تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۲۷
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۹۶۴۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل «سیمان تهران» نگاهی متفاوت به زلزله ترکیه دارد

فرصتی غیرمنتظره برای صادرات سیمان

‌می‌متالز - زلزله در ترکیه به معنی ایجاد یک بازار مصرف جدید در غرب آسیاست که تقاضای جدیدی را به صورت انفجاری و فزاینده به همراه خواهد داشت. واقعیتی که می‌تواند به ایجاد یک قطب صادراتی جدید برای سیمان ایران بدل شود اگرچه الزامات، هزینه‌ها و مباحث خاص خود را در بر دارد.

به گزارش می‌متالز، شرکت‌های تولیدکننده سیمان از اوایل دی با مشکل کمبود گاز و در پی آن کمبود برق روبه رو بودند، اتفاقی که تولید آن‌ها را به شدت کاهش داد و حتی شماری از کارخانه‌ها را تا آستانه تعطیلی کامل پیش برد؛ با این حال کلینکر ذخیره که در کارخانه‌ها وجود داشت مانع از افزایش قیمت سیمان در فصول سرد شد و قیمت سیمان تنها در مناطق جنوبی کشور که در این ماه‌ها روز‌های اوج گیری ساخت‌وساز را سپری می‌کردند، بالا رفت. حالا با آغاز فصل گرما مشکل کمبود انرژی کارخانه‌های تولید سیمان از بین رفته و تقاضا هم چنانچه گفته شد برای این محصول افزایش پیدا کرده و این دو عامل می‌توانند محرک خوبی برای رونق بازار سیمان باشد. علاوه بر این به طور معمول در ماه اسفند با توجه به احتمال افزایش قیمت در سال آینده، بخشی از توزیع‌کنندگان، سازندگان و مدیران پروژه‌های عمرانی برای خرید سیمان اقدام کرده‌اند که این اتفاق میزان فروش این ماده زیر بنای توسعه را بالا برده است. با وجود این صنعت سیمان در سال آینده با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش بهای گاز و برق در لایحه بودجه اشاره کرد که البته با پیگیری انجمن سیمان و سایر صنایع انرژی به نظر می‌رسد میزان افزایش تعدیل شود. علاوه بر این اگر چه ایجاد بازار‌های صادراتی با توجه به هزینه‌های بالای حمل‌ونقل برای صنعت سیمان به سختی انجام می‌شود، اما وقوع زلزله در ترکیه و خرابی‌های بسیار زیادی که به بار آمده از هم اکنون یک سیگنال مهم را به صنعت سیمان صادر کرده است؛ به این معنی که ترکیه مجبور است عمده تولید سیمان را در داخل کشور مصرف کند و تا پایان فرآیند نوسازی صادرات را کاهش دهد و این اتفاق می‌تواند منجر به ورود شرکت‌های سیمانی ایران به بازار‌های صادراتی ترکیه شود.

وصل گاز مشروط به تسویه حساب

در این خصوص علی‌اصغر گرشاسبی، مدیرعامل «سیمان تهران» گفت: بعد از رفع محدودیت‌های گاز هم اکنون تولید کارخانه از سر گرفته شده است. با وجود این شرکت ملی گاز وصل گاز را مشروط به تسویه حساب شرکت‌ها کرده که با توجه به تعطیلی واحد‌ها در دو ماهه اخیر، پرداخت این هزینه‌ها به سختی انجام شد.

وی افزود: در ماه اسفند به سیاق سال‌های گذشته و با توجه به انتظارات تورمی سال آینده تقاضا برای سیمان افزایش یافته و به همین جهت تا حدودی افزایش قیمت سیمان را در بورس‌کالا شاهدیم. با وجود این بهای سیمان در بازار یک روند منطقی را طی می‌کند و خبری از آشفتگی قیمتی نیست.

بهای سیمان متاثر از نرخ سوخت

گرشاسبی با بیان اینکه بهای سیمان در سال آینده تا حدود زیادی متاثر از نرخ سوخت در لایحه بودجه است، گفت: در لایحه بودجه افزایش چند برابری گاز و برق در نظر گرفته شده بود که با احتساب هزینه‌های حقوق و دستمزد نیروی انسانی تا ۲۵۰‌هزار تومان هزینه هر تن سیمان را افزایش می‌داد، اما با توجه به پیگیری‌های صنایع مختلف از جمله صنعت سیمان، مجلس این نرخ‌ها را اصلاح کرده و منتظر ابلاغ توسط دولت هستیم. مدیرعامل سیمان تهران تصریح کرد: با توجه به کاهش نرخ ارز و از طرفی نرخی که دولت برای تبدیل ارز حاصل از صادرات به ریال در نظر گرفته، باعث شده تا هم اکنون صادرات از صرفه اقتصادی چندانی بالایی برخوردار نباشد و چنانچه نرخ ارز روند نزولی کنونی را طی کند، انگیزه صادرات کاهش می‌یابد. وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه رقابت منفی در رابطه با قیمت‌های صادراتی سیمان وجود دارد، گفت: رقابت منفی چندانی در صنعت سیمان وجود ندارد و معدود موارد هم به دلیل محدودیت‌های صادرات سیمان و کلینکر به عراق ایجاد شده است.

فرصت صادرات سیمان ایران

گرشاسبی با بیان اینکه در حال بررسی بازار‌های صادراتی جدید هستیم، اظهار کرد: با توجه به زلزله ترکیه، این کشور مجبور است عمده تولید سیمان را در داخل کشور مصرف کند و این موضوع می‌تواند منجر به ورود شرکت‌های سیمانی ایران به بازار‌های صادراتی این کشور شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های حمل‌ونقل به شدت بر بهای سیمان تاثیر‌گذار است، افزود: به نظر می‌رسد در سال آینده هم شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل باشیم.

این فعال صنعت سیمان با اشاره به اینکه باید در سال جدید دولت رویکرد تعاملی هر چه بیشتر با انجمن سیمان را در پیش بگیرد، گفت: دستورالعمل‌های یک طرفه بدون استفاده از نظرات صنف مشکلات بسیاری تاکنون ایجاد کرده است و امیدواریم دولت در سال آینده این روند اصلاح شود.

اقدام متناقض وزارت نفت

وی همچنین به مشکل تامین گازوئیل برای ماشین‌آلات معدنی صنعت سیمان اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه در ماه‌های اخیر شرکت‌های سیمانی فعالیتی نداشته‌اند، اما به روال معمول شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میزان تولید شرکت‌ها در ماه گذشته، را به عنوان مبنای اختصاص گازوئیل تعیین کرده‌اند؛ در حالی که در طول این مدت گاز شرکت‌ها توسط وزارت نفت قطع شده است.

بر هم خوردن عرضه و تقاضا با قطع گاز

حمید فرمانی، مدیرعامل «سیدکو» و رئیس انجمن کارفرمایی صنعت سیمان نیز در این باره گفت: تولید برخی از کارخانه‌های سیمانی در طول ۵۰ روز از فصل سرد سال به دلیل محدودیت شدیدی که این کارخانه‌ها در مصرف گاز متحمل شدند، کاهش شدید داشت و این اتفاق در نیمه دوم اسفند منجر به برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا و باعث افزایش قیمت سیمان شده است.

وی افزود: به صورت سنتی در نیمه دوم اسفند مصرف سیمان جهش چشمگیری را تجربه می‌کند. در حال حاضر نیز این جهش در شرایط کاهش عرضه اتفاق افتاده است. البته شیب جهش مصرف سیمان از نیمه دوم فروردین تندتر می‌شود، اما تا آن زمان، چون تولید و مصرف به تعادل رسیده اند و قیمت سیمان دوباره افزایش نمی‌یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده