تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۳
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۱۹۲۳۹
سرویس خبر : اجتماعی
در یادداشتی تاکید شد؛

ابراز نگرانی از تکرار حوادث تلخ معدنکاری

‌می‌متالز - دو فعال مدنی و کنشگر حوزه محیط زیست در نامه‌ای خطاب به نماینده، ولی فقیه در استان سمنان نسبت به عدم تکرار فجایعی ماندن طزره و جان باختن کارگران معدن کار، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش می‌متالز، گلچهره محمدی معاون اسبق فرماندار شاهرود و کنشگر مدنی و فعال اجتماعی و همچنین ندا شمس روزنامه نگار، فعال اجتماعی و کنشگر مدنی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نماینده، ولی فقیه در استان سمنان درباره عدم تکرار فجایعی مانند طزره که به جان باختن شش کارگر انجامید، ابراز نگرانی کردند. متن نامه که رونوشتی از آن به دست خبرگزاری مهر استان سمنان رسیده به این شرح است:

جناب آقای حجت الاسلام مطیعی نماینده، ولی فقیه در استان سمنان مستحضر هستید فاجعه جانگداز معدن طزره سه وزیر دولت را طی ۲۲ ساعت به استان سمنان کشاند وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پیشگیری از حوادث معدنی قول داد و اعلام کرد «تجربه باید در پیشگیری از بروز فاجعه تلخ مورد توجه باشد»

تکرار فجایع

جناب آقای مطیعی آیا فاجعه تلخ معدن طزره تنها فاجعه زمان حضور رضا محتشمی پور در معاونت امور معادن وزارت صمت است؟ آیا ریزش معدن و ریزش کوه در معدن کاوی در زمان معاونت ایشان دیگر رخ نداده است؟ آیا خبرگزاری ایلنا (کد خبر: ۱۳۹۴۰۶۱) گزارش نکرده است که انبوه گزارشات، پایان نامه‌ها، مقالات، مصاحبه‌ها و اظهارنظر‌ها در مورد معدن زغال سنگ طزره از دهه ۱۳۹۰ تا کنون موجود است؟! آیا عدم نظارت و عدم تغییر الگوی مدیریتی مجموعه تکرار حوادث مشابه را رقم نزده است؟! جایگاه مدیریت ریسک و ایمنی در معادن کجاست؟

رضا محتشمی پور معاون معادن وزارت صمت اعلام نموده که: «بازرسین وزارت صمت حکم و هزینه نظارت خود را از وزارت صمت می‌گیرند.» «بازرسی‌های دوره‌ای را از معادن داریم و علاوه بر آن سامانه بازرسی معادن را با همکاری نظام مهندسی معدن راه اندازی کرده‌ایم و اطلاعات معدن به صورت برخط در این سامانه به ثبت می‌رسد.» وی در همین مصاحبه اعلام می‌کند: «منتظر گزارش هستیم تا ببینیم آخرین وضعیت تجهیزات در معدن طزره چگونه بوده است.» محتشمی پور حتی به صدا‌هایی که روز قبل از حادثه در داخل تونل منفجر شده، شنیده شده بود اشاره کرده است. صدا‌هایی که باعث تعطیلی شیفت کاری در این تونل شد. (صدا‌هایی که شاید باید جدی گرفته می‌شد.) (تسنیم، ۲۴ شهریور ۱۴۰۲)

زیستگاه حساس شاهوار

معاون معادن وزارت صمت توضیح نمی‌دهد که چگونه بازرسان دوره‌ای و متخصص وزارت صمت پیش از وقوع حادثه از تجهیزات معادن مطلع نیستند. همانگونه که آقای یادگار احمدی در سامانه سامد پس از گذشت روز‌ها از فاجعه تلخ معدن طزره سختی از بازرسی دوره‌ای سازمان تحت امر خود سخنی از معدن مذکور به میان نمی‌آورد. جناب حاج آقای مطیعی فاجعه معدن طزره دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ افتاد. همزمان با این فاجعه تلخ دکتر سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نظر صریح خود را در باب توان اکولوژیک زیستگاه حساس کوهستان شاهوار بویژه منابع آب آن در نامه‌ای مکتوب به وزیر صمت اعلام نمود.

محتشمی پور حتی نگذاشت کفن جان‌باختگان مظلوم معدن طزره خشک شود و مجموعه تحت امر وی مناقصه‌ای را در خصوص معدن مخرب بوکسیت تاش اعلام نمود. مدیرکل صمت استان سمنان در این باب چه اقدامی را بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری انجام داده است؟!

مستحضرید که مدیران استانی قصور و ترک فعل خود در شرح وظایف ذاتی را بر اساس قانون نمی‌توانند به گردن مدیران بالادستی یا پایین دستی خود بیاندازند. به ویژه آنکه خبرگزاری فارس در تیرماه سال جاری پرسش اصلی خود را اینگونه مطرح کرد: «دستگاه‌های مسوول، مراجع رسمی و نظارتی تاکنون جز سخنرانی و شعار چه قدر به وظایف خود در قبال تخریب‌های گسترده در شاهوار عمل کرده‌اند؟»

مطالبات مردمی

در ششم مهرماه سال جاری خبرگزاری مهر استان سمنان مطالبه جمعی مسوولان و همراهی آنان با مردم را منتشر نمود و از امید افزایی گفت. حاج آقای مطیعی پاسخ رضا محتشمی پور و یادگار احمدی براساس شرح وظایف ذاتی خود به پیشگیری از حوادث معدنی و تخلفاتی که جان، سلامت و معیشت انسان‌ها را به مخاطره می‌افکند چیست؟! آیا زمان پاسخگویی این دو مسوول در باب فاجعه تلخ معدن طزره و پیشگیری از حوادث خسارت بار آینده معدن بوکسیت تاش فرا نرسیده است؟! آیا این دو مدیر مسوول مسوولیت نظارتی در وزارت صمت را بر عهده ندارند؟!

انتظار داریم پس از گذر بیش از یک دهه مطالبات، اعتراضات مردمی و وحدت همه مسوولین ارشد شهرستان شاهرود در مطالبه تعطیلی دائم معدن بوکسیت تاش و همچنین رسیدگی به تخلف اعلام مناقصه و ابطال آن، وجود گیت بازرسی در کوهستان شاهوار، حضور تعداد اندکی از کارکنان شرکت آلومینا در کوهستان، حاشیه امنی که برایشان ایجاد شده و… مورد اجابت قرار گیرد. همراهی حضرتعالی با مردم شریف استان سمنان، دوستداران توسعه پایدار و مسوولان ارشد شهرستان شاهرود را خواستاریم؛ چرا که اولویت کشور عزیزمان موضوع آب، ایمنی سکونت گاه‌ها و رشد جمعیت است. باشد که با تحقق شعار «عدالت در پیشرفت» موجبات وحدت بیش از پیش جامعه، استان سمنان و ایران اسلامی فراهم گردد.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری به وزیر صمت در صحن مجلس خواستار رسیدگی به شرایط حاکم بر معاونت معدنی این وزارتخانه شد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده