تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۹۶۹۴۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

‌نمی‌گوییم با آمریکا رفیق شوید، اما از مبادلات تجاری با آن‌ها بهره‌مند شوید/ اوباما و ترامپ زورشان نرسید به خودروسازی ایران ضربه بزنند، اما داخلی‌ها بلدند! ‍

‌می‌متالز - رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به چالش‌های تامین ارز و کمبود نقدینگی در این بخش گفت: خودروسازان به دلیل این که در زیان هستند، نمی‌توانند بدهی خود به قطعه‌سازان که نزدیک به ۵۵ هزار میلیارد تومان است را پرداخت کنند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: به دلیل مشکلات مالی که خودروسازان دارند، وضعیت در صنعت قطعه‌سازی مطلوب نیست. نزدیک به ۵۵ هزار میلیارد تومان مطالبه داریم، خودروسازان به دلیل ضرر و زیانی که دارند، توانایی بازپرداخت این مطالبات را ندارد.

نجفی منش افزود: یک بخشی از خودرو‌ها در بورس عرضه شد که در آن هم سنگ‌اندازی کردند، انگار یک خاصیتی وجود دارد که دلالی نمی‌خواهد بگذارد این قضیه شفاف شود. من همیشه به شوخی می‌گویم اوباما و ترامپ قصد کردند این صنعت را بخوابانند، اما زورشان نرسید و داخلی‌ها گفتند کنار بروید خودمان بلد هستیم چطور ضربه بزنیم.

وی ادامه داد: قطعه‌سازان الان مشکلاتی در تامین ارز بانک مرکزی و نقدینگی دارند، تمام این موارد را ما به سران قوا نامه زدیم و اعلام کرده‌ایم و منتظر بازخورد هستیم تا این موانع حل شود و امیدواریم با توافقات شکل گرفته گشایشی انجام شود و ارز به قطعه‌سازان تخصیص یابد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور تصریح کرد: چالش دیگر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها است، متاسفانه بازار ما به گونه‌ای است که قیمت‌هایش را با نرخ دلار آزاد تنظیم می‌کند. رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به مواد اولیه می‌دهیم که اصلا عملیاتی نشد، بعد گفتند ارز ۳۷، ۳۸ هزار تومانی می‌دهیم که آن هم انجام نشد و الان قطعه‌سازان بعضا دارند به سمت بازار آزاد می‌روند.

نجفی‌منش گفت: مشکلات قراردادی هم با خودروسازان داریم که در حال مذاکره هستیم تا حل و فصل شود.

وی درخصوص توافقات اخیر ایران و عربستان نیز گفت: انشالله این شروع توافقی باشد که بعد از این با اتحادیه اروپا و بعدتر با آمریکا داشته باشیم. ما ممکن است با آمریکا تخاصم داشته باشیم، اما دلیل نمی‌شود که مراودات تجاری نداشته باشیم. به ویتنام نگاه کنید که چند سال با آمریکا جنگید، اما در حال حاضر از ۲۸۰ میلیارد دلار صادرات‌اش فقط ۳۸ میلیارد دلارش با آمریکاست. نمی‌گوییم بروید با آمریکا رفیق شوید، اما می‌توانیم از این مبادلات تجاری بهره‌مند شویم.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور بیان کرد: ما اعتقاد داریم که در مملکت باید یک نرخ ارز داشته باشیم که آن هم نرخی است که بازار تعیین می‌کند نه بانک مرکزی، ارز تک نرخی، تکلیف همه را مشخص خواهد کرد.

نجفی‌منش در پایان به مشکلات صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: خودرو دو مشکل اصلی دارد که اگر رفع شود ۹۰ درصد مشکلات این بخش حل می‌شود. اول این که دولت دست از مدیریت این صنعت برداشته و فقط نظارت کند و دوم این که قیمت‌گذاری را کنار گذاشته و قیمت در بورس و یا حاشیه بازار تعیین شود.

غلامعلی قرایی، دبیر انجمن قطعه‌سازان صنایع همگن استان تهران نیز به اقتصادآنلاین گفت: مشکل عمده ما نقدینگی است، بیش از ۵۷، ۵۸ هزار میلیارد تومان قطعه سازان از خودروسازان طلبکار هستند و بدهی‌ها دیگر به ۳ تا ۶ ماه رسیده است.

قرایی افزود: تا مدیری بخواهد جا بیفتد، عزل و شخص دیگری جایگزین می‌شود. مدیر سابق ایران‌خودرو گفته بود که من سعی می‌کنم در دی و بهمن حداقل ۱۵ هزار میلیارد در اختیار قطعه‌سازان بگذارم که هیچ خبری نشد.

وی ادامه داد: از یک طرف شاهد فشار بانک‌ها و از طرف دیگر فشار‌های تامین اجتماعی و همچنین مالیات هستیم. این همه صنایع وابسته به دولت داریم، حداقل کار این است که دولت بگوید لااقل به صنعت برسید. می‌گویند پول واریز کنید، اما سه چهار ماه بعد فولاد و ورق یا هر چیز دیگری می‌دهیم، این در حالی است که هر چیزی که بخواهید دست دلال و واسطه است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان صنایع همگن استان تهران تصریح کرد: حداقل قضیه این است که خودمان به داد هم برسیم، ما که از تولیدات خارج از کشور صحبت نمی‌کنیم، تولیدات داخلی است. الان به بانک‌ها گفتند که خیلی به تولیدکننده‌ها فشار وارد نکنند.

قرایی در پایان گفت: امروز اصطلاحی در بخش تولید پیدا شده که می‌گوییم تولیدکننده یا عاشق است یا دیوانه، دیگر نانی در تولید نیست که بگوییم طرف کارخانه‌دار است و فلان. در حال حاضر تولیدکننده باید نهایت محبت و زحمت‌اش را بکشد تا بتواند حقوق پرسنل‌اش را مخصوصا در این شرایط که مردم در مضیقه و فشار اقتصادی هستند، پرداخت کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده