تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۹۶۹۴۳
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور خبر داد؛

بهره‌برداری از ۴ پروژه ریلی در سال جاری/ ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن در سال ۱۴۰۲ به شبکه ریلی اضافه می‌شود

‌می‌متالز - معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور با اشاره به پیشرفت بالای ۸۰ درصدی پروژه‌های ریلی مهم کشور گفت: در سال ۱۴۰۲، چهار پروژه مهم ریلی افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد و به این ترتیب ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن در سال جاری به شبکه ریلی اضافه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اهمیت موضوع حمل‌وتقل و سهم آن در اقتصاد کشور‌ها به ویژه در کشور ما با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی ایران، تشکیل کریدور‌های ترانزیبتی، بهبود شبکه و اتصال مراکز عمده جمعیتی و بار به شبکه ریلی کشور را یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی کلانی برای توسعه خطوط ریلی کشور در زیرساخت‌ها انجام و تکمیل و اتمام پنج پروژه ریلی مهم برای سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از این پروژه‌ها به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است، افزود: راه‌آهن بستان آباد- خاوران بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید و آماده بهره‌برداری است.

خطیبی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و هم اکنون حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول ۴۴ کیلومتر آماده بهره برداری است.

وی کاهش ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی اتصال شمال غرب به مرکز کشور را مهمترین مزیت ساخت این راه‌آهن دانست و ادامه داد: علاوه بر افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی، زمان سفر نسبت به مسیر ریلی موجود ۴ ساعت کاهش می‌یابد.

۳ کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا از ایران عبور می‌کند

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور، همچنین با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدور‌های مهم بین‌المللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند که راه‌آهن بستان آباد- خاوران یکی از بخش‌های مهم این کریدور‌ها است.

وی حجم عملیات خاکی راه آهن میانه- تبریز را بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.

خطیبی اظهار کرد: در این مسیر ۱۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر، ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و۱۵۶ متر و دو دستگاه تونل به طول ۲هزار و ۹۳۰ متر احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن بستان آباد-خاوران یک راه آهن دو خطه است، گفت: عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار سنگین بود و اعداد و ارقام ذکر شده برای یک پروژه ۴۴ کیلومتری هم بزرگی این پروژه را نشان می‌دهد که پس از ۱۸ سال تکمیل شده است.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها دیگر پروژه مهمی که تمرکز منابع و برنامه‌های کلان در سال ۱۴۰۱ بر آن بود، راه‌آهن رشت- کاسپین از کریدور شمال- جنوب دانست که دریای خزر را از طریق ریل به خلیج فارس متصل می‌کند.

خطیبی خاطر نشان کرد: این پروژه در حال حاضر پیشرفت ۸۰ درصدی دارد و تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این راه آهن ۳۵ کیلومتری خواهیم بود.

وی راه‌آهن بعدی را همدان- سنندج با طول ۱۵۱ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این خط ریلی مرکز استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند و ۹۰ درصد آن به اتمام رسیده که تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲ با تامین منابع مورد نیاز به بهره‌برداری می‌رسد.

۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن در سال گذشته به شبکه ریلی کشور اضافه شد

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور پنجمین پروژه با پیشرفت بالای ۸۰ درصد را راه‌آهن میانه- اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این پروژه تا پایان شهریور سال جاری تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

خطیبی گفت: سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن به شبکه ریلی اضافه شد و در سال ۱۴۰۲ نیز ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن به شبکه ریلی اضافه خواهد شد.

وی تاکید کرد: با اتمام پروژه‌های ریلی ذکر شده، مردم و شبکه ریلی کشور از آن‌ها بهره‌مند خواهند شد و در جابجایی بار و مسافر تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده