تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۹۷۹۴۵
سرویس خبر : اجتماعی
بخش دوم گفت‌وگوی مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان:

در ذوب‌آهن هیچ تیمی را منحل نکردم/ هدف ورزش استان علاوه بر هانگژو، المپیک پاریس است

‌می‌متالز - «هنگام تحویل پست مدیرعاملی ذوب آهن بنا بر گزارش‌های حسابرسی سالانه که مدارک آن موجود است، باشگاه را با حدود ۳۰ میلیارد بدهی تحویل دادم. نکته قابل توجه این بود که هیچ تیمی را تعطیل نکردم و هیچ تعهد و بدهی جدیدی را اضافه نکردم و ۷۵ میلیارد از بدهی‌های باشگاه را نیز پرداخت کردم.»

به گزارش می‌متالز، جواد محمدی، مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به عنوان سکاندار ورزش استان انتخاب و معرفی شد. وی سابقه مدیریت در باشگاه ذوب‌آهن، اداره ورزش و جوانان شهرستان خمینی‌شهر و داوری در سطوح بالای فوتبال کشورمان را در کارنامه خود دارد.

جواد محمدی روز‌های گذشته درباره عملکرد اداره کل ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۱ و دیگر حواشی ورزش اصفهان صحبت‌هایی را مطرح کرد که بخش دوم و پایانی این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

هیات فوتبال در خواب است و برنامه درستی ندارد!

زمانی که نسبت به هیاتی انتقاداتی را مطرح می‌کنم، این انتقاد بر اساس عملکرد آن هیات است. در المپیاد استعداد‌های برتر ورزشی کشور، در مجموع استان اصفهان نایب قهرمان کشور شد. در رشته‌های والیبال، هندبال، بسکتبال و رشته‌های دیگر در بخش دختران و پسران قهرمان و نایب‌قهرمان شده‌ایم، اما در رشته فوتبال چه کرده‌ایم و چه نتیجه‌ای کسب شد؟ در رشته فوتبال پانزدهم کشور شدیم. کسب جایگاه پانزدهم نشان‌دهنده این است که برنامه‌ای منسجم و هدفمند در این هیات وجود ندارد. این جایگاه اصلاً زیبنده استانی که دارای تیم‌های باشگاهی بزرگ است و در فوتبال کشور حرفی برای گفتن دارد، نیست. زمانی که در المپیاد استعداد برتر پانزدهم می‌شویم یعنی آینده فوتبال به این سمت و سو می‌رود. ما باشگاه‌های بزرگی مثل سپاهان و ذوب آهن را در فوتبال داریم و به‌تازگی نیز ون‌پارس اضافه شده است. از طرف دیگر گیتی‌پسند را در فوتسال داریم. این باشگاه‌ها وزنه‌های ورزشی شهر و استان هستند؛ ما نباید فعالیت هیات‌های ورزشی در اختیارمان را، راندمان کاری باشگاه‌های حرفه‌ای در نظر بگیریم. فعالیت هیات یعنی توسعه و همگانی کردن یک رشته ورزشی و برگزاری برنامه‌ها و مسابقات مختلف. هیات‌ها انتظار دارند عملکرد باشگاه‌ها را روی سبد فعالیت کاری خود بریزند و پیشرفت داشته باشند، اما در المپیاد استعداد‌های برتر کشور واقعیت کاری هیات نشان داده می‌شود. نباید هیات ورزشی خود را به خواب بزند، زیرا خیلی زود متوجه می‌شوند سر همه کلاه رفته است. هیات فوتبال قطع به یقین در حال حاضر مشکل دارد و اگر ما مشکل حال را حل نکنیم آینده را از دست خواهیم داد.

اصفهان چند کوبل داوری در لیگ برتر فوتبال دارد؟

در حال حاضر جز سعید قاسمی داور بین‌المللی نداریم که او نیز از سال‌های پیش حضور داشته است، اصفهان چند کوبل داوری در لیگ برتر فوتبال دارد؟ استان‌هایی هستند که اصلاً در لیگ برتر تیم ندارند، اما کوبل داوری دارند و داوران بین‌المللی پرورش داده‌اند. این موضوعات همه کیفی بوده و با عدد و ارقام قابل توجیه و پیگیری است. اگر جایی نقدی بر عملکرد من است باید چنان منسجم عمل کرده باشم که بتوانم از خود دفاع کنم اگر این چنین نیست، ضعف در اطلاع‌رسانی و بخش رسانه داشته‌ام یا باید بپذیرم ضعف درست بوده و در عملکرد کاستی داشته‌ام. نمی‌شود نسبت به همه موضوعات بی‌تفاوت و منفعل عمل کرد. به عملکرد هیات فوتبال نمی‌توانم به طور صریح نمره بدهم بلکه باید به طور دقیق و ریز مورد بررسی قرار بگیرد، اما با وجود این توضیحات نمره قبولی را نمی‌گیرد نه تنها این هیات ورزشی که بسیاری از هیات‌های ما نمره قبولی نمی‌گیرند. درواقع جز به جز فعالیت‌های هیات‌های ورزشی بررسی می‌شود و نکات مورد نیاز به آن‌ها گوشزد می‌شود چه از نظر تشویق چه گوشزد و تصحیح فعالیت.

سابقه داشته است که اختلافات با هیات فوتبال اصفهان به جا‌های ناپسند و بدون فرم برسد، می‌شد ما نیز با هیات فوتبال کارمان به این شکل برسد و عمل کنیم، اما من اصلاً اعتقادی به این شکل کار کردن ندارم. معتقدم تا زمانی که می‌شود موضوعی را از راه قانون پیگیری کرد نباید از راه دیگری وارد شد.

در ذوب‌آهن هیچ تیمی را منحل نکردم/ هدف ورزش استان علاوه بر هانگژو، المپیک پاریس است

باشگاه سپاهان در بحث ماده ۲۷ پیگیر واگذاری مجموعه نقش جهان بوده است

بررسی شورای سیاست‌گذاری ورزشگاه و مجموعه نقش جهان، یکی از اتفاقات خوبی است که در این دوره از مدیریت استان با درایت و بررسی مستقیم شخص استاندار رقم خورده است. جلسات شورا به صورت تقویمی پیگیری شده و با حضور شخص استاندار، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل راه و شهرسازی اصفهان، مجموعه فولاد به عنوان شریک کاری وزارت ورزش و جوانان، شرکت عمران بهارستان و اعضای دیگر برگزار می‌شود. برای اولین بار پس از گذشت سال‌ها که کار‌های فراوانی در نقش جهان انجام شده است، یک دفترچه کارشناسی که به عنوان سند کاری می‌شود به آن نگاه کرد را به کمک یک تیم کارشناس رسمی دادگستری طراحی کرده‌ایم. مجموعه نقش جهان اصلاً مزایده‌ای نیست اگر جایی گفته شده است قرار این است که با مزایده به باشگاه سپاهان واگذار شود، نادرست است. در شورای سیاست‌گذاری نقش جهان تصمیم گرفته شده است که در ابتدا مشخص شود از نظر قانون چه وضعیتی بر این مجموعه حاکم است، در راستای مسائل حقوقی و قانونی وضعیت پروژه‌هایی که در آنجا وجود دارد، بررسی شود همچنین چشم‌انداز آینده دهکده المپیک و مجموعه نقش جهان ترسیم و دنبال شود. همه این موضوعات با هماهنگی وزارت ورزش بوده، زیرا پروژه نقش جهان یک پروژه ملی است و پروژه‌های ملی در اختیارات وزارتخانه است. هماهنگی‌های لازم در حال انجام و مکاتبات و نامه‌نگاری‌های لازم شده و کار به سرعت پیگیری می‌شود. به زودی یک تصمیم قابل اجرا و قانونی گرفته خواهد شد، چه ما در حال خدمتگزاری باشیم چه نباشیم. به شخصه بسیار امیدوارم اتفاقات خوبی از پس تصمیمات شورای سیاست‌گذاری خارج شود. اواخر سال گذشته برای اولین‌بار جلسه ملی رسیدگی به این پروژه در وزارتخانه برگزار شد.

درخصوص بحث واگذاری سپاهان تحت عنوان ماده ۲۷، من هم این ماده قانون را تاکید و تأیید می‌کنم، زیرا این ماده ظرفیتی است که قانون برای همه دستگاه‌ها مشخص کرده است تا با مشارکت بتوانند زیرساخت‌های خود را تکمیل کنند و توسعه دهند. اما این موضوع تنها مربوط به باشگاه سپاهان نیست بلکه این باشگاه نیز پیگیر موضوع بوده است چراکه در حال حاضر مدیریت ورزشگاه نقش جهان را در اختیار دارد. طرف قرارداد وزارت ورزش و جوانان، مجتمع فولاد مبارکه است و باشگاه سپاهان به عنوان متولی مدیریت مجموعه از سمت کارخانه فولاد مشخص شده است. قالب همان قالب ماده ۲۷ است، اما باید تعیین تکلیف شود.

هدف در برنامه‌ریزی ورزش استان علاوه بر هانگژو، المپیک ۲۰۲۴ پاریس، المپیک جوانان ۲۰۲۶ سنگال و المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس است

ستاد بازی‌های آسیایی هانگژو را در اداره کل ورزش و جوانان تشکیل داده‌ایم و هیات‌های ورزشی که شانس مدال را دارند فراخوانده‌ایم، اما باید واقعیت‌نگر باشیم. بازی‌های آسیایی هانگژو چند ماه دیگر برگزار می‌شود و فرصت برای اینکه بخواهیم استعدادیابی و پرورش استعداد داشته باشیم تا به مدال برسیم، نیست بلکه باید روی رشته‌ها و ورزشکاران مدال‌آورمان تمرکز کنیم، همچنین ورزشکارانی که شانس مدال دارند باید به طور ویژه حمایت شوند.

همه رشته‌های ورزشی بررسی و رشته‌های مدال‌آور با جزئیات مشخص شده‌اند. با تک‌تک هیات‌ها جلسه داشتیم و شرایط بررسی و نکات لازم عنوان شده است همچنین با فدراسیون‌ها موضوعات مربوط به ورزشکاران را مطرح و پیگیری کرده‌ایم. تک‌تک ورزشکاران را لحظه‌ای رصد می‌کنیم تا در آمادگی کامل و شرایط استاندارد قرار داشته باشند تا اگر مشکلی وجود دارد به‌سرعت پیگیری و حل و فصل شود. برای ورزش استان در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی و حتی پیش‌زمینه‌های لازم برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس انجام شده است. امیدواریم ورزشکاران ما در بازی‌های هانگژو همچون بازی‌های کشور‌های اسلامی در قونیه حضور پرقدرت داشته باشند و مدال‌های رنگین کسب کنند. اولین و اصلی‌ترین هدف ما در برنامه ریزی ورزش استان، المپیک ۲۰۲۴ پاریس و سپس المپیک جوانان ۲۰۲۶ سنگال و در رده سوم المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس است. در برنامه ریزی میان‌مدت و بلندمدت برای ورزش استان به دنبال تکرار کسب مدال طلای المپیک هستیم.

در ذوب‌آهن هیچ تیمی را منحل نکردم/ هدف ورزش استان علاوه بر هانگژو، المپیک پاریس است

تمام‌قد حامی معنوی ورزشکاران و مدال‌آوران هستیم

مراسم تجلیل از قهرمانان نمونه‌ای برای ایجاد انگیزه در بین ورزشکاران برای کسب مدال است. سابقه نداشته است که مراسم تجلیل از قهرمانان با بیش از ۱۰۰ ورزشکار برگزار شود. مراسم تجلیل از مدال‌آوران المپیاد استعداد‌های برتر کشور را نیز داشته‌ایم که بلافاصله پس از پایان المپیاد با حضور ورزشکاران و قهرمانان برگزار شد تا ورزشکار نوجوان احساس نکند زحماتش دیده نمی‌شود. در این مراسم استاندار، شهردار اصفهان و من اعلام کردیم این جشن تنها برای این است که ورزشکاران نوجوان ما مطمئن شوند، دیده می‌شوند و اگر از نظر مالی و مادی توانایی تهیه هدیه‌های بزرگ و ویژه را نداریم، اما تا جایی که اعتبار مالی به ما امکان دهد در کنارشان بوده و حامی تمام قد معنوی آنان هستیم. قهرمانان زحمات زیادی می‌کشند، ورزش قهرمانی خیلی مصیبت و سختی دارد، اما قانون به ما این اجازه نمی‌دهد و بودجه لازم برای حمایت‌های مادی بزرگ را نداریم. نوع پاداش قهرمانانی که در مسابقات بین‌المللی مقام می‌آورند مشخص و نوع تجلیلشان تعریف شده است.

بنی‌طبا را خودم به اصفهان آوردم/ مختاری می‌تواند به استانی برود که صاحب کلید آپارتمان شود!

میثم بنی‌طبا اصلاً اصفهان نبوده است و در دوران مدیریت من به اصفهان آمد. به شخصه به خانه‌اش رفتم و برای حضورش در اصفهان از وی دعوت کرده‌ام، در مقاطع مختلف بنا به تکلیف و بضاعتی که داشتیم از بنی‌طبا تقدیر شده است، نشنیده‌ام که بنی‌طبا جایی بیان کند قصد رفتن از اصفهان را دارد هرچند که مجدد تاکید می‌کنم وی اصفهان نبوده و ما او را آورده‌ایم.

از طرف دیگر علیرضا مختاری انتظار یک کلید آپارتمان و خانه از ما دارد، این کار قانونی نیست و حتی اگر انجام‌پذیر بود چنین بودجه‌ای در اختیار ندارم. این انتخاب مختاری است که اصفهان بماند یا به استانی برود که یک آپارتمان به او بدهند. در مقاطع زمانی که امکان‌پذیر بوده از وی تقدیر به عمل آمده و در حد توان ما از مختاری تجلیل انجام شده است. در آخرین مورد نیز علی‌رغم حضور نداشتن مختاری در جشن تجلیل از قهرمانان، هدیه خود را با حضور در اداره کل تحویل گرفت. آنچه که من از نظر قانونی و بضاعت مالی می‌توانسته‌ام برای آقای مختاری انجام دهم، به صورت کامل انجام داده‌ام. این ورزشکار هدایای قهرمانی خود را از کمیته المپیک گرفته است و مضاف بر آن من نه تکلیف و نه اجازه دارم کاری انجام دهم. در کنار تمام این مسائل در برنامه تجلیل از قهرمان ایشان را همچون بقیه ورزشکاران دیدیم و مد نظر قرار دادیم حتی کمک‌هایی به غیر از تجلیل از قهرمانان برای او در نظر گرفته و انجام شده است که مدارک و اسناد آن موجود است. به‌طور قطع من نیز اگر جای مختاری بودم دوست داشتم به استانی بروم که یک آپارتمان بگیرم!

با تعامل بین دستگاهی از چند قهرمان تجلیل می‌شود

دلیل اینکه در دیگر استان‌ها آپارتمان هدیه داده می‌شود، تعداد کمتر ورزشکاران است. تعداد قهرمانان ملی و مدال‌آور بین‌المللی در بسیاری از استان‌ها حتی یک‌دهم اصفهان هم نیست. تا جایی که من اطلاع دارم هیچ استانی نداریم که آپارتمان هدیه دهد، شاید استان‌هایی که یک یا دو قهرمان دارند، کمک‌های قابل توجهی کنند. ادارات کل نه منابع و نه حتی اجازه تحویل آپارتمان دارند. نه تنها این دو بلکه همیشه سعی کرده‌ایم هیچکدام از ورزشکاران را رها نکنیم و بهترین پیگیری‌ها را برایشان انجام دهیم.

در حال پیگیری و تعامل بین دستگاهی برای تعدادی از قهرمان هستیم، ولی چون در مرحله اجرا است و به ثمر نرسیده است، بهتر است آن را رسانه‌ای نکنم. با به نتیجه رسیدن این موضوع به لطف خدا، یک اتفاق تاریخی در حد کلید آپارتمان در استان رقم خواهد خورد. امیدوارم هرچه سریع‌تر این فرایند به نتیجه برسد تا انگیزه قهرمانان ما بیشتر شود.

بنا به عملکرد به هیات‌های ورزشی پاداش می‌دهیم

به راحتی می‌شود بررسی کردبه بسیاری از هیات‌هایی که در گذشته یک ریال کمک دریافت نمی‌کرده‌اند در این دوره اعداد قابل توجهی کمک شده است. از نظر مالی در این دوره ارقام خوبی جذب و به هیات‌های استان و حتی شهرستان‌ها تزریق شد، بنا بر عملکرد هیات‌ها سعی کردیم تفاوتی قائل نشویم تا مشکلاتشان تا حدودی رفع شود. با ریل‌گذاری‌های انجام شده و تأمین بودجه‌های لازم، در سال ۱۴۰۲، بدون هیچ تفاوتی بین هیات‌های ورزشی استان و شهرستان همچنین ادارات کل ورزش و جوانان شهرستان بنا بر عملکرد و نتیجه‌بخش بودن برنامه‌ها پاداش و کمک‌های خوبی داده شد. مطمئن باشید هر کجا تلاش و زحمتی باشد به فراخور زمان و به میزان فعالیت، بی‌نتیجه نخواهد ماند.

با کمک باشگاه سپاهان به دنبال کسب میزبانی مسابقات هندبال و کشتی باشگاه‌های آسیا هستیم

اینکه در اصفهان هیچ رویداد بین‌المللی نبوده است درست نیست برای نمونه برگزاری دیدار سپاهان و زنیت در نقش جهان یک رویداد ورزشی بین‌المللی محسوب می‌شود. در رشته شمشیربازی، مسابقات بین‌المللی که در تقویم بین‌المللی فدراسیون جهانی در سال ۱۴۰۱ ثبت شده است، برگزار شد. همچنین رویداد‌ها و مسابقاتی در رشته تنیس داشتیم که رنک بین‌المللی داشت. اصفهان پتانسیل و قابلیت میزبانی از مسابقات بین‌المللی بزرگ‌تر را دارد و ما نیز به دنبال کسب میزبانی هستیم. قبل از عید نوروز با حضور رئیس فدراسیون هندبال و ساکت جلسه خوبی را برگزار کردیم، بعد از نزدیک به ۲۰ سال قرار است در سال ۱۴۰۲ مسابقات هندبال باشگاه‌های آسیا به میزبانی اصفهان برگزار شود.

در خصوص برگزاری مسابقات کشتی نیز باید بگویم که هم از سمت فدراسیون کشتی و هم از سمت باشگاه سپاهان این موضوع در حال پیگیری است تا مسابقات کشتی در اصفهان برگزار شود. به دنبال این هستیم که سال پیش رو میزبانی‌های زیادی داشته باشیم و در رشته فوتبال با وجود زیرساخت‌های خوب در فیفادی‌ها میزبان دیدار‌های تیم ملی خواهیم بود.

در ذوب‌آهن هیچ تیمی را منحل نکردم/ هدف ورزش استان علاوه بر هانگژو، المپیک پاریس است

مجوز حضور بانوان رسانه‌ای در تکالیف هیات فوتبال است و باید رسیدگی شود

برای حضور بانوان در ورزشگاه‌های اصفهان پیگیری‌هایی داشته‌ایم، اما حضور بانوان در ورزشگاه‌ها غیر از تهران منوط به صدور مجوز ملی است. ما همچنان در حال پیگیری هستیم. جز اولین استان‌هایی بودیم که پس از عادی شدن شیوع کرونا و محدودیت‌ها، مجوز حضور هواداران در ورزشگاه را دادیم. برای دیدار سپاهان و زنیت، چون یک بازی بین‌المللی بود از درگاه‌های مربوطه پیگیری کردیم، ولی با توجه به شرایط موجود، مجوز صادر نشد. از طرف دیگر مجوز حضور بانوان رسانه‌ای در ورزشگاه‌ها مربوط به سازمان لیگ است و هیات فوتبال باید این مجوز را پیگیری کند. این را باید اضافه کنم که ما زیرساخت‌های لازم را در هر دو ورزشگاه فولادشهر و نقش جهان برای حضور بانوان رسانه‌ای داریم.

در زمان تصدی در ذوب‌ آهن فعالیت هیچ تیمی را تعطیل نکردم!

زمانی که مدیریت باشگاه ذوب‌آهن را تحویل گرفتم، این باشگاه حدود ۱۰۵ میلیارد تومان بدهی سنواتی و هزینه‌های جاری در آن فصل داشت، در حالی که بودجه مصوب باشگاه در مجمع ذوب‌آهن ۲۵ میلیارد تومان بود. از بودجه مصوب باشگاه چیزی حدود ۲۰ میلیارد پیش‌خور شده بود. بعد از حدود یک‌ونیم سالی که به عنوان مدیرعامل باشگاه در ذوب‌آهن خدمت کردم، هنگام تحویل سمت بنا بر گزارش‌های حسابرسی سالانه که مدارک آن نیز موجود است، باشگاه را با حدود ۳۰ میلیارد بدهی تحویل دادم. نکته قابل توجه این بود که هیچ تیمی را تعطیل نکردم، هیچ تعهد و بدهی جدیدی را اضافه نکردم و ۷۵ میلیارد از بدهی‌های باشگاه را نیز پرداخت کردم.‌

نمی‌دانم مبلغ جریمه رادو چه شد؟

در زمان مدیریتم در ذوب‌آهن دو بازیکن بی‌کیفیت از کشور نیجریه داشتیم که مجموع قرارداد آن‌ها ۶۴۰ هزار دلار بود. این ۶۴۰ هزار دلار را طی یک فرایند مفصل و طولانی به حدود ۲۲۰ هزار دلار رساندیم. قرارداد رادوولویچ برای چند فصل بود. نتایج کسب شده در مدت دو ماه حضور وی در ایران، نشان از سطح کیفیت خوب رادوولیچ داشت، اما این اتفاقات با شیوع کرونا و شرایط سخت قرنطینه‌ها و تعطیلی لیگ برای چند ماه همزمان شد. علی‌رغم اینکه ما وی را مدتی نگه داشتیم، پس از چند ماه با توجه به شرایط موجود درخواست مرخصی کرد تا پس از عادی شدن شرایط به ایران برگردد. با وجود مخالفت زیادی که داشتم از وی با وجود مقاومتی که داشت تعهدنامه کتبی مبنی بر تضمین بازگشت به ایران و حضور در تمرینات و تیم گرفتم. پس از عادی شدن شرایط و اصرار ما برای برگشت، وی به ایران بازنگشت. در زمان مدیریتی‌ام قرارداد، تعهدنامه و تمام مستندات را پرونده و از نظر قانونی اقدام کردیم که در نتیجه رأی محکومیت از فیفا گرفتیم، اما اینکه پس از جدایی از ذوب‌آهن چه پیگیری‌هایی شد و چه اتفاقاتی رخ داد و آیا مبلغی به حساب باشگاه واریز شد یا خیر را در جریان آن نیستم.

منبع: خبرگزاری ایمنا

عناوین برگزیده