تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۹۷۳۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«ومعادن» و نقش آفرینی در توسعه بالادست/ تغییر سیاست‌ها و نگاه تخصصی در حوزه اکتشاف/ یاقوت در خدمت اهداف هلدینگ

‌می‌متالز - تغییر سیاست‌ها در شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات باعث شد تا توجه این مجموعه به حوزه اکتشافات افزایش پیدا کند و درنهایت حضور «ومعادن» در بخش معدن بیشتر شد. یکی از مهمترین اقدامات تشکیل شرکتی تخصصی در بحث اکتشافات است که در دستور کار «ومعادن» قرار گرفت و می‌توان نتیجه آن را در حضور پررنگ این شرکت و زیرمجموعه هایش در بخش معدن دید.

به گزارش می‌متالز، توسعه اکتشافات از الزامات نقش آفرینی بیشتر بخش معدن در اقتصاد غیر نفتی است. درواقع امروز بیش از هر زمان دیگری باید به دنبال جبران عقب ماندگی در حوزه اکتشافات بود.

دولت در سال‌های اخیر تلاش کرد تا توسعه اکتشافات را با سرعت بالایی پیش ببرد، اما به هر حال نیازمند همراهی و کمک بخش خصوصی بود. ورود شرکت‌های بخش خصوصی باعث شد تا توسعه اکتشافات در یک سال اخیر سرعت بیشتری به خود بگیرد و ذخایر معدنی بیشتری شناسایی شود.

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در سیاست گذاری جدید خود به سراغ توسعه بخش معدن از بالادست تا پایین دست رفته تا بتواند سهم خود در بخش معدن را افزایش دهد. این برنامه ریزی باعث شده تا «ومعادن» نقش مهمی در توسعه‌های اخیر ایفا کرده و سوددهی خود را افزایش دهد.

یکی از اتفاقات بسیار مهم در این زمینه ایجاد شرکت‌های تخصصی برای فعالیت در هر حوزه به صورت مجزا بود. این موضوع می‌تواند افزایش بهره وری را به همراه داشته باشد. یکی از شرکت‌هایی که به طور تخصصی در زیر مجموعه شرکت توسعه معادن و فلزات شکل گرفته است، شرکت یاقوت است که به صورت تخصصی در حوزه اکتشافات فعالیت دارد.

این شرکت با سهامداری سه شرکت توسعه معادن و فلزات (۷۵ درصد) تجلی (۲۵ درصد) و صبانور (۵ درصد) تشکیل شد تا به صورت اختصاصی برنامه‌های اکتشافی ومعادن را جلو ببرد.

این شرکت به عنوان بازوی اجرایی «ومعادن» در بحث اکتشافات نقشه راه خود را تدوین کرد. درواقع شرکت یاقوت در توسعه بالادست زنجیره نقش مهمی را ایفا می‌کند که نتیجه آن را می‌توان در کارنامه یک ساله اخیر ومعادن مشاهده کرد.

شرکت اکتشافی یاقوت بر پایه سه سیاست اصلی شکل گرفت، اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن فلزی و غیر فلزی، تهیه طرح‌های اکتشافی، استخراج، تغلیظ و فراوری مواد معدنی و سرمایه گذاری در جهت اکتشاف و بهره برداری از معادن و فرآوری مواد معدنی و… از مهمترین سیاست‌هایی است که در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

فعالیت یاقوت باعث شده تا ومعادن و دیگر زیرمجموعه‌های آن مانند تجلی حضور خود در برنامه‌های اکتشافی را بیشتر کنند.

توسعه اکتشافات یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ومعادن برای سال گذشته بود که با همراهی شرکت یاقوت با سرعت بیشتری پیش رفت.

شرکت ومعادن در تلاش است تا در بحث شناسایی منابع سنگ آهن و مس ذخایر بیشتری را کشف کند. البته در این هدف گذاری با حضور در پروژه جانجا، بهره برداری از ذخیر سنگ اهن، عناصر نادر خاکی، زغالسنگ عملکرد خوبی داشته و می‌توان پیش بینی کرد که در ادامه و در سال ۱۴۰۲ این مجموعه با وجود شرکتی تخصصی در بحث اکتشافات می‌تواند نقش پررنگی در توسعه این حوزه ایفا کند.

همانطور که گفته شد نگاه تخصصی می‌تواند رمز موفقیت «ومعادن» باشد. موضوعی که شاید شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا آن را در هدف گذاری‌های خود قرار داده اند. این تقسیم کار می‌تواند به تقویت هلدینگی همچون «ومعادن» کمک کرده و سوددهی را افزایش دهد. این نگاه تخصصی در نهایت به توسعه بخش معدن و ارتقای جایگاه این بخش در اقتصاد غیر نفتی منجر می‌شود.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده