌ها و خرج کرد‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست مدیریت ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران تولید یک میلیون تن کاتد است و تمام تلاش هم این است که به این هدف مهم برسیم.

جواد حکیمی مدیر معدن مس سرچشمه رفسنجان هم در این جشن با اشاره به اینکه بومی سازی منابع و قطعات مورد نیاز و البته به کارگیری دانش و تکنولوژی می‌تواند موفقیت را به ثمر برساند بیان کرد: در رسیدن به تولید ۱۰۰ میلیون تن هخاک سولفور ۶۲ درصدی از معادن مس سرچشمه چالش‌هایی هم اعم از بارندگی ۳۱۴ میلیمتری در معادن وجود داشت این بارندگی‌های امسال ۲۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

برگزاری جشن رکورد تولید سالانه در معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

وی ادامه داد: تلاش در ۶ بخش از جمله سنگ شکن، مهندسی معدن، حفاری و انفجار موجب رسیدن به این توفیق و موفقیت شد؛ در بخش سنگ شکن قطعاتی که تحریم بودند بومی سازی و خرد شدن سنگ‌های معدنی به سهولت انجام می‌شد؛ انتقال ۳ هزار و ۸۰۰ کامیون خاک حتی در روز‌های تعطیل این رکورد را در تولید ۱۰۰ میلیون تن خاک سولفور وارد کرد.

حکیمی بیان کرد: سال‌های گذشته تولید کم به دلیل قطعی‌های برق بود که خوشبختانه این امر امسال کمتر اتفاق افتاد و نیز احیای ۴ نقطه حادثه خیز در مسیر حمل و نقل کامیون‌ها در ارتفاعات بالا برای همیشه باعث رسیدن به دستاورد افزایش تولید در معدن مس سرچشمه شد.

تأکید بر تشکیل صنایع پایین دستی مس

فرماندار رفسنجان هم در این جشن گفت: انتظار و توقعی که از مجتمع مس سرچشمه داریم بحث صنایع پایین دستی مس را تشکیل دهد تا موضوع اشتغال رونق بگیرد؛ بزرگترین دغدغه ما در حوزه اشتغال است و بهره برداری از معدن سریدون هم زمان زیادی طول می‌کشد تا عده‌ای را به کار بگیرد.

حسین رضایی بیان کرد: لذا در منطقه ویژه اقتصادی صنایع پایین دستی ویژه دیده شود در این منطقه هزار و ۸۰۰ هکتار به صنایع پایین دستی مس در نظر گرفته شده است.

برگزاری جشن رکورد تولید سالانه در معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

وی در بخش دیگر از سخنانش اظهار کرد: نیرو‌های باتجربه در شرکت مس که ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار در این صنعت دارند استفاده از آن‌ها که نیرو‌های توانمند و فعال هستند در مدیرت شهرستان به نفع جامعه و رشد و توسعه شهرستان خواهد بود.

رضایی از ارائه خدمات مجتمع مس سرچشمه در زمان سیل مرداد ماه امسال قدردانی کرد و افزود: در بحث سیل هر ندایی که دادیم لبیکی از سمت مجتمع مس به سمت شهرستان پاسخ داده شد و دستگاه‌های خود را در روستا‌های سیلزده برای مهار سیلاب‌ها و کاهش خسارت‌ها مستقر کردند که جای تقدیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: نباید آلایندگی مجتمع مس را فراموش کرد هر صنعتی آلایندگی دارد در زمان مهندس احمدی مدیریت سابق دود مس تبدیل به اسید شده که کاربرد آن در باغات کشاورزی است.

منبع: خانه خشتی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده