تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۹۷۱۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بررسی روند حرکت مس در بازار جهانی با تولیدکنندگان مس در بازار داخل

‌می‌متالز - فعالان بازار‌های جهانی به رشد قیمت مس در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ امیدوارند و بررسی قیمت جهانی این فلز سرخ و سهام تولیدکنندگان آن در بازار سرمایه نشان می‌دهد اگر مس صعودی شود، نه تنها سهام تولیدکنندگان آن نیز صعودی خواهد شد بلکه برای سرمایه‌گذاران سود بیشتری نسبت به خرید فیزیکی مس به دنبال خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، خوش‌بینی به افزایش قیمت مس به خصوص برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ هر لحظه با انتشار اخبار جدید بیشتر می‌شود. پایان محدودیت‌های کرونایی در چین، انتظار برای افزایش رشد اقتصادی، کاهش اخبار منفی در حوزه بانکی آمریکا و اصلاحات قوانین حوزه معدن در مکزیک فقط بخشی از اخبار مثبت حوزه فلزات جهانی است تا کامودیتی‌ها آماده استقبال از مس ۱۰ هزار دلاری یا شاید بالاتر شوند، ولی سرمایه‌گذاران داخلی در برابر رشد قیمت مس باید کجا سرمایه‌گذاری کنند؟ آیا سهام تولیدکنندگان مس با قیمت جهانی مس همبستگی دارد؟

بررسی روند حرکت سهام شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد فملی و شرکت مس شهید باهنر با قیمت جهانی مس در طول ۱۴ ماه گذشته از همبستگی قیمت سهام تولید نندگان مس با قیمت جهانی مس خبر می‌دهد. یعنی سرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند به جای مس فملی یا فباهنر بخرند.

دوئل مس با سهام تولیدکنندگان داخلی مس

نرخ جهانی مس و قیمت سهام فملی و فباهنر بدون در نظر گرفتن متغیر‌های مختلف از اول بهمن ۱۴۰۰ تا انتهای اسفند ۱۴۰۱ سه موج قیمتی را سپری کرده‌اند. در موج اول مس از ۹۵۰۰ دلار تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار پیشروی کرد. این موج صعودی تا نیمه اسفند ماه به طول انجامید. در این موج قیمت سهام فملی و فباهنر نیز صعودی بود، ولی فباهنر با اندکی تاخیر پس از قیمت جهانی مس صعودی شد.

سپس قیمت جهانی مس تا اوایل تابستان یکی از سنگین‌ترین موج‌های ریزشی خود را تجربه کرد و نرخ مس تا ۷ هزار دلار سقوط کرد. واکنش فملی و فباهنر به موج ریزشی مس ابتدا در جا زدن قیمت بود و سپس تا آبان ماه با قدرت، ریزشی شدند.

مس در بازار‌های جهانی در موج سوم مجدد به کانال صعودی برگشت و حتی به قیمت‌های بالاتر از ۹ هزار دلار رسید. این موج تا پایان اسفند ۱۴۰۱ ادامه داشت و همراه با آن سهام فملی و فباهنر نیز روند صعودی قدرتمندی را آغاز کردند. مقایسه نمودار فملی، فباهنر با قیمت جهانی مس نشان می‌دهد واکنش قیمتی این دو شرکت به بازار‌های جهانی با تاخیر همراه بود است.

بررسی روند حرکت مس در بازار جهانی با تولیدکنندگان مس در بازار داخل

بررسی روند حرکت مس در بازار جهانی با تولیدکنندگان مس در بازار داخل

بررسی روند حرکت مس در بازار جهانی با تولیدکنندگان مس در بازار داخل

پس از هر مرحله صعود یا نزول در قیمت جهانی مس، فملی و فباهنر با تاخیر واکنش هم جهت نشان می‌دهند. یعنی اگر نیمه دوم سال ۲۰۲۳ مس در بازار‌های جهانی صعودی شود، احتمالا با یکی دو ماه تاخیر فملی و فباهنر نیز صعودی عمل خواهند کرد. با این همبستگی سرمایه‌گذاران داخلی فرصت مناسبی برای تصمیم‌گیری دارند.

نسبت سود و زیان مس و سهام

اگر حرکت قیمتی مس در بازار‌های جهانی از اول بهمن ۱۴۰۰ تا انتهای اسفند ۱۴۰۱ را در قابل سه موج در نظر بگیریم، واکنش سهام فملی و فباهنر به موج‌های قیمتی مس به قرار جدول زیر است:

بررسی روند حرکت مس در بازار جهانی با تولیدکنندگان مس در بازار داخل

اطلاعات جدول بالا نشان می‌دهد واکنش فملی و فباهنر به حرکات مس در بازار‌های جهانی شدیدتر از حرکت قیمتی مس است. مثلا در موج سوم وقتی مس فقط ۳۵% بالا رفت، سهام شرکت‌های تولیدکننده مس در ایران بیش از ۱۰۰% رشد کردند. البته در صورت ریزشی بودن مس در بازار‌های جهانی، سهامداران ضرر بالاتری می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده