تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۹۷۱۴۲
سرویس خبر : اجتماعی

ریزش معدن طلا در سودان، ۱۴ کشته بر جای گذاشت

‌می‌متالز - مقامات دولتی در سودان از کشته، زخمی و ناپدید شدن افراد زیادی در نتیجه ریزش یک معدن طلا در شمال این کشور خبر می‌دهند.

به گزارش می‌متالز به نقل از سرویس ترجمه شفقنا و به نقل از بخش عربی پایگاه اینترنتی «سوئیس اینفو»، یک مقام ارشد در شرکت دولتی منابع معدنی سودان بعد از ظهر امروز (جمعه) در گفتگو با خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد که بر اثر ریزش یک معدن در ایالت شمالی این کشور، ۱۴ معدنچی جان خود را از دست داده و و بیش از ۲۰ تن دیگر نیز زخمی شدند.

به گفته «معتز حاج نور»، بخشی از یک کوهپایه در نزدیکی معدن «الجبل الاحمر» در ۷۰ کیلومتری شهر «وادی حلفا» در مرز مشترک سودان با مصر دیروز (پنج شنبه) فرو ریخت و این حادثه مرگبار را رقم زد.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی سودان (سونا) پیشتر از ریزش یکی از کوه‌های اطراف معدن الجبل الاحمر خبر داده و از شاهدان عینی نقل کرده بود که معدنچیان عصر دیروز در جست و جوی طلا در سایت‌های پایینی معدن بودند که به دلیل استفاده از ماشین آلات سنگین و ابتدایی در معادن اطراف، محل فعالیت آن‌ها از چند طرف ترک خورد.

این خبرگزاری همچنین گزارش داد که با وجود هشدار به معدنچیان مبنی بر عدم نزدیک شدن به معدن طلای الجبل الاحمر به ویژه آن که در تعداد زیاد کار می‌کنند، یکی از سقف‌های کوه در حالی که آن‌ها در داخل چاه‌های معدن بودند فرو ریخت و شمار زیادی کشته بر جای گذاشت.

بنا بر گزارش سونا، اجساد ۱۰ نفر در سنین مختلف که بیشتر آن‌ها جوان بودند به همراه سه زخمی حادثه ریزش معدن الجبل الاحمر به بیمارستان وادی حلفا انتقال یافتند در حالی که جست و جو برای یافتن افراد ناپدید و بیرون آوردن اجساد قربانیان دیگر از زیر آوار همچنان ادامه دارد.

یک منبع امنیتی نیز در این باره اعلام کرد که تعداد افراد ناپدید و قربانی حادثه ریزش معدن الجبل الاحمر زیاد تخمین زده می‌شود به ویژه آن که بخشی از چاه‌های معدن ریزش کرده که حاوی آب‌های زیرزمینی است و همین مساله نیز کار را تا زمان بیرون کشیدن آب، دشوار می‌سازد.

شایان ذکر است که بیشتر از یک دهه از گسترش معادن سنتی استخراج طلا در سودان می‌گذرد جایی که ساکنان محلی در مناطق مختلف این کشور با کمک برخی کارگران، زمین را حفر می‌کنند و سنگ را برای استخراج طلای خام می‌شکنند.

این در حالی است که نهاد‌های دولتی سودان شمار افراد شاغل در معادن سنتی مذکور را نزدیک به دو میلیون نفر تخمین می‌زنند و سهم آن‌ها از طلای تولیدی این کشور که به ۸۰ تن در سال می‌رسد نیز نزدیک به ۸۰ درصد برآورد می‌شود.

خبر اصلی را در سوئیس‌اینفو و سونا ببینید.

منبع: شفقنا

عناوین برگزیده