تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۹۷۳۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آمریکا، آلومینیوم و سایر فلزات روسیه را هدف تحریم قرار می‌دهد

‌می‌متالز - ایالات متحده آمریکا، اقدامات اقتصادی خود مبتنی بر تحریم را علیه روسیه به بخش فلزات و معادن گسترش داده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از خبرگزاری رویترز، بازار فلز آلومینیوم با تعیین تعرفه‌های جزایی ۲۰۰ درصدی بر واردات فلز روسیه که از روز ۱۰ مارس ۲۰۲۲ اعمال و واردات هر محصول کشور ثالث حاوی فلز روسیه که از روز ۱۰ آپریل ۲۰۲۳ اعمال می‌شود، بیشترین ضربه را خواهد دید.

تعرفه واردات سایر فلزات مانند مس و سرب دو برابر شده است و به ۷۰ درصد می‌رسد. فلز نیکل نیز مشمول پرداخت عوارض گمرگی ۳۵ درصدی شده است.

بسته کامل تحریم‌ها و اقدامات تجاری علیه فلزات روسیه که در سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین اعلام شد، بیش از ۱۰۰ فلز، مواد معدنی و مواد شیمیایی را پوشش می‌دهد.

هنوز بازار فلزات و مواد معدنی به این اقدام آمریکا علیه روسیه واکنشی نداشته است. تعیین تعرفه‌های گمرکی آلومینیوم به طور گسترده‌ای انتظار می‌رود و این اقدامات تجاری یک جانبه ایالات متحده آمریکا علیه روسیه تلقی می‌شود؛ هرچند که تحریم‌های رسمی مانند آنچه در سال ۲۰۱۸ بر شرکت تولیدکننده فلزات روسیه به نام «Rusal» اعمال شد، تاثیرات زیادی بر فروش این شرکت گذاشت.

این اقدام آمریکا، بورس فلزات لندن «LME» را مجبور کرده است که تحویل تمامی فلزات روسیه به انبار‌های خود در ایالات متحده آمریکا را تعلیق کند. این عمل نشان‌دهنده شکاف بیشتر در بازار جهانی بود.

تعلیق تحویل فلز آلومینیوم به انبار‌های بورس فلزات لندن در جهان

بورس فلزات لندن تحت فشار قرار گرفت تا تحویل تمامی آلومینیوم با مبدا واردات از روسیه را در شبکه انبار‌های جهانی خود به حالت تعلیق درآورد، اما این ایده در ماه نوامبر ۲۰۲۲ توسط این بورس رد شد.

بورس فلزات لندن در روز ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ اعلام کرد که اعلامیه تحریمی اخیر ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند موضع این بورس را تغییر دهد؛ هرچند بسیاری از مصرف‌کنندگان آمریکایی از قبل تصمیم به عدم سفارش فلزات با مبدا واردات از روسیه گرفته بودند.

در عوض، پس از اینکه دولت بریتانیا به طور یک جانبه تعرفه واردات را در ماه آگوست سال ۲۰۲۲ افزایش داد، بورس فلزات لندن با پیروی از این تصمیم تحویل نیکل روسیه به انبار‌های خود در بریتانیا را به حالت تعلیق درآورد.

خوشبختانه تنها فلز موجود در انبار‌های بورس فلزات لندن در ایالات متحده آمریکا با مبدا واردات از روسیه، حدود ۴۰۰ تن آلیاژ آلومینیوم است. حواله‌های این فلز برای تسویه در مقابل قرارداد ویژه آلیاژ آلومینیوم آمریکای شمالی «NASAAC» باطل می‌شوند.

این اقدام هیچ تاثیری بر بازار نخواهد داشت. این نوع از قرارداد‌ها به ندرت انجام می‌شوند و به همین دلیل بورس فلزات لندن خاطرنشان کرد که هیچ قرارداد بازی برای این فلز وجود ندارد.

آمریکا، آلومینیوم و سایر فلزات روسیه را هدف تحریم قرار می‌دهد

توجه به شکاف مالی ایجاد شده

قیمت سه ماهه آلومینیوم بورس فلزات لندن تا حد زیادی تحت تاثیر این خبر‌ها قرار نگرفت و در حدود دو هزار و ۳۵۰ دلار در هر تن باقی ماند. این فلز هم‌اکنون در پایین‌ترین میزان خود از ابتدای امسال تا به امروز یعنی دو هزار و ۲۵۰ تا دو هزار و ۶۸۰ دلار در هر تن معامله می‌شود. در عین حال، اختلاف قیمت‌ها افزایش یافته است.

فروش نقدی فلز آلومینیوم ساعاتی پس از اعلامیه روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ بورس فلزات لندن شاهد هجوم خریداران بود؛ موضوعی که به نظر می‌رسد شامل انبوهی از فلزات ذخیره شده روسیه توسط سرمایه‌گذاران در انبار‌ها هم شود.

درست زمانی که بیش از پنج میلیون تن آلومینیوم ذخیره شده در انبار بورس فلزات لندن نیاز به تامین مالی داشت، حجم معاملات نقدی سه ماهه در پایان معاملات هفتگی به ۵۰ دلار و ۵۰ سنت در هر تن کاهش یافت که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۳ بود. این شکاف قیمتی در پایان روز معاملاتی در روز دوشنبه ۲۷ فوریه ۲۰۲۳، به طور جزئی به ارزش ۴۶ دلار و ۷۵ سنت در هر تن کاهش یافت.

این حالت کانتنگو ایجاد شده، در واقع تقلای بازار برای راضی کردن سرمایه‌گذاران به منظور خرید فلزات انبار شده به‌ویژه فلزات روسیه است.

در انبار‌های بورس فلزات لندن در پایان ماه ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۹۳ هزار و ۷۵۰ تن آلومینیوم شرکت «Rusal» وجود داشت که ۴۱ درصد از کل ذخایر تحت حواله فروش که حدود ۲۳۱ هزار و ۱۲۵ تن بود را تشکیل می‌داد.

پس از افزایش حواله‌های فروش در بندر کلانگ مالزی (۱۲۱ هزار و ۱۵۰ تن) و بندر گوانگ‌یانگ کره جنوبی (۱۰۷ هزار و ۹۰۰ تن)، ذخایر تحت حواله فروش از آن زمان به ۴۴۳ هزار و ۶۷۵ تن افزایش یافت.

گزارش شده است که محموله‌های آلومینیوم روسیه جهت تحویل به بندر گوانگ‌یانگ است که توسط شرکت Glencore (GLEN.L) این کار انجام می‌شود که خود قرارداد بلندمدت فروش با شرکت «Rusal» دارد. احتمال اینکه حجم محموله‌های تحویلی افزایش یابد، دور از انتظار نیست.

بورس فلزات لندن در روز ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ فهرستی از سه انبار ثبت شده دیگر جهت تحویل در این بندر را اعلام کرد که همگی توسط شرکت «ISTIM UK Ltd» مدیریت می‌شوند.

از آنجایی که تعرفه‌های تجاری تحت تحریم نیستند، هیچ دلیلی وجود ندارد که این فلز تامین‌کننده مالی پیدا نکند، اما کاهش قیمت نقدی این فلز در روز جمعه ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که میزان نقدینگی جهت تامین مالی ممکن است کاهش یافته باشد.

تعیین قیمت سه ماهه نقدی و اختلاف قیمت‌ها می‌تواند ملاک تعیین‌کننده میزان تمایل تامین‌کنندگان مالی برای آلومینیوم روسیه در دوره‌های آینده باشد.

آمریکا، آلومینیوم و سایر فلزات روسیه را هدف تحریم قرار می‌دهد

توجه به اختلاف قیمت در بازار فیزیکی

ایالات متحده اعلام کرد که تعیین تعرفه‌های واردات به منظور تحمیل هزینه‌ها بر روسیه و در عین حال به حداقل رساندن هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی تنظیم شده است.

پس از اعمال تحریم‌های این کشور علیه شرکت «Rusal» در سال ۲۰۱۸، واردات آلومینیوم کار نشده روسیه توسط ایالات متحده آمریکا به شدت کاهش یافت؛ هرچند در سال بعد تاثیر این تحریم‌ها معکوس شد.

حجم واردات فلزات روسیه به آمریکا در سال ۲۰۱۷ به ۷۴۴ هزار تن رسید. طبق گزارش انجمن آلومینیوم، سال ۲۰۲۲ این حجم واردات ۲۰۹ هزار تن بود و به همین دلیل جایگاه روسیه به عنوان پنجمین تامین‌کننده بزرگ فلزات آمریکا تنزل یافت.

به دلیل اعمال تحریم‌ها، آمریکا باید فلزات مورد نیاز خود را از سایر کشور‌های تامین‌کننده وارد کند که این امر زمینه‌ساز افزایش پریمیوم فلزات در بازار فیزیکی ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

در همین راستا، خریداران فلزات در ایالات غرب میانه آمریکا تقریبا ۶۵۰ دلار در هر تن که بیش از قیمت نقدی بورس فلزات لندن است، برای خرید فلز مورد نیاز خود پرداخت می‌کنند. پریمیوم فلزات در ایالات غرب میانه آمریکا در ابتدای سال ۲۰۲۳ به دلیل پیش‌بینی افزایش تعرفه‌ها به شدت افزایش یافت و از آن زمان تاکنون سطح خود را حفظ کرده است.

در مقابل، خریداران آسیایی می‌توانند فلز بازار فیزیکی را با قیمت ۷۲ دلار در هر تن و یا ۸۵ تا ۸۶ دلار در هر تن در صورت داشتن قرارداد تحویل سه ماهه در حال حاضر خریداری کنند.

قیمت‌گذاری آلومینیوم هم در امتداد محل اختلاف قیمت منطقه‌ای و هم در مورد ایالات متحده آمریکا، بین قیمت پایه و پریمیوم که در حال حاضر یک پنجم قیمت تمام شده برای یک خریدار بازار فیزیکی را تشکیل می‌دهد، در حال کاهش است.

پایان نافرجام صادرات فلزات روسیه

اعمال تعرفه‌های گمرکی ممکن است یک ضربه مضاعف به مصرف‌کنندگان آمریکایی وارد کند، زیرا مدت زمان اعمال این تعرفه‌ها، در ماه آپریل ۲۰۲۳ برای هر محصول آلومینیومی که شامل فلزات با مبدا صادرات از روسیه باشد، تمدید خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا طیف گسترده‌ای از محصولات نیمه‌ساخته شامل فویل، لوله، سیم، صفحه، ورق، میله و میلگرد آلومینیومی را وارد می‌کند.

فهرست کشور‌های تامین‌کننده بسیار طولانی‌تر از لیست فلزات کار نشده است. هنوز مشخص نیست که چه مقدار از فلزات تولید روسیه با تغییر برچسب مبدا کشور تولیدکننده وارد کشور آمریکا شده است.

شایان ذکر است که شرکت «Rusal» تقریبا چهار میلیون تن آلومینیوم در سال تولید می‌کند که بیشتر آن صادر می‌شود. تنها بخشی از این تناژ مستقیما به عنوان فلز کار نشده به ایالات متحده آمریکا صادر می‌شود. تنها راه برای کشور‌های تامین‌کننده این است که آن‌ها نیز حداقل ۲۰۰ درصد تعرفه گمرگی بر واردات آلومینیوم با مبدا تولید روسیه اعمال کنند.

به نظر می‌رسد فلز آلومینیوم اکنون بخشی از شکاف ژئوپلیتیک گسترده‌تری به شمار می‌آید که بر طیف مواد معدنی حیاتی نیز تاثیرگذار است، زیرا غرب تلاش می‌کند وابستگی خود را به چین و روسیه را در این زمینه کاهش دهد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده