تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۲۹۸۰۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:

افزایش قیمت اتحادیه شن و ماسه خارج از ضوابط قیمت‌گذاری است/ با متخلفان برخورد می‌شود

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که افزایش قیمت اتحادیه شن و ماسه خارج از ضوابط قیمت‌گذاری است.

به گزارش می‌متالز، نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه وبویراحمد به ریاست «سیدعلی احمدزاده» استاندار، معاونان استاندار، مدیرکل صمت، مدیرکل تعزیرات حکومتی و دیگر اعضای این کارگروه و به‌منظور تعیین نرخ شن وماسه در استان برگزار شد.

هیچگونه تغییر قیمتی نباید صورت گیرد

در این نشست، احمدزاده، استاندار کهگیلویه وبویراحمد بر تشکیل اتحادیه شن و ماسه در استان تاکید کرد و گفت: اداره کل صمت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف یک ماه آینده به تشکیل اتحادیه شن و ماسه به‌طور رسمی و قانونی اقدام کنند تا از این به بعد اتحادیه در خصوص قیمت‌ها تصمیم گیری کند.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت شن و ماسه در استان باید به‌نحوی باشد که مردم و تولید کنندگان متحمل ضرر و زیان نشوند، تصریح کرد: افزایش قیمت شن و ماسه طی این ایام یک کار غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی بوده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر اجرای قیمت تعیین شده سال گذشته شن و ماسه که ۸۹ هزار تومان برای هر تن بود تاکید کرد و یادآور شد: تعزیرات حکومتی استان واحد‌هایی که طی این مدت خودسرانه قیمت شن و ماسه را افزایش دادند، براساس قانون رفتار کند.

احمدزاده با اشاره به دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت‌ها تاکید کرد: طبق دستور معاون اول رئیس جمهور، قیمت‌ها در سه ماه آخر سال گذشته و دو ماه اول سال جاری نباید افزایش داشته باشند. این دستورالعمل باید اجرا شود و هیچگونه تغییر قیمتی در این خصوص نباید صورت گیرد.

جزیره‌ای عمل کردن واحد‌های تولیدی شن و ماسه‌

در این نشست، عسکری معاون امور اقتصادی استاندار هم گفت: قیمت شن و ماسه از بهمن‌ماه پارسال افزایش پیدا کرد، اما سنگ‌شکن‌ها خودسرانه در فروردین‌ماه امسال قیمت‌ها را مجددا افزایش دادند.

وی با اشاره به جزیره‌ای عمل کردن واحد‌های تولیدی شن و ماسه خاطرنشان کرد: سنگ شکن‌ها چگونه قیمتی که تصویب نشد را اجرا کردند؟ افزایش قیمت شن و ماسه در ابتدای سال جاری منطقی نیست و تیم کارشناسی در این زمینه تشکیل می‌شود.

جرائم سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته شده است

از سوی دیگر، «کریم روزبهان» سرپرست اداره کل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست و در مورد افزایش قیمت شن و ماسه گفت: اتحادیه تولیدکنندگان شن و ماسه در سال ۱۴۰۱ سه بار اقدام به افزایش قیمت کرد؛ اولین تغییر قیمت در ابتدای سال ۱۴۰۱ معقول و متعارف بود، در نیمه سال دوباره افزایش قیمت دادند که این افزایش قیمت را متعارف تشخیص ندادیم، همچنین در ماه بهمن نیز افزایش قیمتی دادند که غیرمتعارف بود، و بر اساس اعلام کمیته فنی و جلسات برگزار شده، افزایش قیمت برج ۱۱ را در برهه کنونی متعارف تشخیص دادیم.

وی افزود: این قیمت متعارف را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام کردیم، ۸ روز بعد از این اعلام قیمتی، اتحادیه شن و ماسه دوباره قیمت جدیدی اعلام کردند که ۴۰ درصد افزایش قیمت داشت. البته این قیمت متعارف نیست و به حسب دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات در ۲ ماهه اول سال و سه ماه پایانی سال ممنوع است.

سرپرست اداره کل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این مساله به فرمانداران مکاتبه شد که افزایش قیمت اتحادیه شن و ماسه خارج از ضوابط قیمت‌گذاری است، یادآور شد: قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های قبلی است و در صورتی که افزایش قیمتی مشاهده شود، دستگاه‌های نظارتی مکلف به اقدام قانونی هستند.

وی با اشاره به اینکه «در مورد کالا‌هایی که تابع عرضه و تقاضا است دولت نمی‌تواند قیمت‌گذاری کند، ولی می‌تواند در صورت غیرمتعارف بودن قیمت‌ها، نظارت و اصلاح کند»، افزود: بخاطر اصرار اتحادیه شن و ماسه، جلسه‌ای با ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و ایشان نیز دستور دادند که قیمت‌های قبلی قانونی است و چنانچه تخلفی مشاهده شد مستوجب برخورد قانونی خواهند بود.

روزبهان با بیان اینکه در این خصوص دستگاه‌های نظارتی برخورد‌های شدیدی کرده‌اند و جرائم سنگینی برای متخلفان درنظر گرفته شده است، بیان کرد: بخش صنعت و تولیدکنندگان شن و ماسه فرزندان صنعت هستند، ما باید به گونه‌ای برخورد کنیم که هم از تولیدکنندگان حمایت کنیم و هم از مصرف‌کنندگان؛ ولی باید ضوابط قیمت‌گذاری رعایت شود و اینکه یک تولیدکننده شبانه تصمیم بگیرند و قیمت را تغییر دهند، رعایت ضوابط قیمت‌گذاری نیست.

وی اضافه کرد: شن و ماسه جزو کالای پسینی است و قیمت‌گذاری آن تابع عرضه و تقاضا بوده و به این صورت قیمت‌گذاری می‌شود که هر کدام از تولیدکنندگان قیمت مدنظر خود را در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کنند، دستگاه متولی بررسی می‌کند، چنانچه قیمت متعارف باشد قیمت به سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام می‌شود و در صورت تأیید سازمان، قیمت در سامانه ثبت قیمت‌ها (۱۲۴) قرار می‌گیرد و معیار عمل می‌شود؛ در حالیکه اتحادیه شن و ماسه چنین کاری نکرده است.

سرپرست اداره کل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: مردم باید بر اساس قیمت مصوب ۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان خرید کنند و در صورتیکه خلاف این قیمت باشد، می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ شکایت خود را ثبت کنند و شن و ماسه را به قیمت گران‌تر نخرند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده