تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۲۹۸۶۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

‌می‌متالز - رواج ارز دیجیتال نشانه‌ای از تحول دنیا در عصر جدید است. بسیاری از تحلیل‌گران بازار‌های مالی معتقدند که ارز دیجیتال، در آینده اقتصاد جهان نقش پر رنگ‌تری پیدا خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، معامله‌گران برای خرید، فروش و نگهداری رمز ارز، به یک بستر برای معامله نیاز دارند؛ صرافی آنلاین ارز دیجیتال بستر این معامله را فراهم می‌کند. برای انتخاب صرافی، معامله‌گر، بهتر است با انواع صرافی‌های ارز دیجیتال آشنایی پیدا کند؛ همچنین مزایا و معایب هر کدام را نیز بداند. صرافی‌ها به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. صرافی‌های متمرکز، تحت نظارت یک نهاد مسئول فعالیت می‌کنند. در مقابل، صرافی‌های غیرمتمرکز واسطه خاصی ندارند و گرداندن آن‌ها با کاربران است.

تفاوت انواع صرافی‌های ارز دیجیتال

بین صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز تفاوت‌هایی اساسی وجود دارد که در ادامه به تفصیل، آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

سرعت معامله

درصرافی‌های متمرکز، سرعت معاملات بسیار بیشتر از صرافی‌های غیرمتمرکز است. این موضوع از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که در معاملات، حتی ثانیه‌ها نیز سرنوشت‌سازند؛ بنابراین اجرای دستور معامله در لحظه، توسط صرافی، موضوع مهمی برای معامله‌گران است.

امنیت

ثبت اطلاعات هویتی کاربران، در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود و ضروری است، ولی در صرافی‌های غیرمتمرکز صورت نمی‌گیرد و ضرورتی هم ندارد.

فرض کنید شما به‌عنوان کاربر یک صرافی ارز دیجیتال، اطلاعات حساب خود را فراموش کرده‌اید. در این حالت اگر شما کاربر یک صرافی متمرکز باشید، می‌توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید، اما اگر کاربر یک صرافی غیرمتمرکز باشید این امکان وجود نخواهد داشت. در همین مثال، صرافی متمرکز به‌دلیل داشتن اطلاعات کاربران در معرض هک شدن قرار دارد. اما از آن‌جایی‌که صرافی‌های غیرمتمرکز اطلاعات کاربران را ثبت نمی‌کنند، خطر هک شدن در آن‌ها صفر است.

توصیه می‌شود در صورت استفاده از صرافی غیرمتمرکز، حتما اطلاعات خود را در جایی مناسب یادداشت کنید تا در صورت فراموشی، حساب شما از بین نرود.

تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

کنترل و نظارت

صرافی‌های متمرکز عمدتا بر اساس قوانین رسمی کشور‌های مختلف فعالیت می‌کنند. اما صرافی‌های غیرمتمرکز در بستر بلاکچین فعالیت می‌کنند و هیچ‌گونه نظارتی از سمت هیچ نهاد رسمی بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد. با این اوصاف، فعالیت کاربران در دسته اول به‌شکل مشخص و قابل ردیابی رخ می‌دهد، ولی در دسته دوم، کاربران به‌صورت ناشناس فعالیت می‌کنند. لازم به ذکر است که مطابق عقیده کارشناسان، ناشناس بودن و ناشناس ماندن معاملات، موضوعی مهم درمورد معاملات ارز دیجیتال به‌حساب می‌آید.

تعداد کاربران

تعداد معامله‌گران در صرافی‌های متمرکز بسیار بیشتر از صرافی‌های غیرمتمرکز است. امکاناتی که دسته اول از صرافی‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهند، به کاربر کمک می‌کنند معامله خود را بهتر و آسان‌تر انجام دهد و در نتیجه، برای او جذابیت بالایی دارند. یکی از این امکانات، معاملات فیوچرز است که در قالب آن می‌توان از بالا رفتن و پایین آمدن قیمت (بسته به نوع معامله) سود کسب کرد.

در سال‌های اخیر میزان استقبال از صرافی‌های غیرمتمرکز بسیار بیشتر از گذشته شده است. نمودار پایین میزان رشد استفاده کاربران از صرافی‌های غیرمتمرکز در سال‌های اخیر را نشان می‌دهد؛ نموداری کاملا صعودی بدون اصلاحی.

تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

در حال حاضر، درصد استفاده کاربران از صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به نوع متمرکز، حدودا ۱۰ درصد است. حتی می‌توان پذیرفت که اگر این صرافی‌ها روی موضوعاتی مانند افزایش سرعت معاملات و فراهم کردن امکانات و ابزار‌های ساده‌تر تمرکز کنند؛ نمودار مذکور جهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

نقدشوندگی

نقدینگی و نقد شوندگی در صرافی‌های متمرکزی که شهرت بیشتری دارند، بالاتر از صرافی‌های غیرمتمرکز است. در واقع، هر چه تعداد کاربران و معامله‌گران بالاتر باشد، جریان نقدینگی نیز بیشتر خواهد بود.

در صرافی‌های متمرکز، دریافت مجوز قانونی از نهاد‌های ذی‌ربط یک امر ضروری محسوب می‌شود و این موضوع بیان‌گر اهمیت رعایت قوانین در آن‌هاست. اما در صرافی‌های غیر متمرکز، شاهد چنین ضرورتی نیستیم و به‌همین دلیل، محدودیت‌های صرافی‌های متمرکز در آن‌ها دیده نمی‌شود. چنین مساله‌ای، تاثیر به‌سزایی بر میزان نقدشوندگی صرافی‌ها دارد.

کارمزد معاملات

برای معامله‌گرانی که با اهداف کوتاه مدت در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند، نرخ کارمزد معامله یک موضوع مهم به‌شمار می‌آید. صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز به‌دلیل استفاده از واسطه، کارمزد‌های بیشتری دریافت می‌کنند. بنابراین، این دسته از معامله‌گر‌ها تمایل زیادی به استفاده از چنین صرافی‌هایی ندارند؛ چرا که تعداد معاملات آن‌ها در کوتاه مدت زیاد است و باید کارمزد بیشتری را پرداخت کنند.

کاربرانی که اهداف بلند مدت برای خود تعریف می‌کنند، برعکس گروه قبلی، تمایل بیشتری به استفاده از نوع متمرکز دارند. لازم به ذکر است که اگر تعداد معاملات شما زیاد باشد؛ اختلاف کمیسیون صرافی‌ها تاثیر پررنگی بر سودده شدن یا ضررده شدن معاملات شما خواهد داشت.

تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

دستکاری قیمت‌ها

با توجه به اطلاعاتی که تاکنون به‌دست آورده‌اید، حتما می‌توانید حدس بزنید که دستکاری قیمت‌ها فقط در صرافی‌های متمرکز ممکن است رخ بدهد. از کنار این مساله به سادگی نگذرید.

تصور کنید یک واحد ارز دیجیتال خریده‌اید. سپس، یک حد ضرر برای این معامله تنظیم کرده‌اید. در چنین وضعیتی اگر دستکاری قیمت از سوی صرافی صورت گیرد؛ نتیجه معامله شما تغییر خواهد کرد. معامله‌ای که می‌توانست با سود بسته شود، ممکن است با ضرر بسته شود. اما در صرافی‌های غیرمتمرکز هیچوقت دستکاری قیمت رخ نمی‌دهد که مزیت بزرگی نیز برای آن‌ها به‌حساب می‌آید.

انتخاب نوع صرافی آنلاین ارز دیجیتال

انتخاب نوع صرافی رمز ارز، تاثیر چشمگیری بر شانس موفقیت یا شکست یک تریدر خواهد داشت. به‌همین خاطر، در این مقاله به بررسی تفاوت میان صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز پرداختیم. تفاوت‌های مورد نظر، شامل مسائلی مانند: میزان سرعت انجام معاملات، سطح امنیت اطلاعات کاربران، وجود یا عدم وجود کنترل و نظارت، تعداد کاربران، نقدشوندگی و احتمال دستکاری قیمت‌ها می‌شوند.

منبع: همشهری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده