تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۶:۰۵
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۹۷۴۸۳
سرویس خبر : زمین شناسی
مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صمت:

نیازمند روش‌های نوین برای اکتشافات عمیق معدنی هستیم

‌می‌متالز - ابراهیم مولابیگی گفت: کشور از لحاظ انواع ماده معدنی از ذخایر بسیار بالا و خوبی برخوردار است که نیازمند تکنولوژی جدید برای اکتشافات عمیق هستیم.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم مولابیگی مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صمت گفت: از ۱۱ هزار پروانه بهره‌برداری معادن حدود ۷ درصد از مساحت کشور اکتشافات انجام شده است و در سطح بسیار کمی از مساحت کشور اکتشاف عمیق شده، که نشان دهنده نبود موفقیت در حوزه اکتشافات است.

وی گفت: عمق اکتشافی در کشور حدود ۱۰ متر است و اکتشاف به طور کل سطحی بوده و اکتشافات عمقی انجام نشده است. در صورتی که در کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته صنعتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ متر عمق اکتشافی است.

مولابیگی افزود: طبق قانون، دولت موظف به شناسایی و اکتشاف است تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد و در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صمت گفت: بر اساس توافقنامه سه جانبه میان وزارت صمت، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین شناسی که در سال ۱۴۰۰ به امضاء رسید، مسوولیت اکتشافات بر عهده سازمان زمین‌شناسی و سازمان ایمیدرو قرار گرفت که این اطلاعات در اختیار بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

مولابیگی گفت: یکی از راهکار‌های توسعه فعالیت‌های اکتشافی استفاده از تکنولوژی جدید و استاندارد‌های بین المللی است که در بخش خصوصی کار اکتشافی علمی و اصولی انجام نمی‌گیرد. کشور‌های اروپایی مجهز به تکنولوژی جدید و علم نوین اکتشافی هستند که یکی از کاربردی‌ترین وسیله اکتشافی ژئوفیزیک هوابرد است.

وی افزود: در مقایسه با کشور‌های پیشرفته و وسعت و پتانسیلی که کشور دارد تعداد شرکت‌های اکتشافی و خدمات اکتشافی بسیار کم بوده و ماشین آلات و تجهیزات ما در بخش اکتشاف فرسوده است و نیازمند تجهیز و به روزرسانی ماشین آلات هستیم.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صمت گفت: برای توسعه اکتشافات با تقویت سیستم آموزشی و تهیه دستورالعملی شرکت‌هایی که از نظر امکانات و ماشین آلات به روز، ضعیف هستند با ارائه تسهیلات به شرکت‌های اکتشافی، تقویت و تامین مالی خارجی پروژه‌های اکتشافی، باید از آن‌ها حمایت کرد.

وی افزود: طی دو سال گذشته با منابع طبیعی، محیط زیست و دیگر دستگاه‌های دولتی کارگروهی تشکیل شده است که خیلی از مشکلاتی که در صدور پروانه اکتشاف ایجاد می‌شود قابل حل است.

تعداد بازدید : 2

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده