تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۹۸۲۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

شفافیت در فعالیت معادن استان باید ریل‌گذاری شود/ رشد چشمگیر تولید محصولات منتخب صنعتی در استان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی اعلام با بیان اینکه بازگشت حقوق دولتی معادن به این استان، تاثیر مثبتی در تغییر نگرش دارد، گفت: شفافیت در فعالیت معادن استان باید ریل‌گذاری شود.

به گزارش می‌متالز، «صابر پرنیان» مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی، در دیدار جمعی از مدیران ادارات شورای هم خانواده صمت، شهرک‌های صنعتی، زمین شناسی و اتاق اصناف با مدیرکل دیوان محاسبات استان، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: در برگشت پول به استان مشکل داریم، یعنی ۱۵ درصد مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن باید به استان باز می‌گشت، ولی تنها ۷۰ میلیارد تومان بازگشته است.

وی ادامه داد: در این رابطه اگر مبلغی که قانون‌گذار تعیین کرده به استان برگردد، فضای منفی ایجاد شده در بخش معدن تلطیف می‌شود.

مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه بازگشت حقوق دولتی تعیین شده معادن از سوی قانونگذار به آذربایجان شرقی تاثیر مثبتی در تغییر نگرش مردم به بخش معدن خواهد داشت، یادآور شد: سال گذشته در بخش معدن در قانون بودجه برای استان دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تعریف شده بود که این میزان باید نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر افزایش می‌یافت که خوشبختانه با وصول دو هزار و ۵۰۰ میلیارد به موفقیت بزرگی در این بخش دست یافتیم.

مقید به جبران عقب افتادگی‌ها در بخش معدن هستیم

وی با بیان این که بخش معدن از لحاظ اکتشاف، استخراج و فرآوری مورد غفلت ۵۰ ساله قرار گرفته و تقریبا توجه ما به بخش بازار و تنظیم بازار معطوف شده است، افزود: نظارت بر بخش معدن پیچیدگی خاص خود را دارد.

پرنیان با اشاره به اینکه در رابطه با مشکلات بخش معدن مقید به جبران عقب افتادگی‌ها در این بخش هستیم، اضافه کرد: قانون اخذ ۱ درصد از فروش معادن برای جبران خسارت، برای نخستین‌بار سال گذشته در استان اجرا شد و اکنون برای تمام معادن فعال استان صورت حساب صادر شده است.

وی با بیان اینکه به‌منظور ایجاد تحول اساسی در بخش معدن توجه ویژه به این بخش را آغاز شده، خاطرنشان کرد: اطلاعات تمام معادن استان در سامانه جامع تجارت ثبت شده و در این زمینه در کشور رتبه نخست را در اختیار داریم.

شفافیت در فعالیت معادن استان باید ریل‌گذاری شود

مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید شفافیت در فعالیت معادن استان را ریل‌گذاری کنیم، تاکید کرد: نگاه دیوان محاسبات به موضوع تولید، کارشناسی، منطقی و قانون مدار است.

وی ادامه داد: تنها در بازه زمانی مهر تا بهمن سال گذشته ۱۰۰ معدن سلب صلاحیت شده است اگر با این روال و با جدیت پیش برویم امیدواریم در شش ماه دوم امسال تغییر و تحول قابل قبولی در این بخش را شاهد باشیم.

پرنیان با اشاره به اینکه در اغلب شاخص‌های صنعتی مانند صدور مجوز سرمایه‌گذاری، صدور مجوز‌های به بهره‌برداری رسیده، توسعه واحد‌های موجود و واگذاری زمین صنعتی برای سرمایه‌گذاران حائز رتبه برتر هستیم، به افزایش بازرسی و نظارت در حوزه مواد پتروشیمی و ورق‌های فولادی به منظور جلوگیری از رانت و سواستفاده در این بخش اشاره کرد و افزود: در بخش صنعت به سمت نگاه تحلیلی، آینده‌نگری و برنامه‌ریزی برای توسعه پیش رفته‌ایم.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته با ثبت اطلاعات معادن و سوخت در سامانه جامع تجارت میزان مصرف سوخت در استان نصف شد که این اقدام بزرگی در این بخش بود، ادامه داد: آذربایجان شرقی امسال به‌عنوان استان معین در زمینه اکتشاف ژئوفیزیک تکمیلی مشخص شده که این موضوع می‌تواند ظرفیت خوبی برای استان ایجاد کند.

مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه‌ریزی مدون برای حمایت از واحد‌های پیشران در استان اظهار کرد: ۳۰ مگاپروژه برای امسال تعریف شده است که به‌عنوان پیشران از این مگاپروژه‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دو هزار و ۷۷۰ طرح در حال اجرا در استان وجود دارد که در این زمینه پروژه‌های دارای اولویت و مهمی که به تکمیل زنجیره‌ها کمک کنند و نیازمندی‌های استان را رفع کنند با هدفگذاری ۵۰۰ پروژه برای بهره برداری به این پروژه‌ها کمک خواهیم کرد. ضمن اینکه از دیگر برنامه‌های اداره کل به منظور تحقق شعار سال ارتقای ظرفیت ۴۰۰ واحد تولیدی به بیش از دو برابر وضعیت فعلی است.

رشد چشمگیر تولید محصولات منتخب صنعتی در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی با بیان این که در بخش صنعت در بسیاری از شاخص‌ها جزو سه استان برتر کشور هستیم، افزود: رکورد تولید ۳۱ هزار دستگاه تراکتور، رکورد ۳۵ ساله تولید گیربکس در شرکت چرخشگر، رکورد تولید موتور در شرکت ایدم و افزایش ظرفیت تولید شیشه در استان به دو برابر سال‌های گذشته، تنها بخشی از رویداد‌های مطلوب در بخش تولید و صنعت استان در سال گذشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار و ۷۷۰ طرح در دست اجرا در استان وجود دارد که براساس شعار امسال، بهره برداری از ۵۰۰ واحد صنعتی جدید و ۴۰۰ واحد توسعه‌ای و تدوین ۳۰ مگاپروژه جدید برای استان تعریف شده، ادامه داد: سال گذشته در بخش معدن اقدامات بزرگی انجام شد به‌طوری‌که در حال حاضر اطلاعات تمام معادن استان در سامانه جامع تجارت ثبت شده است.

پرنیان ضمن تقدیر ویژه از حمایت‌های رئیس منطقه ۵ بازرسی کشور و مجموعه مدیران و کارشناسان این سازمان گفت: با وصول دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن، میزان وصول از این محل در آذربایجان شرقی نسبت به سال قبل دو و نیم برابر رشد یافت و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز بیش از میزان پیش بینی شده بود که در این زمینه رتبه نخست کشور را کسب کردیم.

تعیین تکلیف معادن راکد

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار یک درصد فروش معادن برای جبران خسارت ناشی از فعالیت‌های معدنی در استان اجرا شد، به افزایش نظارت بر معادن اشاره و تصریح کرد: تقریبا تمام معادن استان تعیین تکلیف شده و وضعیت معادن شفاف‌سازی شده است.

مدیرکل صمت استان آذربایجان شرقی با بیان این که در شش ماه نخست امسال تحول ویژه‌ای در بخش معدن ایجاد خواهیم کرد، یادآور شد: جلسات معادن در شهرستان‌ها هر هفته به صورت مستمر برگزار می‌شود.

وی اصناف را ویترین اقتصاد کشور توصیف کرد و افزود: ۹۰ درصد شکایات مردمی در سامانه ۱۲۴ از اقلامی مانند نان و میوه و ۱۰ درصد باقی مانده از سایر کالا‌ها است که در این زمینه قانونگذار این موارد را در حوزه سازمان جهاد کشاورزی تعریف کرده است.

الزام ثبت اطلاعات تمام کالا‌ها و خدمات در سامانه جامع تجارت از ابتدای امسال

پرنیان با اشاره به تشکیل ۵۰ تیم بازرسی با همکاری اتاق اصناف در ایام قبل از عید نوروز خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال مقرر شده است تمام کالا‌ها و خدمات در سامانه جامع تجارت ثبت شود که در این صورت نظارت به‌صورت سیستماتیک انجام خواهد شد. در حوزه تجارت خارجی به منظور توسعه مبادلات تجاری با کشور‌های هدف تحول اساسی در روند فعالیت میز‌های تجاری ایجاد کرد‌ه‌ایم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده