تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۹۸۵۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیش‌بینی وصول ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل یک درصد فروش معادن کرمان در سال جاری

‌می‌متالز - مدیرکل صمت شمال استان کرمان گفت: امسال پیش‌بینی شده ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل یک درصد فروش معادن وصولی داشته باشیم که یک‌هزار میلیارد تومان آن باید به استان برگشت داده شود.

به گزارش می‌متالز، مهدی حسینی‌نژاد امروز در اولین جلسه شورای معادن استان در سال جاری در سالن شهید مرتضوی استانداری با اشاره به اینکه بیش از ۸۱۳۵ محدوده معدنی در روی نقشه استان ثبت شده است، اظهار داشت: بیش از دو هزار و ۵۶۰ محدوده فعال معدنی در استان داریم که شامل درخواست پروانه اکتشاف، گواهی و پروانه بهره‌برداری هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵ هزار و ۵۷۵ محدوده معدنی در سطح استان به نوعی غیر فعال هستند، گفت: ۷۳۱ پروانه بهره‌برداری از معدن در سطح استان داریم که از این تعداد ۱۰۱ پروانه بهره‌برداری مشمول مزایده شده‌اند که ۳۳ پروانه آن‌ها شرایط مزایده را دارند و در سال جاری به مزایده گذاشته خواهند شد.

مدیرکل صمت شمال استان کرمان بیان داشت: ۱۴۹ معدن به‌دلایلی اعتبار پروانه بهره‌برداری آن‌ها تمام شده و با توجه به بخشنامه‌هایی که وجود دارد شامل مزایده نمی‌شوند و در حال تعیین‌تکلیف آن‌ها هستیم.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه ۱۸۹۸ محدوده معدنی در سطح استان مشمول مزایده هستند، ابراز داشت: ۳۲۶محدوده معدنی و ۵۰۰ محدوده زیر پهنه در سال جاری به مزایده گذاشته می‌شوند.

وی بیان داشت: سال گذشته ۲۵۷محدوده معدنی را در سطح استان به مزایده گذاشته‌ایم که مسیر‌های اداری آن‌ها در حال انجام است.

وی تاکید کرد: درصد وصولی حقوق دولتی استان در سال گذشته ۱۴هزار میلیارد تومان بوده که امسال پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به ۱۵هزار میلیارد تومان برسد.

مدیرکل صمت شمال استان کرمان افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری در مجموع وصول حقوق دولتی و مالیات شرکت‌های بزرگ معدنی استان ۳۵هزار میلیارد تومان به خزانه دولت واریز کنند. وی افزود: همچنین امسال پیش بینی شده ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل یک درصد فروش معادن وصولی داشته باشیم که یک‌هزار میلیارد تومان آن باید به استان برگشت داده شود.

حسینی‌نژاد ادامه داد: بر‌ای خسارات ناشی از اکتشاف و بهره‌برداری نیز ۱۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که متاسفانه از این محل در سال گذشته برگشتی زیادی به استان نداشتیم.

عمده توسعه استان باید از طریق ظرفیت معادن برنامه‌ریزی شود

محمدمهدی فداکار نیز در این جلسه اظهار داشت: امسال سهم استان از یک درصد فروش معادن سه برابر سال گذشته است و باید به شرکت‌های معدنی نامه زده شود تا در جریان این مسأله قرار گیرند تا بتواند در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

استاندار کرمان گفت: از وصول یک درصد فروش معادن استان، مقداری در اعتبارات استان می‌آید و استان از این ظرفیت قانونی می‌تواند استفاده کند.

فداکار بیان کرد: استان باید از ظرفیت‌های تبصره ۵ استفاده کند اگر به‌طور مثال اگر ما به یک شرکتی مجوز تبصره پنج می‌دهیم باید به ازای آن خدماتی به استان ارائه دهد.

وی تصریح کرد: باید شورای معادن استان پایان هر ماه تشکیل شود و به شرکت‌های معدنی استان در این جلسه وقت داده شود تا گزارش خود در زمینه طرح‌های توسعه، ذخایر، فروش و ... ارائه دهند

فداکار عنوان کرد: خیلی از خدماتی که ما به شرکت‌ها می‌دهیم منوط به این است که شرکت‌ها تعهد بدهند خرید‌های خود را از داخل استان انجام دهند.

وی متذکر شد: استان کرمان ظرفیت معدنی بسیار خوبی دارد و عمده توسعه استان باید از این طریق برنامه‌ریزی شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده