تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۹۹۲۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سامانه شفافیت فروشگاهی سامانه جامع تجارت را تکمیل می‌کند

‌می‌متالز - وزیر صمت گفت: سامانه شفافیت فروشگاهی تکمیل‌کننده سامانه جامع تجارت است که انتهای زنجیره تولید را شفاف می‌کند.

به گزارش می‌متالز، رضا فاطمی امین امروز در مراسم پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی وزارت صمت، گفت: کلیدواژه‌ای که در یک سال و نیم گذشته بر آن تاکید کردیم حکمرانی نوین است. اعتقاد داریم که استعداد و ظرفیت مردم و شرکت‌های ایرانی بسیار بیشتر از خروجی فعلی است. شیوه حکمرانی ما به گونه‌ای است که برای این ظرفیت‌ها گاهی اوقات مانع ایجاد می‌کنیم و آن پیش‌برندگی را نداریم.

وی تاکید کرد: با اصلاح نظام حکمرانی این استعداد و ظرفیت جهش می‌یابد. در همین مسیر سامانه جمع سپاری یکی از ابزار‌های حکمرانی نوین است که به رشد تولید و مهار تورم کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد دولت الکترونیک یا هوشمند تصور اشتباهی است مبنی بر اینکه اگر فرایند‌های داخلی را الکترونیک کنیم یعنی به هدف رسیده ایم، اما اصل حاکمیت هوشمند یعنی این که بخش تحت مدیریت هم الکترونیک شود.

فاطمی امین افزود: دولت هوشمند را در حد یک سازمان هوشمند تعریف نمی‌کنیم بلکه هوشمندسازی ساختار‌ها و بخش مدیریتی نیز مدنظر است.

وی با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی تکمیل کننده سامانه جامع تجارت است، گفت: در سامانه جامع تجارت میزان تولید و حلقه‌های نخست زنجیره مشخص بود، اما انتهای سامانه شفاف نبود؛ بنابراین سامانه شفافیت فروشگاهی مربوط به حلقه انتهای سامانه جامع تجارت می‌شود که انتهای خط را شفاف می‌کند، از این رو باعث می‌شود داده‌های حلقه‌های قبلی زنجیره تولید نیز قابل استفاده شود.

وزیر صمت گفت: البته اسم سامانه جامع تجارت به سامانه تولید و تجارت تغییر کرده است.

وزیر صمت بیان کرد: سامانه توسعه تجارت بخش‌های مختلف و متفاوتی دارد، اما از یک جایی به بعد این زنجیره آماری قطع می‌شود. از زمانی که محصول به دست عمده‌فروش می‌رسد و وارد بازار می‌شود، اطلاعاتی نداشتیم، اما سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه انتهایی سامانه جامع تجارت یا سامانه تولید تجارت است تا انتهای خط، تولید و تجارت نیز شفاف شود.

وی تاکید کرد: در سراسر کشور و در سامانه‌ای که اکنون وجود دارد روزانه ۱۰۰ قلم کالا را قیمت‌گیری می‌کنند و در پایان روز متوجه می‌شویم که میانگین قیمت کالا در کشور چقدر بوده است. به‌واسطه سامانه شفافیت فروشگاهی زمانی که خرید انجام می‌شود، تمام اطلاعات مربوط به میزان خرید و قیمت کالا در سامانه شفافیت فروشگاهی ثبت می‌شود.

فاطمی امین گفت: بیش از ۱۱ هزار فروشگاه به این سامانه متصل هستند که از این تعداد ۹ هزار ۶۰۰ فروشگاه در حال تبادل داده هستند و اطلاعات مربوط به قیمت کالا در سراسر کشور را به این سامانه ارایه می‌دهد.

وزیر صمت ادامه داد: این سامانه ۲ کارکرد دارد؛ نخست این که آمار وضعیت پخش کالا را شفاف می‌کند و دیگر این که نشان می‌دهد از کالایی که به فروشگاه تحویل شده چه تعداد و با چه قیمتی فروخته شده است.

وی گفت: این سامانه فرآیند‌ها و الگو‌های خرید را مشخص کرده و علاوه بر آن داده‌های کلانی را در دسترس ما قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بتوان وضعیت بازار را بررسی کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده