تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۹۸۷۶۱
سرویس خبر : اجتماعی
رئیس مرکز سرمایه انسانی و سازمانی وزارت صمت تشریح کرد؛

جزئیات افزایش فوق‌العاده ویژه کارکنان وزارت صمت/ هدف‌مان تکریم سرمایه انسانی است

‌می‌متالز - رئیس مرکز سرمایه انسانی و سازمانی وزارت صمت اعلام کرد که در مورد فوق‌العاده ویژه کارکنان این وزارتخانه اقدامات بی‌نظیری در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ صورت گرفت.

به گزارش می‌متالز، «محمد فرج‌اله‌زاده» رئیس مرکز سرمایه انسانی و سازمانی وزارت صمت، در خصوص اقدامات صورت گرفته در این مرکز در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: از ابتدای آذرماه سال ۱۴۰۱ که فعالیت رسمی بنده در وزارت صمت آغاز شد، یکی از حوزه‌های ماموریتی که از سوی وزیر محترم صمت به بنده تاکید شد، توجه به معیشت کارکنان در شرایط اقتصادی فعلی، با بهره‌مندی از ظرفیت قانونی و تخصیص بهینه منابع مالی بود.

وی افزود: یکی از مواردی که در حوزه ظرفیت‌های قانونی به فعلیت نرسیده بود، بحث فوق‌العاده ویژه کارکنان وزارت صمت بود که می‌بایست با استناد به بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری صورت می‌گرفت. با تلاش و تمرکز کامل همکاران در دو ماهه اخیر، به فعلیت رساندن این ظرفیت قانونی محقق شد.

رئیس مرکز سرمایه انسانی و سازمانی وزارت صمت ادامه داد: خوشبختانه با همکاری حوزه‌های مختلف در ستاد وزارتخانه و ادارات کل تابعه استانی، آمار و ارقام و اطلاعات نهایی مورد نیاز که می‌بایست از لحاظ بودجه‌ای برای افزایش فوق‌العاده ویژه در نظر گرفته می‌شد، احصا و به سازمان اداری و استخدامی ارسال شد.

وی ادامه داد: در این زمینه دو جلسه کارشناسی با سازمان اداری استخدامی برگزار و به تفاهم‌نامه‌ای جهت تعیین مشاغل اختصاصی به مشاغل عمومی منجر شد که مشمول فوق‌العاده ویژه و این ظرفیت قانونی می‌شدند. شمولیت فوق‌العاده ویژه برای کارکنان ستاد وزارتخانه، ادارت کل تابعه استانی (۳۲ اداره کل استانی با درنظر گرفتن جنوب کرمان) با ۷ سازمان وابسته به وزاتخانه شامل سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، صندوق ضمانت صادرات ایران و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و به تبع مشاغل اختصاصی و مشاغل عمومی خود پیش از سال جدید، مورد احصا و توافق در سازمان اداری استخدامی قرار گرفت.

فرج‌اله‌زاده با بیان اینکه با تصویب این مشاغل در آخرین نشست این شورای حقوق و دستمزد، نیاز به دریافت مصوبه هیات وزیران هم بود، ادامه داد: با حمایت کامل و عملی مقام عالی وزارت، این مهم تحقق یافت و در نهایت در آخرین روز‌های پایانی سال، مصوبه هیات وزیران، مورد تصویب قرار گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه شمولیت مصوبه مورد نظر از نخستین روز آذرماه سال ۱۴۰۱ بود، اقدامات لازم برای محاسبه تمامی مطالبات مرتبط با این موضوع انجام شد و در نهایت تمامی مطالبات (از ابتدای آذرماه تا پایان سال) و مابه‌التفاوت‌ها با حقوق اسفندماه پرداخت شد.

رئیس مرکز سرمایه انسانی و سازمانی وزارت صمت با اشاره به این موضوع مهم که وزارت صمت در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱، هم احکام را صادر و هم مطالبات همکاران در ۴ ماه آخر سال را واریز کرد که در نوع خودش بی‌نظیر است؛ یادآور شد: این اقدامی در حالی اتفاق افتاد که در سایر وزاتخانه‌های مشمول، احکام صادر و مطالبات آنان پرداخت نشده بود، ولی در وزارت صمت و با اقدامی جهادی، هم در حوزه ستادی و هم در استانی‌ها، مطالبات در شب عید پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تمام این اتفاقات در حوزه معیشت و افزایش حقوق کارکنان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی انجام شد، افزود: یکی دیگر از دغدغه‌هایی که در حوزه معیشت و رفاهیات کارکنان وجود دارد و پررنگ‌تر از سایر مسائل رفاهی دیگر است، دریافت تسهیلات با نرخ سود پائین و به‌شکل قرض الحسنه بوده که باید به فعلیت برسد و در اختیار همکاران وزارتخانه قرار بگیرد.

ساماندهی ساختمان‌های وزارت صمت

فرج‌اله‌زاده در ادامه به موضوع ساماندهی کارکنان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به تاکیدات جناب آقای فاطمی‌امین، مقام‌عالی وزارت، در مورد ساماندهی ساختمان‌ها، درحال امکان‌سنجی و مکان‌یابی هستیم تا درصورتی‌که منابع و ظرفیت‌های قانونی‌مان پاسخگو باشد، تجمیع ساختمان‌های اداری در سال جاری محقق شود که این موضوع در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه متناسب با تجمیع ساختمان‌ها، جانمایی کارکنان هم به‌درستی اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: درحال حاضر جانمایی کارکنان حوزه‌های تخصصی‌مان، با دفتر و رشته فعالیت‌های بخش‌های وزارتخانه متناسب نیست تا در نهایت کارکنان در دفاتر مربوطه، با معاونت خود تجمیع شوند. در صورت تجمیع ساختمان‌ها، جانمایی مطلوب کارکنان اتفاق می‌افتد، اما اگر این اتفاق نیفتاد، یکی دیگر از برنامه‌های‌مان جانمایی کارکنان به‌شکل فیزیکی است.

رئیس مرکز سرمایه انسانی و سازمانی وزارت صمت با اشاره به اینکه تکریم سرمایه انسانی از دیگر برنامه‌های‌مان است که به حوزه معیشت و رفاهی همکاران باز می‌گردد، خاطرنشان کرد: برای تکمیل و بهبود فعالیت‌ها و فرآیند‌های رفاهی صورت گرفته از سوی مدیران گذشته وزارتخانه، اقداماتی شایسته توسط مرکز صورت پذیرفت. همچنین در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای هزینه‌های ازدواج و فرزندآوری همکاران و ...، موضوعاتی مصوب شد و اعداد و ارقام آن افزایش یافت که از سال گذشته اجرایی و در سال جاری هم ادامه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اتفاقات با توجه به منابع مالی‌مان از سال ۱۴۰۱ آغاز و در سال ۱۴۰۲ و متناسب با بودجه‌مان افزایش می‌یابد، ادامه داد: بحث اخذ کدشناسه برای همکاران که اقدامات اولیه آن انجام، ولی فرآیند تکمیلی آن کامل نشده بود، موضوع دیگری است و پیگیری‌های لازم انجام شد که بخش اعظمی از این کدشناسه‌ها دریافت و باقیمانده آن هم امسال دریافت می‌شود.

فرج‌اله‌زاده اضافه کرد: در خصوص صدور احکام ترمیم حقوق کارکنان که تعدادی از آن‌ها به‌دلیل بازنگری ساختار، معطل مانده بود، در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ انجام و مابه‌التفاوت آن به حساب همکاران واریز شد.

خدمات به بازنشستگان وزارت صمت

وی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت توجه ویژه به بازنشستگان وزارت صمت، تصریح کرد: هر اقدامی که برای بازنشستگان وزارتخانه صورت بگیرد، بازهم کم است که در این زمینه پرداختی‌های خوبی پیش از پایان سال ۱۴۰۱ برای آن‌ها صورت گرفت که موجب رضایتمندی نسبی‌شان شد.

رئیس مرکز سرمایه انسانی و سازمانی وزارت صمت با اشاره به اینکه در مجموع پرداخت‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته، هم برای کارکنان شاغل و هم برای بازنشستگان بهبود بخشیده شد، در مورد بحث مجوز استخدامی همکاران وزارتخانه اظهار کرد: مصاحبه‌های تخصصی لازم در رابطه با جذب این همکاران، در ماه‌های پایانی سال انجام شد.

وی در این خصوص اینگونه توضیح داد: با تلاش همکاران‌مان، ۳ برابر ظرفیت مورد نظر از طریق سازمان اداری استخدامی، نیرو به وزاتخانه معرفی شد؛ نفراتی که با انجام آزمون و مصاحبه تخصصی در حوزه‌های مرتبط برگزیده شدند، ۷۹ نفر بوده و قرار است در ادارات کل تابعه استانی، جذب و به‌کار گرفته شوند.

فرج‌اله‌زاده در مورد استفاده از ظرفیت قانونی برای تبدیل وضعیت کارکنان پیمانکاری و خدماتی وزارتخانه هم گفت: براساس احکام و تکالیف مقرر در قانون بودجه سنواتی و قانون جامع ایثارگران مبنی بر تبدیل وضعیت افراد مشمول، در این مدت ۱۷ نفر تبدیل وضعیت یافته‌اند. البته درماه‌های گذشته هم در ستاد و هم در اداره کل استانی و سازمان‌های وابسته برای جذب افراد، اقدامات موثری صورت پذیرفته است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده