تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۷
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۹۷۸۷۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تفاهم‌نامه وزارت صمت و شهرداری تهران برای توسعه ناوگان تجاری به امضا رسید

برنامه افزایش ۱.۵ برابری تولید خودرو‌های تجاری در سال ۱۴۰۲

‌می‌متالز - حمل‌ونقل عمومی کشور در سال‌های اخیر با کمبود شدید خودرو‌های جدید همراه بوده است. نیاز ناوگان حمل‌ونقل باری و مسافری به کشور بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه از انواع خودرو‌های تجاری است که شامل نوسازی مدل‌های قدیمی و ورود مدل‌های جدید به ناوگان می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حمل‌ونقل عمومی کشور در سال‌های اخیر با کمبود شدید خودرو‌های جدید همراه بوده است. نیاز ناوگان حمل‌ونقل باری و مسافری به کشور بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه از انواع خودرو‌های تجاری است که شامل نوسازی مدل‌های قدیمی و ورود مدل‌های جدید به ناوگان می‌شود. با وجود چنین حجمی از تقاضا و سفارش‌گذاری‌های کم‌وبیش ازسوی دستگاه و اجرای طرح‌های نوسازی ناوگان، تا امروز اقدام موثری در خصوص تامین تقاضای ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور انجام نشده است. با این‌حال، انتظار می‌رود در سال جدید سازمان‌های ذیربط به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه ویژه‌ای به این خودرو‌ها داشته باشد. در همین راستا، به‌تازگی وزارت صمت و شهرداری تهران به‌منظور توسعه و نوسازی ناوگان درون‌شهری پایتخت تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که امید می‌رود موجب افزایش تولید خودرو‌های تجاری در سال جدید شود.

برنامه افزایش ۱.۵ برابری تولید تجاری‌ها در سال ۱۴۰۲

وزارت صمت و شهرداری تهران تفاهم‌نامه‌ای را به‌منظور توسعه و نوسازی ناوگان درون‌شهری پایتخت با حضور سیدرضا فاطی‌امین، وزیر صمت و علیرضا زاکانی، شهردار تهران به امضا رساندند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از ضرورت‌های شهر تهران است، گفت: «در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان کامیون، کامیونت و اتوبوس، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۴ هزار دستگاه تولید شد و امسال هم قرار است این تعداد به ۵۰هزار دستگاه برسد که بیانگر رشد خوب در این حوزه است.» وی در ادامه تاکید کرد: «وظیفه وزارت صمت است که در حوزه توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درونشهری همکاری‌های لازم را انجام دهد تا این اتفاق به بهترین شکل رقم بخورد.» وزیر صمت با تاکید بر حمایت و کمک وزارت صمت در این حوزه تصریح کرد: «وزارت صمت از یک‌سو با تولید کنندگان همکاری می‌کند تا به تعهدات‌شان عمل کند و از سوی دیگر در صورت تاخیر، با ابزار‌های موجود، آن‌ها را کنترل خواهیم کرد تا موضوع با سرعت و قوت بالایی انجام شود.»

فاصله چشمگیر بین تقاضای اتوبوس و تامین نیاز ناوگان

نیاز ناوگان کشور به خودرو‌های تجاری در برخی از بخش‌ها پررنگ‌تر است. اما با این وجود، در سال‌های اخیر گام موثری برای تامین این تقاضا برداشته نشده است. به‌ویژه در بخش مسافری که تامین تقاضا به‌طور مستقیم با شهرداری‌های کشور در ارتباط است و باید ازسوی آن‌ها عزم جزمی برای خرید اتوبوس از سوی سازمان‌ها وجود داشته باشد. در این سال‌ها شهرداری‌ها به بهانه‌های مختلف ازجمله نبود بودجه، از ثبت تقاضا برای خرید اتوبوس‌های تولید داخل سر باز زده‌اند. در همین خصوص، ناوگان مسافری کشور همچون سایر خودرو‌های تجاری، با کمبود شدید از خودرو‌های جدید همراه شده است. با این‌حال اتوبوس‌سازان کشور، تولید اتوبوس را در سال‌های اخیر ادامه دادند و حتی تولیدکنندگانی که تولید اتوبوس را متوقف کرده بودند، دوباره تولید را از سر گرفتند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با اشاره به وضعیت ناوگان مسافری کشور اظهار کرد: «برای ارائه خدمات در حوزه حمل‌ونقل عمومی، اگر نیاز به ۱۱هزار اتوبوس باشد، اتوبوس‌های فعال حدود ۲۵۰۰ بوده که بیانگر فاصله معناداری با ارائه خدمت به شکل واقعی و درست آن است.»

تخصیص ۴۵ درصدی بودجه تهران به حمل‌ونقل عمومی

شهردار تهران همچنین در این مراسم با اشاره به وضعیت فعلی حمل‌ونقل عمومی کشور گفت: «سال ۱۴۰۲ را سال تجدید حیات برای حمل‌ونقل عمومی شهر تهران قرار داده‌ایم.» وی بیان کرد: «توجه شورای شهر ششم و شهرداری به موضوع حمل‌ونقل، افقی را برای شهر باز می‌کند تا ۴۵درصد بودجه شهر تهران در این زمینه درنظر گرفته شود.» وی همچنین اظهار کرد: «براساس این تفاهم‌نامه قرار است بحث نوسازی جدی و گسترده وسائل حمل‌ونقل عمومی انجام و از طریق اصلاح نرم درخصوص افزایش خطوط، تغییر چارچوب‌های حمل‌ونقل در خطوط، خدمت متفاوت و افزایش میزان ناوگان اقدام شود.»

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت هم در این نشست گفت: «از حدود ۶ ماه قبل که بحث توسعه ناوگان شهری در شهر تهران مطرح شد، شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به بحث داخلی‌سازی داشت و از این‌رو از مجموعه‌های سایپادیزل، ایران‌خودرو دیزل و زامیاد بازدید شد و مذاکراتی صورت گرفت که در نهایت به این تفاهم‌نامه انجامید.»

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده