تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۹۷۳۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۲۷۷ معدن با پروانه بهره برداری در خراسان شمالی/ توسعه پایدار در استان با توجه به همه جوانب صورت می‌گیرد

‌می‌متالز - خراسان شمالی ۲۲۷ معدن با پروانه بهره‌برداری دارد، اما می‌توان گفت که این معادن، تنها فرصت‌های توسعه این استان نیست و باید به همه جوانب توسعه توجه شود.

به گزارش می‌متالز، استفاده از ظرفیت‌های کوچک و بزرگ برای رشد و توسعه هر منطقه‌ای الزامی است؛ از ظرفیت ورود یک مسافر گرفته تا گیاهان دارویی موجود در منطقه؛ از خاک کشاورزی مستعد گرفته تا معادنی که می‌تواند درآمدزایی منطقه را به کل متحول کند.

خراسان شمالی به عنوان استانی که عموم ظرفیت‌ها برای توسعه را دارد، اما نتوانسته تا کنون نقش خود را به خوبی در رشد و توسعه ایفا کند و به همین سبب مردم این دیار بیشترین آسیب را دیده اند.

قرار گرفتن بین آخرین استان‌ها از نظر درآمدی موید این موضوع است که ظرفیت‌های خراسان شمالی آن طور که باید و شاید جدی گرفته نشده.

یکی از این قبیل ظرفیت‌های مغفول در خراسان شمالی حوزه معادن است؛ ۶۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که حدود نیمی از آن در خراسان شمالی نیز یافت می‌شود؛ استانی که با توجه به گستره و جمعیت کمتر آن در مقایسه با سایر استان‌های کشور باید از نظر درصد بهره‌مندی از مواد معدنی در جایگاه بالایی قرار داشته باشد.

این استان سرزمینی از کانی‌های مرمریت، بوکسیت، باریت، مرمر، کلسیت، هماتیت، روی و سرب است که سنگ مرمریت عمده این ثروت خفته را تشکیل می‌دهد و به عقیده کارشناسان با سرمایه گذاری اندک می‌توان این معادن را فعال و فرآوری کرد و تنها کافیست تا سرمایه گذارانی را جذب کرد و با خرید چند دستگاه سنگبری به حاشیه سود بهتری دست یافت.

واگذاری ۱۴ معدن طی سال گذشته

حسین حاجی بیگلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: خراسان شمالی ۲۷۷ معدن دارای پروانه بهره برداری دارد.

وی افزود: تعداد مواد معدنی شناسایی شده در استان در حال حاضر ۲۵ نوع ماده معدنی است.

حاجی بیگلو تصریح کرد: طی سال گذشته ۱۴ فقره از معادن از طریق مزایده واگذار شده؛ همچنین ۱۱ فقره از معادن با رای شورای معادن استانی به مزایده گذاشته شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در خصوص راهکار‌های جذب سرمایه گذار در این حوزه گفت: برای جذب سرمایه گذار در معادن استان از راهکار‌هایی نظیر برگزاری مزایده معادن، تامین زیرساخت‌های معادن نظیر راه و برق، تعریف پهنه‌های اکتشافی برای سازمان زمین شناسی، ایمیدرو و شرکت آلومینا انجام شده است.

وی بیان کرد: میزان استخراج از معادن استان در حال حاضر حدود ۸ میلیون تن در سال می‌باشد.

گیر و دار‌های معادن استان

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی شهریور سال گذشته در شورای معادن استان اظهار داشت: برخی از معادن استان به علت پرداخت نکردن حقوق دولتی، غیرفعال بودن و اجرا نکردن تعهدات قانونی باید سلب صلاحیت شده و با برگزاری مزایده به سایر بهره برداران واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه معادن جزو انفال محسوب می‌شود تصریح کرد: استفاده از معدن باید دقیق مورد بررسی قرار گیرد و به زمان سلب صلاحیت‌ها سرعت داده شود تا فرصت برای باقی معدن کاران از دست نرود.

استاندار خراسان شمالی درباره درخواست برخی معدن کاران برای تعطیلی موقت یک ساله گفت: برخی از این معدن کاران که عمده آنان معادن مصالح ساختمانی هستند، علت درخواست برای تعطیلی موقت را نبود بازار فروش و رکود بازار عنوان کرده اند، این در حالی است که رکودی در بخش ساخت و ساز وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از معدن کاران علت درخواست تعطیلی موقت را ایجاد کارخانه و راه اندازی واحد فرآوری اعلام کردند که با درخواست آنان موافقت می‌شود.

بزرگترین معدن خراسان شمالی بالاخره تعیین تکلیف شد

اما از مهمترین معادن استان، آلبلاغ است؛ معدنی غنی که مدتی مردم به صورت غیر رسمی از آن برداشت‌هایی انجام می‌دادند و سود‌های سرشاری را نیز بدست آوردند.

اما ازدحام بیش از حد و فوت چند نفر در این منطقه بالاخره مسوولان را واردار به انجام اقدامی کرد که در نهایت برداشت غیر رسمی از این معدن پایان یافت.

اما امان الله حسین پور، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو در این حوزه اظهار کرد: این معدن برای مردم اسفراین و خراسان شمالی یک ظرفیت بزرگ است.

حسین پور ادامه داد: چند سالی از این ظرفیت بزرگ برداشت‌های غیر رسمی صورت می‌گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با تاکید بر اینکه پیشنهاد ابتدایی واگذاری این معدن بدون تشریفات به شرکت تعاونی بود، افزود: این پیشنهاد به سرانجام نرسید.

وی تصریح کرد: به همین دلیل ۳ شرط برای واگذاری آلبلاغ به صورت مزایده قرار دادیم که این شرایط شامل فرآوری خاک در خود شهرستان، واگذاری پیمانکاری به یک شرکت تعاونی و انجام پروژه‌های عام المنفعه در شهرستان از سوی برنده مزایده بود.

نماینده اسفراین در مجلس تاکید کرد: در نهایت فولاد مبارکه مزایده را برنده شد و اکنون بناست کارشناسان برای تعیین مکان کارخانه به اسفراین سفر کنند.

وی افزود: پس از تعطیلات نوروز زمین به فولاد مبارکه واگذار خواهد شد و معدن اردیبهشت ماه در اختیار این نهاد قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: بناست در فاز نخست ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای این معدن سرمایه گذاری شود و به زودی کلنگ کارخانه فراوری شمش روی نیز بر زمین می‌خورد.

طبق گفته این مسوول حال علاوه بر معدن بناست کارخانه فرآوری نیز در اسفراین احداث شود؛ موضوعی که یقینا برای مردم منطقه فواید متعددی را به همراه خواهد داشت.

اما نکته‌ای که نباید در این خصوص نادیده گرفته شود، مسائل زیست محیطی برداشت از معدن و راه اندازی کارخانه است؛ بی توجهی به این حوزه شاید در کوتاه مدت آثاری نداشته باشد، اما یقینا طی مدت طولانی آثار مخرب و زیانبار آن مشهود خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده